• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Fredriana

Stanisław Moniuszko / Conrad Drzewiecki, Anna Hop

  • I CZĘŚĆ

    25 min

  • Przerwa

    25 min

  • II CZĘŚĆ

    75 min

Czas trwania: 2 h 05 min

  • Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski proj. graf. Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: Vladimir Yaroshenko - Cześnik, Chinara Alizade - Podstolina, fot. Ewa Krasucka Vladimir Yaroshenko - Cześnik, Chinara Alizade - Podstolina, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Demeter Kóbor - Wacław, Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka Demeter Kóbor - Wacław, Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Carlos Martín Pérez - Rejent, fot. Ewa Krasucka Carlos Martín Pérez - Rejent, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marta Fiedler - Elwira, fot. Ewa Krasucka Marta Fiedler - Elwira, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Patryk Walczak - Wacław, Chinara Alizade - Podstolina, fot. Ewa Krasucka Patryk Walczak - Wacław, Chinara Alizade - Podstolina, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Shunzuke Mizui - Alfred, fot. Ewa Krasucka Shunzuke Mizui - Alfred, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Adam Myśliński - Dyndalski, Aneta Zbrzeźniak - Klara, Maksim Woitiul - Papkin, fot. Ewa Krasucka Adam Myśliński - Dyndalski, Aneta Zbrzeźniak - Klara, Maksim Woitiul - Papkin, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Demeter Kóbor - Wacław, Margarita Simonova - Justysia, fot. Ewa Krasucka Demeter Kóbor - Wacław, Margarita Simonova - Justysia, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marco Esposito - Wacław, Rosa Pierro - Podstolina, Wojciech Ślęzak - Rejent, fot. Ewa Krasucka Marco Esposito - Wacław, Rosa Pierro - Podstolina, Wojciech Ślęzak - Rejent, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marta Fiedler - Elwira, Carlos Martín Pérez - Wacław, fot. Ewa Krasucka Marta Fiedler - Elwira, Carlos Martín Pérez - Wacław, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Melissa Abel - Klara, Marco Esposito - Wacław oraz Polski Balet Narodowy, fot. Ewa Krasucka Melissa Abel - Klara, Marco Esposito - Wacław oraz Polski Balet Narodowy, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Adam Myśliński - Dyndalski, Vladimir Yaroshenko - Cześnik, fot. Ewa Krasucka Adam Myśliński - Dyndalski, Vladimir Yaroshenko - Cześnik, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marco Esposito - Wacław, Natalia Pasiut - Justysia, Kristóf Szabó - Alfred, fot. Ewa Krasucka Marco Esposito - Wacław, Natalia Pasiut - Justysia, Kristóf Szabó - Alfred, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Wojciech Ślęzak - Rejent, Michał Chrościelewski - Pleban, Paweł Koncewoj - Cześnik, fot. Ewa Krasucka Wojciech Ślęzak - Rejent, Michał Chrościelewski - Pleban, Paweł Koncewoj - Cześnik, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Yurika Kitano - Justysia, fot. Ewa Krasucka Yurika Kitano - Justysia, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Paweł Koncewoj - Cześnik, Bartosz Zyśk - Papkin, fot. Ewa Krasucka Paweł Koncewoj - Cześnik, Bartosz Zyśk - Papkin, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marco Esposito - Wacław, Marta Fiedler - Elwira, fot. Ewa Krasucka Marco Esposito - Wacław, Marta Fiedler - Elwira, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Aneta Zbrzeźniak - Klara, Patryk Walczak - Wacław, fot. Ewa Krasucka Aneta Zbrzeźniak - Klara, Patryk Walczak - Wacław, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka Joanna Drabik - Elwira, fot. Ewa Krasucka
  • 8 października 2020 czwartek 12:00 Sala Młynarskiego Spektakl odwołany
  • 9 października 2020 piątek 12:00 Sala Młynarskiego Spektakl odwołany
  • 26 listopada 2020 czwartek 19:00 Sala Młynarskiego Spektakl odwołany
  • 27 listopada 2020 piątek 19:00 Sala Młynarskiego Spektakl odwołany
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Wieczór baletowy w dwóch częściach
W 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki

PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
Balet Conrada Drzewieckiego w jednym akcie na motywach Zemsty Aleksandra Fredry
Muzyka: Stanisław Moniuszko (uwertura fantastyczna Bajka)
Prapremiera: 25.02.1975, Polski Teatr Tańca, Poznań

