Prometeusz
Philip Glass, Wolfgang Amadeus Mozart / Krzysztof Pastor
Balet w dwóch aktach
Muzyka:
Philip Glass (Symphony No. 11 i / and Mad Rush)
Wolfgang Amadeus Mozart (Requiem d-moll / in D minor)
Prapremiera: 18/06/2025, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Przypomnijmy krótko główny wątek tego wieloznacznego mitu. Tytan Prometeusz wykradł bogom ogień, jeden z atrybutów ich władzy nad światem, aby udostępnić jego korzyści zwykłym śmiertelnikom i przyczynić się do rozwoju ludzkości. Urażony tym świętokradztwem, Zeus postanowił zemścić się okrutnie zarówno na śmiałku, jak i na ludzkości. Prometeusza przykuł do skał Kaukazu i codziennie zsyłał Orła, który za dnia wyjadał wątrobę skazańca. W nocy wątroba odrastała, a całe cierpienie Prometeusza rozpoczynało się na nowo. Równocześnie władca Olimpu postanowił wystawić na próbę ludzkość. Polecił stworzyć kobietę o imieniu Pandora, którą bogowie obdarzyli olśniewającą urodą i wieloma talentami, a Zeus podarował jej tajemniczą Puszkę jako posag dla przyszłego męża. Podarunek obwarowany był jednak zakazem jego otwierania. Łatwowierny Epimeteusz, brat Prometeusza, poślubił Pandorę, która ulegając swojej ciekawości otworzyła Puszkę, uwalniając z niej wszelkie nieszczęścia jakie dotykają odtąd ludzkość. Szczęśliwie w Puszce Pandory ukryta była również Nadzieja, która wciąż tam pozostaje jako pocieszenie dla rodzaju ludzkiego.
Tyle mniej więcej wiemy z mitologii greckiej w różnych jej przekazach, ale mit prometejski żył przecież nadal i rozwijał się w kulturze stymulując różnego rodzaju twórczość artystyczną. Prometeusz stał się uosobieniem szlachetnej idei buntu przeciw tyranii i symbolem heroicznej walki o swobodę ducha i postęp, a jego postać i zasługi dla ludzkości przez wieki rozpalały wyobraźnię poetów i pisarzy, malarzy i rzeźbiarzy... Od ponad dwóch stuleci ma on również swoje trwałe miejsce w historii baletu za sprawą słynnego włoskiego choreografa Salvatore’a Viganò oraz Ludwiga van Beethovena, który skomponował oprawę muzyczną do jego wiedeńskiego przedstawienia baletowego Twory Prometeusza (1801). Po ten temat i tę muzykę sięgało później wielu innych choreografów, ale w bliższych nam czasach bardzo określona dramaturgia partytury Beethovena zaczęła krępować twórców baletu, którzy pragnęli zmierzyć się z mitem w szerszym wymiarze. Tak uczynił m.in. Maurice Béjart zapraszając ongiś do współpracy nad swoim Prometeuszem francuskiego kompozytora Maurice’a Ohane’a.
Odrębną drogą podąża dziś Krzysztof Pastor, który postanowił rozwinąć w swoim przedstawieniu ideę mitu prometejskiego przy muzyce Philipa Glassa i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Choreograf nie kryje swojej fascynacji symboliką postaci Prometeusza, ale też z niepokojem spogląda na wciąż nowe konsekwencje jego mitycznego czynu. Wykradając bogom ogień i dzieląc się nim z człowiekiem przyczynił się wprawdzie do rozwoju ludzkości, lecz ten postęp cywilizacyjny ma również swoje mroczne strony, bo prowadzi niestety do powolnego wyniszczenia otaczającego nas świata. Nowy balet naszego choreografa zapowiada się więc jako próba reinterpretacji mitu o Prometeuszu, o jego bracie Epimeteuszu, o mściwym Zeusie i o Pandorze z jej symboliczną Puszką, z której wylało się tyle nieszczęść dotykających ludzkość. Z pewnością nie będzie to jednak dosłowna opowieść wywodząca się z mitologii, ale raczej poetycka wizja choreograficzna tej historii ze wskazaniem na wnioski, jakie mit niesie dziś nam współczesnym.
Osnową muzyczną pierwszej części baletu, nawiązującej wprost do mitu, będzie muzyka Philipa Glassa, a dokładnie pierwsza i druga część jego XI Symfonii, przedzielone jego utworem fortepianowym Mad Rush. Z kolei w drugiej części przedstawienia usłyszymy przejmujące Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ponadczasową głębię wyrazu tego arcydzieła muzycznego można interpretować na wiele sposobów, nawiązując do różnych tematów i koncepcji. W tym przypadku ma ona wesprzeć przestrogę przed zagrożeniami naszych czasów.
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Realizatorzy
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni
-
Partner medialny