• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Madame
Butterfly

Giacomo Puccini

  • Akt I

    ok. 55 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 55 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    ok. 35 min

Czas trwania: ok. 3 h

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Krzysztof Bieliński fot./photo by Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: projekt/poster design Andrzej Pągowski projekt/poster design Andrzej Pągowski
  • 6 grudnia 2019 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 7 grudnia 2019 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 8 grudnia 2019 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 10 grudnia 2019 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 15 maja 2020 piątek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 16 maja 2020 sobota 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 17 maja 2020 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Tragedia japońska w trzech aktach
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica 
Prapremiera: 17.02.1904, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
Premiera polska: 3.12.1908, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 29.05.1999, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

„Łatwo jest robić rewolucję, jak się nic nie wie” – tak wspomina swój właściwy debiut operowy Mariusz Treliński, dziś już nobliwy laureat operowego Oscara w uznaniu wpływu, który wywarł na przemiany współczesnego języka operowego. Przychodził z kina, z którego zabrał filmowy model narracji i zamachnął się na medium opery, która wydawała się młodemu reżyserowi „pretensjonalna, mieszczańska, irytująca, schlebiająca niskim gustom”. I choć Treliński tłumaczy, że był za młodu operowym ignorantem, czyni to niesłusznie, albowiem już jego kongenialny debiut kinowy według Pożegnania jesieni Witkacego, zadziwiał zaiste operowym rozmachem inscenizacyjnym, scenograficznym i tym zbawiennym dla teatru muzycznego, dandysowskim zmysłem „gry w sztuczność”. O muzycznej ignorancji też nie sposób mówić, skoro homoerotyczne harce bohaterów zilustrował w filmie arią Nemorina z Napoju miłosnego Donizettego. Dość, by podejrzewać, że przydomek Ciociosan kojarzył się reżyserowi z czymś więcej niż supermarketowy bułgarski wermut. Przystępując ze scenografem Borisem Kudličką do pracy nad dziełem Pucciniego, kierował się Treliński minimalizmem i chęcią odarcia Madame Butterfly z japonizującego kiczu. A zatem: paradoks chce, że u zarania największej reżyserskiej kariery operowej naszego stulecia stała wyłącznie chęć redukcji środków wyrazu. Wielki, kanoniczny spektakl, pierwszy wybór dla początkujących i ulubiony spektakl zaawansowanych.

Obsada

2019-12-06 | 19:00
    • Sae-Kyung Rim

      Madame Butterfly
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Tadeusz Szlenkier

      Pinkerton
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Ilona Krzywicka

      Madame Butterfly
    • Arnold Rutkowski

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Sae-Kyung Rim

      Madame Butterfly
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Tadeusz Szlenkier

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Ilona Krzywicka

      Madame Butterfly
    • Agata Schmidt

      Suzuki
    • Arnold Rutkowski

      Pinkerton
    • Łukasz Goliński

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Bernadetta Grabias

      Suzuki
    • Tadeusz Szlenkier

      Pinkerton
    • Tomasz Rak

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Ilona Krzywicka

      Madame Butterfly
    • Bernadetta Grabias

      Suzuki
    • Arnold Rutkowski

      Pinkerton
    • Tomasz Rak

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Irina Bertman

      Madame Butterfly
    • Bernadetta Grabias

      Suzuki
    • Tadeusz Szlenkier

      Pinkerton
    • Tomasz Rak

      Sharpless
    • Mateusz Zajdel

      Goro
    • Aleksandra Orłowska

      Kate Pinkerton
    • Krzysztof Szmyt

      Yamadori
    • Mieczysław Milun

      Bonzo
    • Jan Żądło

      Komisarz
    • Ilona Krzywicka

      Madame Butterfly

Realizatorzy

    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł
    • Tadeusz Kozłowski

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Paweł Grabarczyk

      Magdalena Tesławska

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Stanisław Zięba

      Reżyseria świateł

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Mimowie

Streszczenie

  • Akt I

    W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia ciąży młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cio-Cio-San, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika do wynajętego dlań domku na wzgórzu nad mia­stem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce.

    Nadchodzi Cio-Cio-San w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu.Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. But­terfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej (Bimba degli occhi).

  • Akt II

    Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Butterfly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cio-Cio-San. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cio-Cio-San nie wierzy słowom konsula (aria Un bel di vedermo – Tam na wschodniej stronie). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwilę potem wypędza natrętnego Goro.

    Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet Scuoti quelle fronda) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo...

  • Akt III

    Minęła noc. Znużona oczekiwaniem Butterfly, usnęła. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cio-Cio-San, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: "Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem". Pożegnawszy się z dzieckiem, Cio-Cio-San przebija się sztyletem. W ostatnim odruchu świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem: "Butterfly!"

Sponsorzy

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Harvard Business Review Polska
  • Pani
  • Twój Styl
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''