Peer Gynt
Edvard Grieg | XV Dni Sztuki Tańca
Balet w dwóch aktach
Libretto: Edward Clug wg poematu dramatycznego Henrika Ibsena
Muzyka: Edvard Grieg (Peer Gynt op. 23 i inne utwory)
Prapremiera: 5/11/2015, Słoweński Teatr Narodowy
Premiera polska: 25/10/2024, Polski Balet Narodowy
Twórcy teatralni mają nie lada kłopot z Peerem Gyntem Henrika Ibsena. Poemat dramatyczny o epizodycznej strukturze wykorzystujący elementy fantastyczne sprawiał problem inscenizatorom, okazuje się jednak, że jest to idealny materiał na spektakl baletowy. W 2015 roku choreografię do Peera Gynta stworzył słoweński tancerz pochodzenia rumuńskiego Edward Clug. Premiera w Mariborze odniosła ogromny sukces, balet ten zawędrował później na sceny Zurychu, Wiednia, Dortmundu, Hanoweru i Lipska. Skąd wzięła się taka popularność przedstawienia? Przede wszystkim nie boi się on porwanej narracji oryginału, pozostawia w niedopowiedzeniu znaczenie poszczególnych przygód głównego bohatera oraz przede wszystkim korzysta z niezwykle współczesnego języku wizualnego, nie traktując dramatu Ibsena jak zakurzonej starej baśni inspirowanej folklorem.
Peer Gynt Ibsena jest bardzo współczesną postacią – jednocześnie everymanem i antybohaterem. Pochodzi on z niezamożnej rodziny, nie posiada wielu przymiotów, obdarzony jest egoistyczną naturą, potrafi za to kłamać jak z nut, lub – mówiąc inaczej – konfabulować, opowiadając zmyślone lub podkręcone historie na temat przytrafiających mu się zdarzeń. Dzięki pracy wyobraźni liche domostwo rodziców Peera przemienia się w lśniący pałac, zaś jego wątpliwej natury moralnej przygody zamieniają się w bohaterskie czyny. W ten właśnie sposób może uciec on od rzeczywistości. Cel życia Peera jest niedookreślony – chciałby on być kimś (a najbardziej kimś innym) oraz znaleźć miłość, choć żeby docenić uczucie i wierność kochającej go Solwejgi, musi on najpierw skonfrontować się z trollami, wyruszyć na podbój Orientu, trafić do zakładu dla obłąkanych, aby na koniec powrócić do miejsca, z którego zaczął podróż.
Ważnym elementem spektaklu jest muzyka Edvarda Griega. Zostały w nim wykorzystane nie tylko dwie suity ilustrujące sceny z dramatu Ibsena, lecz także inne utwory instrumentalne kompozytora: Kwartet smyczkowy g-moll op. 27, Koncert fortepianowy a-moll op. 16 i wybór z jego Utworów lirycznych, które w opinii choreografia świetnie oddają atmosferę poematu.
Dzięki prawdziwej fascynacji Cluga niejednoznacznym w wymowie poematem dramatycznym Ibsena powstał spektakl surrealistyczny z elementami teatru absurdu, niepozbawiony mroku, ale wypełniony także dużą dozą ironii. Choreografowi udało się zobrazować w spektaklu dwie strony Peera Gynta, który jest jednocześnie baśniową feerią, ale i opowieścią o wewnętrznej drodze do dojrzałości. Przedstawienie to działa zatem w niezwykły sposób – pokazuje fantastyczny świat, który okazuje się bardzo bliski współczesności.
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni
-
Partner medialny