• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Romeo i Julia

Charles Gounod

  • 13 czerwca 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 17 czerwca 2026 środa 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 19 czerwca 2026 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 21 czerwca 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 23 czerwca 2026 wtorek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w 5 aktach
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira
Prapremiera: 27/04/1867, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 3/05/2025, Drezno
Produkcja: Semperoper Dresden
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Historia Romea i Julii jest jednym z najbardziej znanych mitów we współczesnej kulturze pojawiający​ch​​ ​ się​ ​​m.in. w teatrze dramatycznym, musicalu i filmie. Już ​w XIX wieku kompozytorzy odkryli siłę tkwiącą w tragedii kochanków z Werony. Jednym z nich był Charles Gounod należący do czołówki najpopularniejszych twórców francuskich swego czasu, piszący muzykę religijną, oratoria i pieśni, spełniający się także na niwie teatru operowego. Romeo i Julia, obok Fausta, jest jego najpopularniejszym dziełem scenicznym. Kompozycja ​​zyskała rozgłos już na paryskiej prapremierze, która odbyła się podczas wystawy światowej w 1867 roku, szybko zdobywając sławę nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych. ​ ​ 

Nie była to jednak pierwsza kompozycja XIX-wieczna wykorzystująca motyw Romea i Julii, wcześniej użyli go m.in. Vincenzo Bellini i Hector Berlioz. Libretto Julesʼa Barbiera i Michela Carrégo dość wiernie podąża za oryginałem, choć inspirowane jest późniejszą przeróbką dramatu Szekspira dokonaną przez słynnego ​XVIII-wiecznego ​aktora Davida Garricka. Usunął on mogące razić publiczność kontrowersyjne fragmenty, a przede wszystkim zmienił nieco zakończenie, dodając wspólną scenę tytułowych bohaterów przed śmiercią. Wersja Gounoda nie skupia się tak mocno na społecznym aspekcie skazanego na potępienie związku – brakuje w niej finałowego pojednania rodzin w obliczu tragedii, nacisk położony jest na indywidualny dramat kochanków. Dlatego też tytułowa para spełnia się nie tylko we fragmentach solowych: żywiołowy charakter Julii poznajemy dzięki utrzymanej w formie walca koloraturowego arii Je veux vivre. Romeo zaś zaprezentowany jest jako namiętny kochanek w kawatynie Ah! lève-toi soleil!, choć najważniejsze w operze są cztery duety miłosne przybliżające kolejne stadia związku Romea i Julii. Gounod oddaje zauroczenie bohaterów wdzięcznym menuetem, ukazując następnie​,​ jak cementuje się ich relacja, jak się rozpada ze względu na nieprzychylne okoliczności oraz jak gaśnie w obliczu śmierci​. Dzięki wdzięcznym melodiom, subtelnym harmoniom i wyrafinowanej orkiestracji udaje się kompozytorowi lawirować między tragedią a liryzmem.

Reżyserka Barbara Wysocka w swojej inscenizacji​ przygotowywanej w Semperoper w Dreźnie​ przedstawia historię Romea i Julii jako na wskroś współczesną. Wysocka podkreśla, jak bardzo szekspirowska historia rezonuje z obecnymi czasami – to opowieść o ludziach, którzy z desperacją szukają bliskości w świecie, w którym na miłość i bliskość nie ma miejsca. Wysocka nie odnosi się bezpośrednio do konkretnych wydarzeń politycznych – pokazuje system, który zawodzi, społeczeństwo, które nie potrzebuje większości, by dokonać przemocy. To świat, który eskaluje konflikt, wymusza wybór strony, odbiera prywatność. A w nim dwoje ludzi szuka miłości.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Obsada

2026-06-13 | 19:00
    • Bekhzod Davronov

      Romeo
    • Amina Edris

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Bekhzod Davronov

      Romeo
    • Amina Edris

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Bekhzod Davronov

      Romeo
    • Amina Edris

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Bekhzod Davronov

      Romeo
    • Amina Edris

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Paweł Trojak

      Merkucjo
    • Bekhzod Davronov

      Romeo
    • Amina Edris

      Julia
    • Zuzanna Nalewajek

      Stefano
    • Rafał Siwek

      Brat Laurenty
    • Paweł Konik

      Capuleto
    • Paweł Trojak

      Merkucjo

Realizatorzy

    • Robert Houssart

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenograf
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Robert Houssart

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenograf
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Robert Houssart

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenograf
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Robert Houssart

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenograf
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Robert Houssart

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenograf
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''