• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Straszny
dwór

Stanisław Moniuszko

  • Akt I

    40 min

  • Przerwa

    ok. 20 min

  • Akt II

    40 min

  • Przerwa

    ok. 20 min

  • Akt III i IV

    1 h 10 min

Czas trwania: ok. 3 h 15 min

  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. / photo: Krzysztof Bieliński fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Straszny Dwór plakat / poster Adam Żebrowski Straszny Dwór plakat / poster Adam Żebrowski
  • 5 lutego 2021 piątek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 6 lutego 2021 sobota 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 7 lutego 2021 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Jan Chęciński
Prapremiera: 28.09.1865, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 8.11.2015, TW-ON
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami

Utwór Straszny dwór Stanisława Moniuszki pochodzi z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Warto czasem rozluźnić sanitarny kordon chroniący dzieła ze stemplem arcypolskości, choćby dla sprawdzenia, czy widziane zewnętrznym okiem zachowują moc poruszenia ludzkich serc. W przypadku Strasznego dworu eksperyment się zdecydowanie powiódł. David Pountney zostawił szlachecko-kontuszowy szafarz w rekwizytorni historii, bohaterom założył mundury, akcję przeniósł w lata 20. XX wieku. Nie oznacza to, że arcydzieło Moniuszki stało się historycznie obojętne: po prostu historia przewija się bez ostentacji, na przykład w kadrze widzimy obraz Kossaka Cud nad Wisłą, a jeśli pojawia się szlachecki dworek to jako makieta w sensie ścisłym. Warto zapytać, dlaczego dwór jest straszny? Bo wzniesiony z funduszy uzyskanych w trybie nieetycznym, co zaowocowało klątwą i wizytami widm. Tak naprawdę jednak straszą żywi ludzie – absztyfikant Damazy, smalący cholewki do jednej z sióstr pana na dworze oraz… niezwykłą urodą same siostry. Straszny dwór w interpretacji Pountneya wizualnie olśniewa, ale także szczerze bawi. 

Obsada

2021-02-05 | 19:00
    • Adam Kruszewski

      Miecznik
    • Anna Jeruć

      Hanna
    • Elżbieta Wróblewska

      Jadwiga
    • Mateusz Zajdel

      Damazy
    • Dominik Sutowicz

      Stefan
    • Artur Janda

      Zbigniew
    • Aleksander Teliga

      Skołuba
    • Sławomir Kowalewski

      Maciej
    • Magdalena Idzik

      Marta
    • Damian Wilma

      Grześ
    • Anna Lubańska

      Cześnikowa
    • Adam Kruszewski

      Miecznik
    • Gabriela Legun

      Hanna
    • Katarzyna Szymkowiak

      Jadwiga
    • Zbigniew Malak

      Damazy
    • Paweł Skałuba

      Stefan
    • Jerzy Butryn

      Zbigniew
    • Łukasz Konieczny

      Skołuba
    • Piotr Kędziora

      Maciej
    • Magdalena Idzik

      Marta
    • Damian Wilma

      Grześ
    • Anna Borucka

      Cześnikowa
    • Adam Kruszewski

      Miecznik
    • Anna Jeruć

      Hanna
    • Elżbieta Wróblewska

      Jadwiga
    • Mateusz Zajdel

      Damazy
    • Dominik Sutowicz

      Stefan
    • Artur Janda

      Zbigniew
    • Aleksander Teliga

      Skołuba
    • Sławomir Kowalewski

      Maciej
    • Magdalena Idzik

      Marta
    • Damian Wilma

      Grześ
    • Anna Lubańska

      Cześnikowa

Realizatorzy

    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Leslie Travers

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Violetta Bielecka

      Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Leslie Travers

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Violetta Bielecka

      Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyseria
    • Leslie Travers

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Violetta Bielecka

      Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy

Streszczenie

  • Akt I

    Dwaj bracia, Stefan i Zbigniew, żegnają się ze swymi towarzyszami z wojska. Przysięgają uroczyście, że na zawsze pozostaną kawalerami, po to, by sprawy domowe nie przeszkodziły im stanąć w obronie ojczyzny, gdyby zaszła taka potrzeba (chór i duet). 

    Tymczasem w ich wiejskiej posiadłości służba przygotowuje się na powrót braci (chór) i ich wiernego towarzysza Macieja. Trzej mężczyźni z nostalgią wspominają swój dom rodzinny z dziecięcych lat (trio). Przybywa ich stryjenka, Cześnikowa, znana wszystkim swatka. Snuje ona plany małżeńskie dla swych siostrzeńców (trio), ale młodzieńcy opierają się – wolą uporządkować sprawy majątkowe dworku, zbierając zaległe długi. Ciotka wpada w przerażenie, słysząc, że zamierzają jechać w tym celu do Kalinowa – do dworu, w którym według niej straszy. Niezrażeni bracia z towarzyszem wyruszają w drogę (finał).

