• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Ślepy tor

Krzysztof Meyer

  • Akt I

    35 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    30 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    35 min

Czas trwania: ok. 2 h 20 min

  • Zobacz zdjęcie: Proj. graf. Adam Żebrowski Proj. graf. Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Krzysztof Bieliński Fot. Krzysztof Bieliński
  • See photo: Ślepy tor - Teaser Ślepy tor - Teaser
  • See photo: ŚLEPY TOR - trailer ŚLEPY TOR - trailer
  • See photo: Kompozytor Krzysztof Meyer o „Ślepym torze” Kompozytor Krzysztof Meyer o „Ślepym torze”
  • See photo: Librecista Antoni Libera o „Ślepym torze” Librecista Antoni Libera o „Ślepym torze”
  • See photo: Reżyser Marek Weiss o „Ślepym torze” Reżyser Marek Weiss o „Ślepym torze”
  • 5 października 2024 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 6 października 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

KUP PROGRAM ELEKTRONICZNY W FORMACIE EPUB I PDF

Opera w trzech aktach
Libretto: Antoni Libera
Prapremiera: 14.10.2023, TW-ON
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

SPOTKANIE Z ANTONIM LIBERĄ
w związku z jego książką Libretta literackie (wyd. PIW, 2024)


Zapraszamy przed spektaklem 5 października o godz. 18.00 do Foyer głównego,

prowadzenie: Katarzyna Sanocka.

Ślepy tor to dzieło wyjątkowe – opera na temat współczesny, a wręcz aktualny, napisana przez dwóch wybitnych polskich artystów: Krzysztofa Meyera i Antoniego Liberę.

Pierwszy z nich to jeden z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów. W młodych latach wyróżniany podopieczny Krzysztofa Pendereckiego; później uczeń Nadii Boulanger i Witolda Lutosławskiego; dzisiaj emerytowany profesor kompozycji w Akademii Muzycznej w Kolonii. Wybitny znawca twórczości Szostakowicza, któremu poświęcił znakomitą monografię, a także skomponował trzeci akt Graczy. Ma na swoim koncie zarówno wielkie dzieła symfoniczne, jak i twórczość kameralną, a także młodzieńczą operę według Cyberiady Stanisława Lema. Laureat licznych prestiżowych nagród.

Antoni Libera z kolei to znany pisarz i tłumacz. Autor bestsellerowej powieści Madame, przełożonej na ponad dwadzieścia języków i finalistki prestiżowej IMPAC Dublin Literary Award w 2002 r.; a ponadto znawca i tłumacz twórczości Samuela Becketta. Przyswoił polszczyźnie wszystkie dramaty irlandzkiego noblisty, a także wystawiał je w teatrze, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest też autorem nowych przekładów wielu dzieł klasyki, m.in. Sofoklesa, Szekspira, Racine’a, Hölderlina i Kawafisa.

Jesteśmy oto na małej stacyjce w fikcyjnym księstwie Alpos – w samym centrum Europy – która znajduje się w pobliżu wielkich szlaków komunikacyjnych między głównymi metropoliami kontynentu. Spotykają się tu pasażerowie podróżujący w różne strony. Muszą oni jednak najpierw dostać się do Berna, gdzie zatrzymują się wielkie międzynarodowe ekspresy.

Pasażerowie reprezentują różne światopoglądy i postawy społeczne. Najpierw są to Moderniści, którzy zmierzają na wielki kongres w Paryżu, gdzie ma być ustanowiona flaga Ziemi. Następnie są to Konserwatyści udający się na „Dni Świętości” do Rzymu. A w końcu – tajemniczy Barbarzyńcy/Terroryści, którzy jadą na akcję do Berlina.

Notoryczny brak punktualności na kolei sprawia, że pasażerom grozi spóźnienie na przesiadkę w Bernie. Z tarapatów wybawia ich jednak niespodzianie Samobójca, który przykuł się do torów kajdankami. Zawiadowca stacji bowiem, chcąc go uratować, a zarazem uniknąć katastrofy, musi zatrzymać awaryjnie międzynarodowy ekspres, a to pozwala wszystkim nielegalnie do niego wsiąść.

Oryginalność Ślepego toru polega na przedstawieniu powiastki filozoficznej w formie operowej. Kompozycją rządzi symboliczna liczba 3: trzy akty, trzy grupy pasażerów, trzy próby samobójcze (stąd podtytuł „do trzech razy sztuka”). Głównymi protagonistami są Zawiadowca Stacji i Samobójca. Pierwszy reprezentuje wiarę w porządek za wszelką cenę (mimo braku złudzeń), drugi – zwątpienie związane z przesytem i dekadencją. Niestety tam, gdzie toczy się ów odwieczny spór o sens świata, tam wkracza trzecia („ciemna”) siła i gubi wszystkich.

