Rigoletto
Giuseppe Verdi
Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest złożenie oświadczenia o stanie zdrowia. Oświadczenie online można złożyć nie wcześniej niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia (oświadczenie w wersji papierowej przy wejściu do teatru):
Informacje o bezpieczeństwie
Najnowsze rozporządzenie Rady Ministrów zmienia obowiązujący limit miejsc na widowniach teatralnych z 50% na 30%. Limit nie dotyczy osób, które wraz z biletem okażą pracownikowi obsługi widowni przy wejściu do teatru jedno z poniższych zaświadczeń:
- unijne cyfrowe zaświadczenie COVID,
- zaświadczenie o szczepieniu,
- zaświadczenie o wyniku testu (wykonanego przez wykwalifikowany personel, ważność 24h),
- zaświadczenie o powrocie do zdrowia (wystawione przez wykwalifikowany personel).
Prosimy o wcześniejsze przygotowanie dokumentu poświadczającego jeden z powyższych warunków i okazanie go wraz z biletem pracownikowi obsługi.
Opera w trzech aktach
Libretto: Francesco Maria Piave według dramatu Wiktora Hugo Król się bawi
Prapremiera: 11.03.1851, Gran Teatro La Fenice, Wenecja
Premiera polska: 8.11.1853, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 12.03.1997, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,
chcąc wystawić dla Państwa spektakle zaplanowane w repertuarze, pomimo ograniczeń kadrowych związanych z sytuacją epidemiczną, zdecydowaliśmy się pokazać „Rigoletto” w wersji półscenicznej (semi-staged), bez zmian scenografii na ulicę Mantui w II obrazie I aktu i tawerny w III akcie). Oznacza to, że całość akcji scenicznej będzie miała miejsce w Pałacu Księcia Mantui i na proscenium. Artyści – soliści, chór, tancerze oraz statyści – wystąpią w pełnych kostiumach i z charakteryzacją. Kierownictwo muzyczne obejmą: Andriy Yurkevych (18, 19, 20/02) i Piotr Staniszewski (22/02). Zapraszamy serdecznie!
Informujemy, że zachowują Państwo prawo do zwrotu biletów, niemniej zachęcamy Państwa do udziału w wydarzeniu i do spotkania w naszym Teatrze przy muzyce Giuseppe Verdiego.
Rigoletto to utrzymujące się od 24 lat na scenie Opery Narodowej widowisko z pełnymi przepychu dekoracjami legendarnego Ezia Frigeria i historycznymi kostiumami projektowanymi przez Frankę Squarciapino. To olśniewający korowód efektownych obrazów, które pozwalają widzowi przenieść się w wyobraźni do renesansowej Mantui, gdzie rozgrywa się akcja wspaniałej opery Giuseppe Verdiego.
Rigoletto jest pierwszym skończonym arcydziełem Verdiego – capolavoro assoluto. Świadkowie prapremiery, która miała miejsce w weneckim teatrze La Fenice 11 marca 1851 roku, nie mieli co do tego wątpliwości. Sukces był jednak okupiony wyczerpującym konfliktem kompozytora z austriacką cenzurą (w owym czasie Wenecja znajdowała się we władaniu Habsburgów), czego mógł się z góry spodziewać, sięgając po zakazany przecież antyrojalistyczny dramat Victora Hugo Król się bawi (1832). Verdi uległ jednak czysto teatralnym walorom tej sztuki, a mając wyjątkowe wyczucie efektu scenicznego, postanowił posłuchać swojej intuicji. Zobowiązał jedynie librecistę Francesco Marię Piavego do daleko idącej ostrożności. Na nic się to jednak nie zdało. Cenzura występująca pod nazwą „cesarsko-królewskiej Dyrekcji Centralnej Porządku Publicznego”, przeczytawszy libretto, wydała absolutny zakaz wystawiania utworu, który uznała za „niemoralny”. Król Francji Franciszek I został bowiem pokazany przez Victora Hugo jako niecny rozpustnik cynicznie uwodzący damy dworu i dziewczyny z ludu.
To, że doszło do prapremiery Rigoletta w wyznaczonym terminie, zawdzięczał Verdi życzliwości dyrektora weneckiej policji, Carla Martellego, który zgodził się na wystawienie utworu pod warunkiem wprowadzenia licznych zmian w libretcie. Martelli podsunął również tytuł – Rigoletto. Takie imię, od francuskiego słowa rigolo – wesołek, nadano ostatecznie królewskiemu błaznowi Trybuletowi ze sztuki Hugo. Akcję przeniesiono z Francji do renesansowej Mantui, a władca–podrywacz został „zdegradowany” do tytułu książęcego.
Propozycji zmian w libretcie było tak wiele, że Verdi nie mógł ukryć swojego oburzenia. Dał mu wyraz w liście do przyjaciela, dzięki czemu potomni mogą prześledzić sposób myślenia geniusza. Verdi odnosił się np. do finałowej sceny dzieła – oto żałosny błazen Rigoletto odkrywa, iż osobą, którą zlecił zamordować, jest nie Książę Mantui, ale jego własna córka, uwiedziona przez władcę umiłowana Gilda. „Nie rozumiem, dlaczego usuwa się worek. Jakie znaczenie ma ten worek dla policji? Po usunięciu worka któż uwierzy, że Rigoletto przez pół godziny przemawia do trupa, zanim błyskawica nie odkryje mu, że to jego córka?” – zżymał się Verdi.
Ostatecznie rzeczony worek utrzymał się w akcji opery, podobnie jak wiele innych szczegółów libretta, które z początku budziły zastrzeżenia policji. Na szczęście dla sztuki, bo pod względem muzycznej dramaturgii jest Rigoletto arcydziełem, również za sprawą genialnej instrumentacji (orkiestra sugestywnie ilustruje stany emocjonalne bohaterów). To z tej opery poszła w świat słynna aria Księcia Kobieta zmienną jest, jakże przewrotna, bo wypływająca z ust wyjątkowo zmiennego mężczyzny. Z niej również pochodzi jeden z najpiękniejszych i ponadczasowych kwartetów wokalnych w literaturze operowej, w którym każda z postaci – Rigoletto, Gilda, Książę i karczmarka Maddalena – wyrażają swój odrębny nastrój.
Kto raz usłyszy Rigoletta, nigdy tej muzyki nie zapomni.
Obsada
Realizatorzy
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni