Ognisty anioł
Siergiej Prokofiew
-
Część I
ok. 1 h
-
Przerwa
ok. 25 min
-
ok. Część II
1 h 10 min
Czas trwania: ok. 2 h 40 min
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł, fot. Magda Hueckel
- Zobacz zdjęcie: Ognisty Anioł projekt plakatu Adam Żebrowski
Opera w pięciu aktach (siedmiu obrazach)
Libretto: kompozytor według Walerego Briusowa
Prapremiera: 25.11.1954, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 13.05.2018, TW-ON
Koprodukcja: Festival d'Aix-en-Provence, Den Norske Opera & Ballett
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Uwaga! W spektaklu użyto migających świateł
„Istnieje szczególna choroba, której nie należy uważać za obłąkanie (…) – melankolia. Chorzy to są weseli, to są smutni, to dziarscy, to całkowicie bezwolni i to bez żadnej widocznej przyczyny. Tak samo bez potrzeby kłamią (…). Właśnie spośród tych nieszczęśliwych rekrutują się szeregi tak zwanych czarownic, które należałoby kurować napitkiem uspokajającym, lecz przeciw którym papieże ogłaszają bulle, a inkwizytorzy wznoszą stosy” – tymi słowy okultysta i filozof Hans Weyer próbuje wytłumaczyć rycerzowi Ruprechtowi cokolwiek zmienne stany świadomości jego ukochanej. Walery Briusow, autor modernistycznej powieści, na kanwie której sam Prokofiew napisał libretto swojej opery, przeniósł autobiograficzną historię miłosnego delirium do XVI-wiecznych Niemiec. Ruprecht dręczony uczuciem do Renaty, kobiety wymykającej się nie tylko jemu, ale i wszelkim diagnozom, zadaje sobie pytania: święta to czy czarownica? Oszalała z miłości czy nawiedzona przez anioła? Histeryczka czy opętana? Typowy zestaw dylematów mężczyzny, który kobiety wyzwolonej nie może pojąć (czytaj: pojmać). Mariusz Treliński w swoim stylu przenosi operę w czasy nam współczesne i tworzy erotyczny horror psychologiczny. Odarty ze sztafażu ciemnych wieków inkwizycji, spektakl jest nie mniej straszny, bo zamiast demona Madiela pojawia się straszliwy wychowawca, zamiast zakonu – internat dla dziewcząt – oto Ognisty anioł ery #metoo.
Obsada
- Faust / Henryk
- Druga Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Właścicielka hotelu
- Pierwsza Dziewczyna
- Wróżka / Widmo
- Agrippa / Mefisto
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Faust / Henryk
- Druga Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Właścicielka hotelu
- Pierwsza Dziewczyna
- Wróżka / Widmo
- Agrippa / Mefisto
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
- Faust / Henryk
- Druga Dziewczyna
- Ruprecht
- Renata
- Właścicielka hotelu
- Pierwsza Dziewczyna
- Wróżka / Widmo
- Agrippa / Mefisto
- Jakob Glock Pierwszy
- Mąż właścicielki / Jakob Glock Drugi / Kelner
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Choreografia / Ruch sceniczny
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Przygotowanie chóru
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Choreografia / Ruch sceniczny
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Przygotowanie chóru
- Dyrygent
- Reżyser
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Choreografia / Ruch sceniczny
- Dramaturgia
- Charakteryzacja
- Przygotowanie chóru
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni