Moving rooms+
Fryderyk Chopin / Dawid Trzensimiech | Wojciech Kilar / Krzysztof Pastor | Alfred Schnittke, Henryk Mikołaj Górecki / Krzysztof Pastor
Wieczór baletowy w trzech częściach
Wznowienia: 05/02/2026, Polski Balet Narodowy i PBN Junior
FANTAISIE POLONAISE
Choreografia: Dawid Trzensimiech
Muzyka: Fryderyk Chopin (Allegro maestoso z Koncertu fortepianowego e-moll)
Prapremiera: 15/11/2024, Polski Balet Narodowy Junior
KILAR CONCERTO
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Wojciech Kilar (Koncert na fortepian i orkiestrę)
Prapremiera: 15/12/2023, Polski Balet Narodowy
MOVING ROOMS
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso – fragment), Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową)
Prapremiera: 19/06/2008, Holenderski Balet Narodowy
Premiera polska: 17/11/2012, Polski Balet Narodowy
OD CHOREOGRAFÓW
Tryptyk baletowy złożony z trzech współczesnych choreografii powstałych głównie do muzyki polskiej. Pierwszą z nich zobaczymy w wykonaniu naszej młodzieżowej grupy PBN Junior. Dwa pozostałe pochodzą z repertuaru dużej sceny Teatru Wielkiego, a zatańczą je soliści i zespół głównego składu Polskiego Baletu Narodowego.
Dawid Trzensimiech o Fantaisie polonaise
Muzyka Fryderyka Chopina inspirowała mnie od zawsze, tak więc wydawało mi się oczywiste, że swoją pierwszą choreografię stworzę właśnie do dzieła naszego mistrza. Niesamowite jest, że Chopin miał zaledwie 19 lat, gdy skomponował koncert fortepianowy e-moll, czyli tyle samo co nasi juniorzy. Fantaisie polonaise to balet-abstrakt silnie bazujący na technice tańca klasycznego z akcentami neoklasycznymi. Zależało mi, aby choreografia stanowiła wyzwanie dla naszych młodych i utalentowanych tancerzy PBN Junior, ale zarazem dawała im większą swobodę ruchu niż czysta forma klasyczna.
Krzysztof Pastor o Kilar concerto
Koncert na fortepian i orkiestrę Wojciecha Kilara jako balet rodził się stopniowo, w znacznych odstępach czasowych. Najpierw wyłonił się niezwykle dynamiczny, niemal fizyczny finał koncertu – toccata. Rok później, powstała choreografia do pierwszej części utworu – preludium, o refleksyjnym, melancholijnym i delikatnym charakterze. Teraz prezentujemy już całe Kilar concerto uzupełnione o środkową część, czyli uduchowione i pełne mistycznego napięcia corale. Każda z trzech części emanuje zupełnie inną energią i emocjami, którymi poprzez mój język choreograficzny i kunszt naszych tancerzy będziemy starali się podzielić z naszymi widzami. Muzyka tego koncertu, chociaż minimalistyczna, jest też bardzo ekspresyjna i wyrazista. Okazała się na tyle inspirująca i różnorodna, że jego fragmenty miały swój udział także w innym moim balecie Dracula, gdzie znalazły się w zupełnie odmiennym kontekście.
Krzysztof Pastor o Moving Rooms
Zdecydowałem się zachować oryginalny, anglojęzyczny tytuł mojego baletu, pod jakim narodził się dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Oznacza on poruszające się, zmieniające się przestrzenie. Bo właśnie przestrzeń ma w tym przypadku nie tylko fizyczne, ale również emocjonalne znaczenie. Wraz z przebiegiem choreografii stale zmienia się, wyznaczana klarownie światłem. Wpływa na relacje między tancerzami, kreuje ich emocje. Ta gra światłem i ruchem w zmieniającej się przestrzeni jest istotą mojego baletu. Chwilami tworzy atmosferę intymności i harmonii, innym razem wywołuje lęk i poczucie zagrożenia. Nie mniej ważnym elementem była dla mnie muzyka Alfreda Schnittkego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Jej zmieniający się klimat i dynamika pobudzają tancerzy do poruszania się z niesłychaną szybkością i precyzją, ale też inspirują ich do indywidualnej interpretacji. Taniec w moim balecie niczego nie ilustruje, choć wiele w nim inspiracji. To raczej czysta gra nastrojów i emocji w dynamicznej kompozycji świateł. Pozostawiam widzowi przestrzeń do własnych doznań i przeżyć.
Sponsorzy
-
PBN Junior dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni