• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Tosca

Giacomo Puccini

  • AKT I

    50 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT II

    45 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT III

    30 min

Czas trwania: ok. 3 h

  • Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski proj. graf. Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • 27 października 2019 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 29 października 2019 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 30 października 2019 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 31 października 2019 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 2 listopada 2019 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 3 listopada 2019 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 5 listopada 2019 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w trzech aktach
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa wg sztuki Victoriena Sardou
Prapremiera: 14.01.1900, Rzym
Premiera tej inscenizacji: 23.02.2019, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Informujemy, że z niektórych miejsc III balkonu widoczność tablicy świetlnej może być ograniczona.

Arie operowe – publiczność masowo przychodzi do opery właśnie po tę zbiorową ekstazę rozpoznania. Tosca układa się jak idealny akt miłosny: napięcie, także muzyczne, rośnie przez dwa akty, by znaleźć swój moment szczytu w E lucevan e stelle – jednym z najpiękniejszych momentów w historii muzyki operowej, tak mocno wrośniętym w zbiorową (pod)świadomość, że zda się: zna ją każdy. Puccini oprócz talentu miał, jako kompozytor, tę istotną cechę, że jego muzyka jest bardzo emocjonalna, wspiera dramaturgię. Kiedy więc Cavaradossi w celi śmierci tęsknie wdycha nad pięknem świata, który przyjdzie mu opuścić, o wzruszenie nietrudno. Publika w odruchu wdzięcznej rozkoszy zwykła nagradzać oklaskami wykonawców tej partii. W 2016 roku w wiedeńskiej Staatsoper światowej sławy tenor Jonas Kaufmann rozgrzał publiczność tak, że ta przerwała spektakl wielominutową owacją, zmuszając artystę do bisu. A potem przerwa się wydłużyła, bo występująca jako Tosca Angela Gheorghiu śmiertelnie obrażona wyszła na scenę, by kontynuować rolę dopiero po rozpaczliwych błaganiach dyrektora. Warto się przekonać, czy podobne uniesienia towarzyszą widowni spektaklu Barbary Wysockiej, która przeniosła akcję Toski w lata siedemdziesiąte – włoski „czas ołowiu”, lata terroru.

Obsada

2019-10-27 | 18:00
    • Ewa Vesin

      Tosca
    • Mickael Spadaccini

      Cavaradossi
    • Krzysztof Szumański

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Hovhannes Ayvazyan

      Cavaradossi
    • Mikołaj Zalasiński

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Ewa Vesin

      Tosca
    • Mickael Spadaccini

      Cavaradossi
    • Krzysztof Szumański

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Zoya Tsererina

      Tosca
    • Hovhannes Ayvazyan

      Cavaradossi
    • Mikołaj Zalasiński

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Ewa Vesin

      Tosca
    • Mickael Spadaccini

      Cavaradossi
    • Krzysztof Szumański

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Zoya Tsererina

      Tosca
    • Hovhannes Ayvazyan

      Cavaradossi
    • Mikołaj Zalasiński

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Ewa Vesin

      Tosca
    • Mickael Spadaccini

      Cavaradossi
    • Krzysztof Szumański

      Scarpia
    • Jasin Rammal-Rykała

      Angelotti
    • Dariusz Machej

      Zakrystian
    • Mateusz Zajdel

      Spoletta
    • Adam Kruszewski

      Sciarrone
    • Ewa Vesin

      Tosca

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Mateusz Stępniak

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Streszczenie

  • AKT I

    9:00 Mario Cavaradossi, artysta malarz, pracuje w zabytkowej kaplicy, odnawiając fresk przedstawiający Marię Magdalenę. Nie wie, że w świątyni ukrył się Cesare Angelotti, zbieg z więzienia. Zakrystian pomaga malarzowi w przygotowaniach, potem odchodzi. Angelotti, myśląc że jest sam, wychodzi i natyka się na Cavaradossiego. Ten obiecuje mu swoją pomoc. W tym momencie zjawia się jednak zazdrosna kochanka malarza, sławna śpiewaczka Floria Tosca. Cavaradossi ukrywa uciekiniera. Tosca widząc zmieszanie malarza, podejrzewa go o zdradę. Cavaradossi przekonuje ją o swojej miłości i odsyła, po czym wraz z Angelottim opuszczają kościół.

    11:00 Zakrystian przekazuje wieść o domniemanym zwycięstwie wojsk systemowych nad siłami rewolucji.
    Zarządzone zostają przygotowania do Te Deum oraz wieczorny specjalny koncert, podczas którego zaśpiewać ma Tosca. Nagle zjawia się Scarpia, prefekt rzymskiej policji, w asyście swoich ludzi. Przeszukuje kościół w poszukiwaniu zbiega i pośród wielu śladów obecności Angelottiego znajduje wachlarz hrabiny Attavanti, siostry Angelottiego, która najprawdopodobniej pomogła bratu się ukryć.

    11:30 Powraca Tosca, szuka Cavaradossiego, ale zamiast niego spotyka Scarpię, który wyraźnie zabiega o jej względy i sugeruje, że Cavaradossi ma romans z hrabiną Attavanti. Doprowadza tym Toskę do wściekłości i rozpaczy. Kiedy zazdrosna Tosca wybiega z kościoła, by rozmówić się z narzeczonym w jego willi, Scarpia rozkazuje ją śledzić. Akt pierwszy kończy aria Scarpii, który daje wyraz swojemu pożądaniu.

  • AKT II


    20:00
    Kwatera główna policji, Palazzo Farnese. Scarpia rozmyśla o Tosce. Przychodzi Spoletta i zdaje Scarpii raport z przeszukania willi Cavaradossiego: wprawdzie nie znalazł zbiega, ale za to aresztował malarza. W innej części budynku rozpoczyna się koncert Toski, transmitowany przez telewizję. Zostaje wprowadzony Cavaradossi – pytany o pomoc udzieloną Angelottiemu zaprzecza i wskazuje na brak dowodów.

    21:00 Przychodzi Tosca. Cavaradossi zostaje odprowadzony na dalsze przesłuchanie i tortury. Scarpia szantażując Toskę cierpieniem ukochanego, próbuje wydobyć od niej informację o miejscu, gdzie schronił się więzień. Tosca pod wielkim naciskiem łamie się i zdradza tajemnicę: Cavaradossi ukrył Angelottiego w studni w ogrodzie. Sciarrone, jeden ze zbirów Scarpii przynosi wiadomość o klęsce wojsk reżimu. Cavaradossi szydzi ze Scarpii, ciesząc się z jego przegranej. Zostaje skazany na śmierć.

    24:00 Tosca zostaje sama ze Scarpią, który wyznaje jej, że od dawna ją obserwuje i że jest ona obiektem jego pożądania. Zszokowana Tosca błaga go o uwolnienie Cavaradossiego. Jednak cena jest wysoka, śpiewaczka ostatecznie przystaje na układ, w którym w zamian za życie Cavaradossiego i przepustkę pozwalającą na opuszczenie Rzymu ma oddać się Scarpii. W kulminacyjnym momencie Tosca zabija Scarpię, zabiera podpisany przez niego glejt i ucieka.

  • AKT III


    03:00
    nad ranem Zamek Świętego Anioła – więzienie, w którym Cavaradossi czeka na stracenie. Skazany odmawia spotkania z księdzem, ale chce napisać ostatni list do Toski. Wbiega Tosca. Opowiada o zabójstwie Scarpii oraz o pomyśle, który może ocalić życie ukochanego: instruuje go, jak powinien upaść po rozstrzelaniu, które zgodnie z ostatnim rozkazem Scarpii ma być mistyfikacją.

    04:00 Cavaradossi zostaje odprowadzony na miejsce stracenia. Tosca obserwuje przygotowania do egzekucji, a potem fikcyjne rozstrzelanie. Kiedy jednak pełna nadziei podbiega do ukochanego, odkrywa, że Scarpia ją oszukał i Mario nie żyje. Wkracza policja, która w międzyczasie odkryła morderstwo Scarpii. Tosca wyrywa się strażnikom i popełnia samobójstwo.

Sponsorzy

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Harvard Business Review Polska
  • Pani
  • Twój Styl
  • Partner wydarzenia

  • Instytut Włoski
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''