MĄŻ I ŻONA (prapremiera)
Balet Anny Hop w jednym akcie na motywach komedii Aleksandra Fredry
Muzyka: Stanisław Moniuszko (muzyka baletowa Na kwaterze)

Premiera: 6.04.2019, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Profesor Bogdan Zakrzewski, wielbiciel i krzewiciel twórczości Fredry, miał skraść z grobowca palec ze szkieletu komediopisarza, a zdarzyło się to w latach 70. zeszłego stulecia. Właściwie bardziej to przypomina jedną ze sztuk kawalera orderu Virtuti Militari niż niefikcję. Fredro tworzył w epoce romantyzmu, jednak wbrew jego założeniom. Wprowadził do komedii elementy ludowe i satyryczne. Prawdopodobnie doceniłby przewrotność historii, gdyby wiedział, że jego wnuk Klemens zostanie katolickim błogosławionym i męczennikiem… W jednoaktówce Przypowieść sarmacka balet Conrada Drzewieckiego tańczy do muzyki Stanisława Moniuszki Zemstę Aleksandra Fredry. Mocarne połączenie! Skłóceni sąsiedzi z zaścianków Rejent i Cześnik, jeden hipokryta, drugi rozbójnik, wdrażają swoje plany dotyczące głównie niewiast, czyli Klary, bratanicy Cześnika i Podstoliny, wdowy nie mniej atrakcyjnej od wnoszonego posagu. Wspaniała okazja, by zobaczyć wytańczony oryginał peerelowskiego Kargula i Pawlaka. Zamiast: „Podejdź no do płota” proponuję: „Pójdźta do opera”. Jednoaktówka druga Mąż i żona – pięć dni z życia pary w kryzysie. Jeśli myślicie, że nic gorszego niż kryzys nie przyjdzie, jesteście w błędzie – mogą was zdradzić wasi kochankowie! Anna Hop, artystka PBN, stworzyła minidramę, nieco w stylu nomen omen soup opery. Ogląda się i słucha świetnie. Od lat nie widziałem czegoś tak zachwycająco lekkiego, inteligentnie dowcipnego, a równocześnie otwartego na tradycję. Genialne!

Obsada

2020-10-08 | 12:00

Realizatorzy

    • Conrad Drzewiecki

      Choreografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Emil Wesołowski

      Realizacja baletu PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Anna Hop

      Libretto, choreografia i reżyseria MĄŻ I ŻONA
    • Stanisław Moniuszko

      Muzyka
    • Wojciech Kostrzewa

      Interludia MĄŻ I ŻONA
    • Aneta Pawlik-Figiel

      Dyrygent
    • Renata Smukała

      Asystent realizatora PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Jan Bernaś

      Scenografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Lilia Ostrouch

      Odtworzenie scenografii PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Małgorzata Szabłowska

      Scenografia, projekcje, światła MĄŻ I ŻONA
    • Krzysztof Pankiewicz

      Kostiumy PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Katarzyna Załęcka

      Odtworzenie kostiumów PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Maciej Zień

      Kostiumy MĄŻ I ŻONA
    • Maciej Igielski

      Światła PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Conrad Drzewiecki

      Choreografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Emil Wesołowski

      Realizacja baletu PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Anna Hop

      Libretto, choreografia i reżyseria MĄŻ I ŻONA
    • Stanisław Moniuszko

      Muzyka
    • Wojciech Kostrzewa

      Interludia MĄŻ I ŻONA
    • Aneta Pawlik-Figiel

      Dyrygent
    • Renata Smukała

      Asystent realizatora PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Jan Bernaś

      Scenografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Lilia Ostrouch

      Odtworzenie scenografii PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Małgorzata Szabłowska

      Scenografia, projekcje, światła MĄŻ I ŻONA
    • Krzysztof Pankiewicz

      Kostiumy PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Katarzyna Załęcka

      Odtworzenie kostiumów PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Maciej Zień

      Kostiumy MĄŻ I ŻONA
    • Maciej Igielski

      Światła PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Conrad Drzewiecki

      Choreografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Emil Wesołowski

      Realizacja baletu PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Anna Hop

      Libretto, choreografia i reżyseria MĄŻ I ŻONA
    • Stanisław Moniuszko

      Muzyka
    • Wojciech Kostrzewa

      Interludia MĄŻ I ŻONA
    • Aneta Pawlik-Figiel

      Dyrygent
    • Renata Smukała

      Asystent realizatora PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Jan Bernaś

      Scenografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Lilia Ostrouch

      Odtworzenie scenografii PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Małgorzata Szabłowska

      Scenografia, projekcje, światła MĄŻ I ŻONA
    • Krzysztof Pankiewicz

      Kostiumy PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Katarzyna Załęcka

      Odtworzenie kostiumów PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Maciej Zień

      Kostiumy MĄŻ I ŻONA
    • Maciej Igielski

      Światła PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Conrad Drzewiecki

      Choreografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Emil Wesołowski

      Realizacja baletu PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Anna Hop

      Libretto, choreografia i reżyseria MĄŻ I ŻONA
    • Stanisław Moniuszko

      Muzyka
    • Wojciech Kostrzewa

      Interludia MĄŻ I ŻONA
    • Aneta Pawlik-Figiel

      Dyrygent
    • Renata Smukała

      Asystent realizatora PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Jan Bernaś

      Scenografia PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Lilia Ostrouch

      Odtworzenie scenografii PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Małgorzata Szabłowska

      Scenografia, projekcje, światła MĄŻ I ŻONA
    • Krzysztof Pankiewicz

      Kostiumy PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Katarzyna Załęcka

      Odtworzenie kostiumów PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
    • Maciej Zień

      Kostiumy MĄŻ I ŻONA
    • Maciej Igielski

      Światła PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • Treść baletu

    Na polskiej prowincji mieszka po sąsiedzku dwóch skłóconych Sarmatów: Rejent Milczek i Cześnik Raptusiewicz. Są skłóceni od zawsze, więc wykorzystują każdą okazję, aby dopiec sobie nawzajem. Rejent jest złośliwym hipokrytą, a Cześnik – krewkim zawadiaką. Ich konflikt rzutuje na życie wszystkich domowników.

    Cześnik mieszka z podopieczną bratanicą Klarą. Rezyduje u niego również zubożały dworak, pyszałkowaty Papkin, który liczy na ożenek Klarą. Przebywa tam także atrakcyjna wdowa Podstolina, którą Cześnik chce poślubić w nadziei na posag. Nie jest on jednak obyty z kobietami, więc skutecznie korzysta z pośrednictwa Papkina. Cześnik nie jest też mocny w piórze, dlatego wysługuje się w pisaniu starym sługą Dyndalskim.

    Z kolei Rejent jest samotnikiem. Ma jedynie syna Wacława. Powrócił on właśnie ze szkół w mieście i skrycie przed ojcem kocha się w Klarze, z wzajemnością. Nie wie wszak, że po sąsiedzku bawi też Podstolina, z którą miał ongiś studencki romans i obiecał jej wówczas zamążpójście. Przy pierwszej okazji przypomni ona Wacławowi o tej obietnicy, bo wolałaby oczywiście młodzieńca od starego kawalera.

    Konflikt między sąsiadami przybiera na sile, gdy Rejent wysyła swoich mularzy, aby naprawili podniszczony mur graniczny. Kończy się to ostrą bijatyką z hajdukami Cześnika. Korzystając z zamieszania Wacław przekupuje Papkina, by ten spętał go i zabrał jako zdobycz do domu Cześnika. Chce być bliżej ukochanej. Tam spotyka Podstolinę, która przypomina mu o podpisanej obietnicy matrymonialnej. Zakłopotany Wacław ucieka do domu, ale Podstolina podąża za nim i wyjawia jego ojcu dawne zobowiązanie syna. Rejentowi w to graj – będzie mógł znów dopiec Cześnikowi kradnąc mu sprzed nosa narzeczoną.

    Kiedy Papkin bez powodzenia zaleca się do Klary, oburzony samowolą sąsiada Cześnik wysyła go do Rejenta z wyzwaniem na pojedynek. Ten podejmuje sekundanta winem, a następnie wyrzuca go z domu z drugocącą dla Cześnika wiadomością o zaręczynach swego syna z Podstoliną.

    Papkin wraca przekonany, że wino Rejenta było zatrute, zaś Cześnik na wiadomość o kradzieży narzeczonej szykuje się do nowej wojny. Aby zwabić do siebie Wacława, próbuje z pomocą Dyndalskiego sfingować list miłosny Klary do ukochanego, ale po chwili przychodzi mu lepszy pomysł do głowy. Każe swoim hajdukom porwać Wacława, by na złość Rejentowi szybko ożenić go z Klarą.

