Obsesje
Schubert / Krzysztof Pastor | Karłowicz / Emil Wesołowski | Schnittke, Górecki / Krzysztof Pastor
Wieczór baletowy w trzech częściach
ADAGIO & SCHERZO
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Franz Schubert
POWRACAJĄCE FALE
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Mieczysław Karłowicz
MOVING ROOMS
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke
Henryk Mikołaj Górecki
Premiera: 29.03.2014
W dobie forsowania epickich narracji bywa nam tęskno do bagatel, etiud, filmów nowelowych czy zbiorów opowiadań. Wieczór Obsesji to rzadka okazja obejrzenia kameralnych form baletowych autorstwa wybitnych choreografów, prezentujących dwa różne idiomy – abstrakcyjny i narracyjny. Emil Wesołowski opowiada historię rozpadu związku miłosnego – ze zmiennością nastrojów i sprzecznością pragnień, przyciąganiem i odpychaniem, kiedy jedno pragnie bliskości, drugie już jej unika. Wysłyszał tę opowieść w pierwszym poemacie symfonicznym Karłowicza, stanowiącym początek muzycznej dojrzałości kompozytora (ledwie pięcioletniej, bo przerwanej nieszczęsną wycieczką narciarską pod Kościelec) – dziele naznaczonym powracającymi falami smutku po niedawnej śmierci ojca i siostry. Krzysztofa Pastora inspirowały dwa rodzaje obsesji: kompulsywna repetycyjność muzyki Schnittkego i Góreckiego, twórców, u których rządzą rytm i motoryka rodem z Święta wiosny oraz obsesyjne powtarzanie motywów. Choreografia do fragmentów Schubertowskiego kwintetu to taniec czysty, abstrakcyjny, by nie rzec: autoreferencyjny. Pastor mówi, że inspirowały go także osobiste, nierzadko „obsesyjne”, relacje pomiędzy tancerzami w jego zespole. Kto ma w pamięci Pianistkę Hanekego, temu już zawsze Schubert kojarzyć się będzie z presją perfekcji i seksualności.
Realizatorzy
Polski Balet Narodowy
Muzyka z nagrań
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni