Carmen
-
Akt I i II
1 h 30 min
-
Przerwa
ok. 25 min
-
Akt III
1 h
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński
- Zobacz zdjęcie: projekt Adam Żebrowski na podstawie zdj. Łukasz Murgrabia
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
Opera w czterech aktach
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy
Prapremiera: 3.03.1875, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 7.06.2018, TW-ON
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami
Próżno szukać drugiej opery, która z taką siłą wdarłaby się do panteonu popkultury – tu prawie każda aria jest hitem nuconym pod milionami pryszniców tego świata, rozbrzmiewającym dzwonkami tysięcy telefonów komórkowych. Być może dzieje się tak z powodu niejako programowej taneczności tej muzyki, jej bezczelnej przyziemności (i przyjemności!), melodyjności rodem bardziej z tyngiel-tangla niż koturnowych desek teatrów operowych. Carmen jest odwieczną guilty pleasure dla koneserów stylu wysokiego, którzy wzdychają „ach, jakie to uroczo wulgarne”, kręcą noskami, że „nie wypada” się tym zachwycać, ale sami tupią stopami w rytm habanery. Carmen łączy elementy opera buffa z realistyczną, surową tematyką i kończy się już całkiem tragicznie. Fryderyk Nietzsche zachwycał się nią pod koniec życia, gdy obmierzł mu teutoński patos Wagnera i zamarzył sobie, by operę „po śródziemnomorsku” rozgrzać. Nikt tak nie rozgrzewa jak Carmen – kolejna silna, nieokiełznana, namiętna i śmiertelnie niebezpieczna heroina operowa. Jej mroczna zmysłowość zniewala także w realizacji Andrzeja Chyry, inspirowanej dodatkowo kinem meksykańskiego guru arthouse’u: Carlosa Reygadasa.
Obsada
-
- Micaëla
- Don José
- Escamillo
- Zuniga
- Moralès
- Le Dancaïre
-
- Remendado
- Frasquita
- Mercédès
- Carmen
-
- Frasquita
- Don José
- Escamillo
- Le Dancaïre
- Remendado
- Carmen
-
- Micaëla
- Moralès
- Mercédès
- Zuniga
-
- Frasquita
- Don José
- Escamillo
- Zuniga
- Moralès
- Le Dancaïre
-
- Remendado
- Mercédès
- Carmen
- Micaëla
-
- Moralès
- Frasquita
- Don José
- Zuniga
- Le Dancaïre
- Remendado
-
- Carmen
- Mercédès
- Escamillo
- Micaëla
-
- Micaëla
- Frasquita
- Don José
- Escamillo
- Zuniga
- Moralès
-
- Le Dancaïre
- Remendado
- Mercédès
- Carmen
-
- Micaëla
- Frasquita
- Don José
- Escamillo
- Zuniga
- Le Dancaïre
-
- Remendado
- Carmen
- Moralès
- Mercédès
-
- Micaëla
- Frasquita
- Don José
- Moralès
- Le Dancaïre
- Remendado
-
- Mercédès
- Carmen
- Escamillo
- Zuniga
Realizatorzy
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
-
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Choreografia
-
- Projekcje video
- Dramaturgia
- Współpraca dramaturgiczna
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Stylizacja fryzur i charakteryzacja
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni
Ewa Tracz
Hovhannes Ayvazyan
Krzysztof Szumański
Remigiusz Łukomski
Kamil Zdebel
Damian Wilma
Tomasz Madej
Joanna Kędzior
Anna Bernacka
Oxana Volkova
Maria Domżał
Paweł Skałuba
Artur Janda
Paweł Trojak
Piotr Maciejowski
Monika Ledzion-Porczyńska
Katarzyna Trylnik
Jerzy Butryn
Magdalena Pluta
Patrycjusz Sokołowski
Keri-Lynn Wilson
Andrzej Chyra
Barbara Hanicka
Magda Maciejewska
Bartosz Nalazek
Jacek Przybyłowicz
Michał Jankowski
Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Michał Kurkowski
Mirosław Janowski
Danuta Chmurska
Marek Bryczyński