  • Akt II

    Sylwester w Kalinowie w dworze Miecznika. Grupa młodych dziewcząt, w tym jego córki Hanna i Jadwiga, przygotowują atrakcje na tradycyjne przyjęcie noworoczne. Umilają sobie czas wróżbami (chór żeński i dumka).

    Damazy, prawnik z zamiłowaniem do francuskiej mody, zaleca się do jednej z sióstr (duet), ale z wróżb wychodzi, że przeznaczeniem obu dziewcząt jest wyjść za mąż za żołnierzy (kwartet). Miecznik opisuje swojego wymarzonego zięcia: polskiego obywatela i patriotę cechującego się odwagą i szlachetnością (Aria z polonezem).

     

    Tymczasem Cześnikowa, której udaje się dotrzeć do Kalinowa przed siostrzeńcami, stara się zmniejszyć zainteresowanie młodymi braćmi, opisując ich jako słabych i zniewieściałych. Hanna i Jadwiga postanawiają ukarać ich za niegodne tchórzostwo. Klucznik Skołuba przybywa wraz z myśliwymi. Przekonany jest, że ustrzelił właśnie dzika, ale okazuje się, że w tym samym momencie zwierzę zostało trafione kulą wystrzeloną przez nieznajomego z przejeżdżającej karety. Nie wiadomo, komu przypadnie zdobycz. Miecznik wita Zbigniewa i Stefana jako synów swego najlepszego przyjaciela. Okazuje się, że to Maciej wystrzelił drugą kulę, co prowadzi do głośnej dysputy ze Skołubą. Miecznik ogłasza, że pierwszy toast na przyjęciu noworocznym wzniesie za ojca Stefana i Zbigniewa (finał).

  • Akt III

    Pokój w wieży w dworze kalinowskim, w nim stary zegar i obrazy na ścianach. Maciej jest przerażony, gdy Skołuba ostrzega go przed widziadłami, które rzekomo nawiedzają wieżę (aria). Tymczasem córki Miecznika skryły się za obrazami. Maciejowi wszystko wokół zdaje się być sprawką widm. Zbigniew i Stefan starają się go uspokoić, według nich stary żołnierz pokazuje swą odwagę jedynie na polu bitwy, a to, że widzi wszędzie duchy spowodowane jest nadmiarem wina.

    W świetle księżyca wizja pięknych oczu Hanny nawiedza Stefana, jednak przypomina on sobie o przysiędze, którą złożył. Zegar wybija północ, wygrywając melodię, którą kiedyś zwykł śpiewać jego ojciec (Aria z kurantem). Zbigniew także nie może zasnąć – w końcu bracia przyznają, że się zakochali: Stefan w Hannie, a Zbigniew w Jadwidze. Obie dziewczyny ukryte za obrazami potajemnie obserwują ich wyznania (duet i kwartet).

    Damazy schował się w starym zegarze z zamiarem nastraszenia gości. Jednak Maciej go demaskuje, dlatego zmuszony jest gęsto się tłumaczyć. Nadal starając się pozbyć niechcianych gości, Damazy opowiada historię, jak to kalinowski dwór zbudowany został z pieniędzy pozyskanych za zdradę, przez co ciąży na nim klątwa. Oburzeni tą informacją bracia decydują się natychmiast wyjechać (finał).

     

  • Akt IV

    Hanna jest zła. Myśli, że bracia okazali się tchórzami. Twierdzi, że nie widzi konfliktu między małżeństwem a powinnością wobec ojczyzny (aria). Damazy donosi, że bracia boją się duchów, w związku z czym zamierzają natychmiast odjechać. Miecznik wpada we wściekłość. Oskarża młodzieńców o tchórzostwo i chociaż milczą oni taktownie, Maciej decyduje się ujawnić skandaliczne oszczerstwo Damazego. Miecznik z oburzeniem dementuje całą historię i przekonuje braci, by zostali.

    W oddali słychać dzwonki. Nadjeżdża kulig z gośćmi a razem z nimi Damazy w przebraniu. Zostaje on jednak zdemaskowany; Miecznik domaga się wyjaśnienia fałszywych oskarżeń. Damazy podejmuje ostatnią próbę zdobycia jednej z sióstr, ale bracia wreszcie zdają sobie sprawę, że muszą podążyć za głosem serca. Przed przyjęciem ich oświadczyn, Miecznik ujawnia prawdziwy powód „strasznej” reputacji dworu (finał).

Sponsorzy

  • Więcej wydarzeń ze świata muzyki klasycznej w aplikacji ONSTAGE

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''