Rigoletto
Giuseppe Verdi
Opera w trzech aktach
Libretto: Francesco Maria Piave według dramatu Wiktora Hugo Król się bawi
Prapremiera: 11.03.1851, Gran Teatro La Fenice, Wenecja
Premiera polska: 8.11.1853, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 12.03.1997, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Rigoletto – imię zapożyczone z parodii sztuki Victora Hugo – opiera się na prozie (dla odmiany oryginalnej) autora Nędzników. Droga na operowe deski była długa i wyboista: rozpoczęła się w 1844 roku, zakończyła siedem lat później. Cenzura intensywnie rugowała „nieobyczajność i wulgarność” libretta, lekce – sobie przy tym – ważąc logiczne i dramaturgiczne tych ingerencji konsekwencje. Gdyby porównać punkt wyjścia z punktem dojścia, okazałoby się, że z pierwszej wersji zostało prawie nic, nawet imiona zmieniono, żeby związek z niedobrze przez władze widzianym Hugo ukryć. Skończyło się to, powiedzmy, nieoczywistościami – tytułowa postać nie ma prawdziwej arii do zaśpiewania, primadonna jedną, akty zaś urywają się, powiedzmy, spontanicznie. Geniusz Verdiego jednak zwyciężył urzędników. Operę natychmiast pokochali widzowie i nic się od prapremiery nie zmieniło. Warszawska inscenizacja rozpoczyna się feerią kolorów, faktur, kształtów, błysków, złoceń i klejnotów – miałem wrażenie, że zstąpiły w ludzkiej postaci barwne kremlowskie cerkwie o absolutnie niepojętej urodzie i fizyce. Nieważne, co zstąpiło, liczy się, że śpiewa po włosku. I porusza.
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Więcej wydarzeń ze świata muzyki klasycznej w aplikacji ONSTAGE
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni