• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Pasażerka

Mieczysław Wajnberg

  • Akt I

    1 h 20 min

  • Przerwa

    ok. 20 min

  • Akt II

    1h 15 min

Czas trwania: ok. 2 h 55 min

  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński Pasażerka fot. / photo: Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Pasażerka Plakat/Poster by Adam Żebrowski Pasażerka Plakat/Poster by Adam Żebrowski
  • See photo: David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.1 David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.1
  • See photo: David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.2 David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.2
  • See photo: David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.3 David Pountney - Pasażerka - reportaż TVP Kultura cz.3
  • See photo: ZOFIA POSMYSZ - wspomnienia o operze / opera memories ZOFIA POSMYSZ - wspomnienia o operze / opera memories
  • See photo: Zofia Posmysz i David Pountney o „Pasażerce" Zofia Posmysz i David Pountney o „Pasażerce"
  • 8 marca 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 10 marca 2026 wtorek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 12 marca 2026 czwartek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w dwóch aktach, ośmiu odsłonach z epilogiem
Libretto: Aleksandr Medwiediew według Zofii Posmysz
Prapremiera: 25.12.2006, Moskwa
Premiera obecnej inscenizacji: 19.07.2010, Bregencja
Premiera polska: 8.10.2010, TW-ON
Koprodukcja: Bregenzer Festspiele, English National Opera, Teatro Real, Madryt
Wersja wielojęzyczna

Opera na temat Auschwitz wydawała się niewyobrażalna. A jednak. Skomponował ją Mieczysław Wajnberg, polsko-żydowski warszawiak, który stracił rodzinę w obozie i o którym reżyser opery David Pountney powiedział, że „spędził życie, tworząc muzykę ku pamięci straconych najbliższych”. Inspiracją Wajnberga stała się powieść Pasażerka (1962) Zofii Posmysz. Autorka przeżyła obóz. Decyzja, by dawać świadectwo okrucieństwu Zagłady była dla niej oczywista. Pasażerka opisuje rejs luksusowym transatlantykiem, w czasie którego Polka Marta rozpoznaje w eleganckiej kobiecie Lizie, nadzorczynię SS z Auschwitz (Niemka nosi prawdziwe imię i nazwisko: Annelise Franz). Muzyka Wajnberga jest zgodnie z akcją różnorodna, realistyczna i symboliczna zarazem; inna, gdy towarzyszy rozmowom w słońcu na pokładzie statku, a orkiestra gra pasażerom do tańca, i inna, gdy pod pokładem trwa piekło Auschwitz. Więźniarki są różnych narodowości, więc ich śpiew solowy, jak też siedmiogłosowy Śpiew o życiu i śmierci, jest wielojęzyczny. Brzmi intonowane przez więźniów Requiem o Czarnej Ścianie i dzwon, Chaconna Bacha i gra obozowej orkiestry. Pasażerki Wajnberga ukończonej w 1968 roku w Związku Radzieckim, nie można było tam wystawić, ponieważ treść zbyt kojarzyła się z sowieckimi łagrami. Dopiero w 2006 roku, już po śmierci kompozytora odbyło się jej wykonanie koncertowe w Moskwie. Inscenizacja opery o Auschwitz wydawała się niemożliwa? A jednak. Zrealizował ją w 2010 roku David Pountney. Najpierw był Festiwal w Bregenz i Warszawa. Później Londyn, Houston, Nowy Jork, Chicago, Detroit i Floryda. I wszędzie, za każdym razem: przepołowiona światłem i dźwiękiem scena. Rozbawiona, zamożna Europa. I piekło Holocaustu. Pamięć o nim trwa. Świat nie może zapomnieć.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Obsada

2026-03-08 | 18:00
    • Nadja Stefanoff

      Marta
    • Agnieszka Rehlis

      Lisa
    • Tomasz Rak

      Tadeusz
    • Rafał Bartmiński

      Walter
    • Adriana Ferfecka

      Katia
    • Zuzanna Nalewajek

      Krystyna
    • Elżbieta Wróblewska

      Vlasta
    • Agata Schmidt

      Hannah
    • Aleksandra Szmyd

      Yvette
    • Bernadetta Grabias

      Stara
    • Iwona Wall

      Bronka
    • Michał Romanowski

      1.Esesman
    • Bartosz Kieszkowski

      2.Esesman
    • Adam Walasek

      3.Esesman
    • Nadja Stefanoff

      Marta
    • Agnieszka Rehlis

      Lisa
    • Tomasz Rak

      Tadeusz
    • Rafał Bartmiński

      Walter
    • Adriana Ferfecka

      Katia
    • Zuzanna Nalewajek

      Krystyna
    • Elżbieta Wróblewska

      Vlasta
    • Agata Schmidt

      Hannah
    • Aleksandra Szmyd

      Yvette
    • Bernadetta Grabias

      Stara
    • Iwona Wall

      Bronka
    • Michał Romanowski

      1.Esesman
    • Bartosz Kieszkowski

      2.Esesman
    • Adam Walasek

      3.Esesman
    • Nadja Stefanoff

      Marta
    • Agnieszka Rehlis

      Lisa
    • Tomasz Rak

      Tadeusz
    • Rafał Bartmiński

      Walter
    • Adriana Ferfecka

      Katia
    • Zuzanna Nalewajek

      Krystyna
    • Elżbieta Wróblewska

      Vlasta
    • Agata Schmidt

      Hannah
    • Aleksandra Szmyd

      Yvette
    • Bernadetta Grabias

      Stara
    • Iwona Wall

      Bronka
    • Michał Romanowski

      1.Esesman
    • Bartosz Kieszkowski

      2.Esesman
    • Adam Walasek

      3.Esesman

Realizatorzy

    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyser 
    • Johan Engels

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyser 
    • Johan Engels

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Michał Klauza

      Dyrygent
    • David Pountney

      Reżyser 
    • Johan Engels

      Scenografia
    • Marie-Jeanne Lecca

      Kostiumy
    • Fabrice Kebour

      Reżyseria świateł
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director

Streszczenie

  • Akt I

    Wczesne lata sześćdziesiąte, liniowiec. Akcję śledzi chór, który czasem bierze udział w scenie w charakterze więźniów, pasażerów lub oficerów, a czasem jest tylko obserwatorem z innego czasu, tak jak my.

    Scena 1

    Niemiecki dyplomata Walter i jego żona Lisa podróżują do Brazylii, gdzie on ma objąć placówkę dyplomatyczną. Nagle Lisa zauważa pasażerkę, przypominającą jej osobę, która jak sądziła już nie żyje. Pod wpływem szoku po owym spotkaniu, kobieta wyznaje mężowi, że była strażniczką SS w Auschwitz. Ujawnienie tej prawdy prowadzi do kryzysu między małżonkami.

    Scena 2

    Scena w obozie – dowiadujemy się, że Pasażerka to Marta, polska więźniarka, którą Lisa Franz będąc strażniczką, upatrzyła sobie jako tę, która pomoże jej utrzymać w ryzach pozostałe więźniarki.

    Scena 3

    W żeńskim baraku poznajemy kobiety ze wszystkich zakątków Europy zgromadzone razem w tym kosmopolitycznym piekle. Podejrzana o udział w partyzantce Rosjanka Katia wraca z brutalnego przesłuchania, a Kapo znajduje napisany po polsku gryps, który może ją pogrążyć. Lisa rozkazuje Marcie przetłumaczyć treść listu, a ta zachowując spokój odczytuje go jako list miłosny pisany do jej narzeczonego Tadeusza, który – jak podejrzewa – też jest więźniem w obozie. Tymczasem na statku Lisa i Walter próbują przezwyciężyć kryzys i zaakceptować wtargnięcie niechcianej przeszłości do ich związku.

  • Akt II

    Scena 4

    Pod nadzorem Lisy kobiety sortują rzeczy zrabowane więźniom. Przychodzi oficer i żąda skrzypiec. Komendant zarządził koncert, w czasie którego jeden z więźniów ma zagrać jego ulubionego walca. Lisa znajduje skrzypce, po które oficer przysyła owego więźnia. Jest nim narzeczony Marty – Tadeusz. Rozpoznają się, lecz tę krótką scenę przerywa Lisa. Pozwala im na dalsze kontakty w nadziei, że ową „dobroć” obróci kiedyś na własną korzyść.

    Scena 5


    Lisa zaczepia Tadeusza w warsztacie, w którym ten wytwarza srebrne ozdoby na zamówienie oficerów SS. Jedną z nich jest Madonna, w rysach której Lisa rozpoznaje Martę. Strażniczka oferuje Tadeuszowi możliwość spotkania z Martą, ale Tadeusz odmawia. Nie chce być dłużnikiem esesmanki.

    Scena 6

    W żeńskim baraku odbywają się urodziny Marty, która śpiewa pieśń o zakochaniu w śmierci. Przerywa jej Lisa i próbuje ją sprowokować mówiąc, że Tadeusz zrezygnował z szansy spotkania z nią. Jednak Marta jest niewzruszona: skoro Tadeusz tak postanowił, widocznie miał rację! Yvette próbuje nauczyć starą Rosjankę francuskiego, a Katia śpiewa o Rosji. Nagle wpadają strażnicy: nadeszła pora selekcji. Wyczytana zostaje lista numerów i jedna po drugiej więźniarki zostają zabrane. Lisa mówi Marcie, że jeszcze nie jej kolej: na razie pozwoli jej uczestniczyć w koncercie Tadeusza.

    Scena 7

    Tymczasem na statku Lisa i Walter osiągnęli porozumienie: nawet jeśli Pasażerka to Marta, postanawiają zachowywać się jak gdyby nigdy nic i idą na tańce do salonu. Lisa wpada jednak w panikę, gdy Pasażerka podchodzi do orkiestry, a ta, najwyraźniej na jej specjalne życzenie, zaczyna grać ulubionego walca komendanta.

    Scena 8

    W obozie nadszedł czas koncertu, zgromadzili się wszyscy oficerowie i więźniowie. Jednak Tadeusz nie gra walca, lecz inny utwór. Następuje zamieszanie, skrzypce zostają roztrzaskane, a on sam trafia do celi śmierci. W ostatniej scenie zostajemy z Martą i jej wspomnieniami oraz jej pragnieniem, by wszyscy, którzy cierpieli nie zostali zapomniani.

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''