    Rozpoczyna się wesele. Rejent próbuje jeszcze zakłócić uroczystość, ale bezskutecznie, zaś pleban zmusza zwaśnionych sąsiadów do zgody. Także przechytrzona Podstolina powraca do Cześnika by szybko zaciągnąć go do ślubu. Wreszcie jest ogólna zgoda, bo „Bóg wtedy rękę poda”.

  • Treść baletu

    PROLOG

    Małżeństwo Wacława i Elwiry przeżywa wyraźny kryzys.

     

    DZIEŃ 1.

    Mąż z żoną jak zwykle spotykają się na posiłku. Do stołu podaje im Justysia. Elwira dostaje liścik od kochanka, co wzbudza jej miłosną euforię. Pokojówka anonsuje przybycie Alfreda, przyjaciela Wacława i kochanka Elwiry. Justysia w pośpiechu sprząta porozrzucane listy i niepostrzeżenie zabiera jeden z nich. Atmosfera przy herbacie jest niezręczna. Panowie wodzą wzrokiem za Justysią, którą Elwira upokarza z zazdrości. W końcu Alfred zabiera Wacława na krykieta, zaś Elwira z Justysią planują wyjść na plażę. Przeglądając się w lustrze, Elwira zauważa upływ czasu, a w Justysi dostrzega siebie sprzed lat. Ona tymczasem cieszy się swoją młodością, choć widok Elwiry każe myśleć jej o własnej przyszłości. Kiedy obie wychodzą na plażę, panowie grają w krykieta. Starszy Wacław poucza młodszego Alfreda, jak uwodzić kobiety. Ich sportowa rozgrywka przeradza się w rywalizację na podboje miłosne, której skutki wymykają się spod kontroli.

    DZIEŃ 2.

    Elwira z Alfredem oddają się miłosnym uciechom. Kiedy Justysia ostrzega ich o powrocie Wacława, Alfred ucieka. Małżonkowie zasiadają do stołu. Kolejny liścik od kochanka wyprowadza Elwirę z domu pod pozorem wyjścia do kościoła. Korzystając z nieobecności żony Wacław uwodzi Justysię. Jednak wieczorem mąż z żoną znów szykują się razem do snu, choć nie są już parą z widniejącej nad łóżkiem radosnej ślubnej fotografii.

    DZIEŃ 3.

    Justysia z Alfredem flirtują pod prysznicem. Kiedy dziewczyna wyjawia kochankowi, że wie o jego listach do Elwiry, ten zapewnia ją o swojej miłości tłumacząc, że te listy przysyła zapewne ktoś inny. Justysia daje się w końcu udobruchać i oboje lądują w łóżku. Alfred zasypia, ale ona wciąż bije się z myślami. Musi w końcu zdecydować, z kim związać swoją przyszłość, rozważa więc zalety i wady obu wielbicieli. Wybiera Wacława.

    DZIEŃ 4.

    Elwira z Wacławem wybrali się na potańcówkę. Pojawia się również Justysia, a potem Alfred. Małżonkowie na widok swoich kochanków dostają skrzydeł. Justysia zamierza zerwać z Alfredem i zdradzić Wacławowi sekret Elwiry. Tymczasem Alfred wolałby zatrzymać obie kobiety. Wacław dyskretnie romansuje z Justysią, a Elwira z Alfredem, ale sytuacja staje się coraz bardziej ryzykowna. Dla zachowania pozorów Elwira wychodzi więc z mężem, ale Justysia zdobywa się na odwagę i zrywa z Alfredem.

    DZIEŃ 5.

    Małżonkowie spotykają się jak co dzień przy posiłku. I znów nadchodzi list, więc Elwira wymyka się z domu. Kiedy Wacław z Justysią figlują w najlepsze, nieoczekiwanie wraca Elwira i przyłapuje ich in flagranti. W gniewie przypadkiem wypadają jej listy i trafiają w ręce Wacława. Ku radości Justysi zdrada Elwiry wychodzi na jaw. Wacław wpada we wściekłość, ale słychać pukanie do drzwi. Kiedy Justysia wpuszcza Alfreda, on wita ją czule nieświadom obecności gospodarzy. Wacław już wie, że przyjaciel jest kochankiem jego żony, a teraz oboje z Elwirą czują się zdradzeni przez kochanków. To nie wróży nic dobrego…

Sponsorzy

  • Więcej wydarzeń ze świata muzyki klasycznej w aplikacji ONSTAGE

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''