Peer Gynt
Edvard Grieg | XV Dni Sztuki Tańca
Balet w dwóch aktach
Libretto: Edward Clug wg poematu dramatycznego Henrika Ibsena
Muzyka: Edvard Grieg (Peer Gynt op. 23 i inne utwory)
Prapremiera: 5/11/2015, Słoweński Teatr Narodowy
Premiera polska: 25/10/2024, Polski Balet Narodowy
SPOTKANIE Z CYKLU RUCH W WIELKIM
przed spektaklem 25 października
Gościem prowadzącej Dominiki Micał będzie choreograf baletu Peer Gynt – EDWARD CLUG
Spotkanie tłumaczy Krzysztof Knurek
Foyer Główne, godz. 18.00. Wstęp z biletem na spektakl
____
Nagranie dostępne na naszym kanale YouTube
Twórcy teatralni mają nie lada kłopot z Peerem Gyntem Henrika Ibsena. Poemat dramatyczny o epizodycznej strukturze wykorzystujący elementy fantastyczne sprawiał problem inscenizatorom, okazuje się jednak, że jest to idealny materiał na spektakl baletowy. W 2015 roku choreografię do Peera Gynta stworzył słoweński tancerz pochodzenia rumuńskiego Edward Clug. Premiera w Mariborze odniosła ogromny sukces, balet ten zawędrował później na sceny Zurychu, Wiednia, Dortmundu, Hanoweru i Lipska. Skąd wzięła się taka popularność przedstawienia? Przede wszystkim nie boi się on rwanej narracji oryginału, pozostawia w niedopowiedzeniu znaczenie poszczególnych przygód głównego bohatera oraz przede wszystkim korzysta z niezwykle współczesnego języka wizualnego, nie traktując dramatu Ibsena jak zakurzonej starej baśni inspirowanej folklorem.
Peer Gynt Ibsena jest bardzo współczesną postacią – jednocześnie everymanem i antybohaterem. Pochodzi on z niezamożnej rodziny, nie posiada wielu przymiotów, obdarzony jest egoistyczną naturą, potrafi za to kłamać jak z nut, lub – mówiąc inaczej – konfabulować, opowiadając zmyślone lub podkręcone historie na temat przytrafiających mu się zdarzeń. Dzięki pracy wyobraźni liche domostwo rodziców Peera przemienia się w lśniący pałac, zaś jego przygody natury moralnie wątpliwej zamieniają się w bohaterskie czyny. W ten właśnie sposób może uciec on od rzeczywistości. Cel życia Peera jest niedookreślony – chciałby on być kimś (a najbardziej kimś innym) oraz znaleźć miłość, choć żeby docenić uczucie i wierność kochającej go Solwejgi, musi on najpierw skonfrontować się z trollami, wyruszyć na podbój Orientu, trafić do zakładu dla obłąkanych, aby na koniec powrócić do miejsca, z którego zaczął podróż.
Ważnym elementem spektaklu jest muzyka Edvarda Griega. Zostały w nim wykorzystane nie tylko dwie suity ilustrujące sceny z dramatu Ibsena, lecz także inne utwory instrumentalne kompozytora: Kwartet smyczkowy g-moll op. 27, Koncert fortepianowy a-moll op. 16 i wybór z jego Utworów lirycznych, które w opinii choreografia świetnie oddają atmosferę poematu.
Dzięki prawdziwej fascynacji Cluga niejednoznacznym w wymowie poematem dramatycznym Ibsena powstał spektakl surrealistyczny z elementami teatru absurdu, niepozbawiony mroku, ale wypełniony także dużą dozą ironii. Choreografowi udało się zobrazować w spektaklu dwie strony Peera Gynta, który jest jednocześnie baśniową feerią, ale i opowieścią o wewnętrznej drodze do dojrzałości. Przedstawienie to działa zatem w niezwykły sposób – pokazuje fantastyczny świat, który okazuje się bardzo bliski współczesności.
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
fortepian – Marek Bracha
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni
-
Partnerzy koktajlu
Patryk Walczak
Yuka Ebihara
Carlos Martín Pérez
Marta Fiedler
Kristóf Szabó
Jaeeun Jung
Marco Esposito
Yume Okano
Paweł Koncewoj
Daria Majewska
Mai Kageyama
Łukasz Tużnik
Antonio Lanzo
Ryota Kitai
Vladimir Yaroshenko
Joanna Drabik
Nikodem Bialik
Laurence Elliott
Nikola Dworecka
Karolina Kiermut
Tomasz Fabiański
Edward Clug
Alexei Baklan
Miloš Isajlović
Mirjana Šrot
Marko Japelj
Leo Kulaš
Tomaž Premzl