Libera w otwarty sposób nawiązuje do poetyki Teatru Absurdu, w szczególności zaś do późnych sztuk Sławomira Mrożka, przesyconych goryczą i głębokim pesymizmem. Liczne akcenty komiczne i groteskowe wyostrzają posępną wymowę utworu. Czarny humor służy tu ironii i sarkazmowi. Świetnie korespondują one z muzyką Meyera, która coraz to przechodzi z tonacji buffo w tonację serio. Wydaje się ona wprost idealna do wyrażenia zawartych w libretcie idei: formalnie – elegancka, nieskazitelna technicznie, logiczna i „zapięta na ostatni guzik” (tak właśnie jak Zawiadowca Stacji), a treściowo – pełna niepokoju i dysonansów, namiętna, z elementami grozy i rozpaczy (tak właśnie jak Samobójca). A wszystko to jednoznacznie odnosi się do współczesnej cywilizacji Zachodu, targanej dramatycznymi rozterkami i konfliktami, i zagrożonej z zewnątrz nagą przemocą (w domyśle: agresja Rosji na Ukrainę).

Spektakl wyreżyserował Marek Weiss, który ostatnio przygotował na naszej scenie świetnie przyjętego Manru Ignacego Paderewskiego. Reżyser zrealizował na scenie TW-ON dwadzieścia premier, a wśród nich prapremiery światowe (Bramy raju; Iwona, księżniczka Burgunda) i polskie (Wozzeck, Raj utracony, Mistrz i Małgorzata). Był zastępcą dyrektora do spraw artystycznych Jacka Kaspszyka. Oprócz pięciu wydanych powieści jest również autorem Białego Wieloryba o swoich półwiecznych zmaganiach w tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie.

Inscenizacja jest nie tylko atrakcyjna wizualnie i muzycznie, ale i intrygująca myślowo. A przy tym dowcipna, inteligentna, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem. Nieczęsto zdarza się w operze tego rodzaju propozycja.

Obsada

2024-10-05 | 19:00
    • Krzysztof Szumański

      Zawiadowca
    • Stanislav Kuflyuk

      Samobójca
    • Rafał Żurek

      Ekolog / Prezbiter / Hook
    • Bartłomiej Misiuda

      Partner Ekologa / Prepozyt / Tcheck
    • Robert Gierlach

      Profesor / Generał Zakonu / Timur
    • Bożena Bujnicka

      Pasażerka I / Żona producenta wina / Feministka IV
    • Anna Bernacka

      Asystentka / Siostra II / Ara
    • Magdalena Pluta

      Pasażerka II / Dama / Gajda
    • Magdalena Stefaniak

      Pasażerka III / Siostra I / Feministka I
    • Zuzanna Nalewajek

      Pasażerka IV / Opiekunka damy / Feministka II
    • Elwira Janasik

      Sekretarka / Siostra Przełożona / Feministka III
    • Mateusz Zajdel

      Dziennikarz / Producent wina / WAN
    • Anna Staszak

      Oczekująca
    • Krzysztof Szumański

      Zawiadowca
    • Stanislav Kuflyuk

      Samobójca
    • Rafał Żurek

      Ekolog / Prezbiter / Hook
    • Bartłomiej Misiuda

      Partner Ekologa / Prepozyt / Tcheck
    • Robert Gierlach

      Profesor / Generał Zakonu / Timur
    • Bożena Bujnicka

      Pasażerka I / Żona producenta wina / Feministka IV
    • Anna Bernacka

      Asystentka / Siostra II / Ara
    • Magdalena Pluta

      Pasażerka II / Dama / Gajda
    • Magdalena Stefaniak

      Pasażerka III / Siostra I / Feministka I
    • Zuzanna Nalewajek

      Pasażerka IV / Opiekunka damy / Feministka II
    • Elwira Janasik

      Sekretarka / Siostra Przełożona / Feministka III
    • Mateusz Zajdel

      Dziennikarz / Producent wina / WAN
    • Anna Staszak

      Oczekująca

Realizatorzy

    • Łukasz Borowicz

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Inscenizacja i reżyseria
    • Jagna Janicka

      Scenografia
    • Anna Adamek

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Łukasz Borowicz

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Inscenizacja i reżyseria
    • Jagna Janicka

      Scenografia
    • Anna Adamek

      Kostiumy
    • Izadora Weiss

      Choreografia i współpraca reżyserska
    • Bogumił Palewicz

      Reżyseria świateł
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

  • Polskie Wydawnictwo Muzyczne
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''