Tosca
Giacomo Puccini
-
AKT I
50 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT II
45 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT III
30 min
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
- Spektakl odwołany
Opera w trzech aktach
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa wg sztuki Victoriena Sardou
Prapremiera: 14.01.1900, Rzym
Premiera tej inscenizacji: 23.02.2019, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Informujemy, że z niektórych miejsc III balkonu widoczność tablicy świetlnej może być ograniczona.
Dzieło wyposażono w liczne przewrotki (tak w libretcie, obecnie zwanym powszechniej scenariuszem, nazywamy zwroty akcji), podobnej fabuły nie powstydziłby się rasowy thriller. Oczywiście, w końcu to opera, bohaterami targają skrajne, trudne do opanowania emocje, za nimi zaś podążają widzowie. Należy zwrócić uwagę na coś z porządku bardziej rozumowego niż emocjonalnego, mianowicie na koniec aktu pierwszego – jak ulał na współczesne czasy. We wnętrzu kościoła znajdują się przedstawiciele władzy świeckiej i kościelnej, za nimi lud rzymski, upostaciowany w chórze dziecięcym i dorosłym. Te Deum laudamus – chór wyśpiewuje słowa wczesnochrześcijańskiej adoracji Boga kontrapunktowane złowieszczymi słowami prefekta policji, plan ogólny przebija jednostkowość. I nagle scenografia przeistacza się: wnętrze kościoła zamienia się w plac. Wszyscy zostaliśmy wyrzuceni ze starego, dobrego poczucia bezpieczeństwa, a co więcej odwracamy się od władzy – niczym chóry u końca aktu. Co gorsza u początku drugiego aktu nic z tego gestu nie pozostaje. Barbara Wysocka przeniosła Toscę do Rzymu lat 70. XX wieku. Znak czasów na niepokoje i pandemie?
Obsada
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
- Tosca
- Cavaradossi
- Scarpia
- Angelotti
- Zakrystian
- Sciarrone
- Spoletta
Realizatorzy
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Dyrygent
- Reżyseria
- Scenografia
- Kostiumy
- Choreografia
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
-
AKT I
9:00 Mario Cavaradossi, artysta malarz, pracuje w zabytkowej kaplicy, odnawiając fresk przedstawiający Marię Magdalenę. Nie wie, że w świątyni ukrył się Cesare Angelotti, zbieg z więzienia. Zakrystian pomaga malarzowi w przygotowaniach, potem odchodzi. Angelotti, myśląc że jest sam, wychodzi i natyka się na Cavaradossiego. Ten obiecuje mu swoją pomoc. W tym momencie zjawia się jednak zazdrosna kochanka malarza, sławna śpiewaczka Floria Tosca. Cavaradossi ukrywa uciekiniera. Tosca widząc zmieszanie malarza, podejrzewa go o zdradę. Cavaradossi przekonuje ją o swojej miłości i odsyła, po czym wraz z Angelottim opuszczają kościół.
11:00 Zakrystian przekazuje wieść o domniemanym zwycięstwie wojsk systemowych nad siłami rewolucji.
Zarządzone zostają przygotowania do Te Deum oraz wieczorny specjalny koncert, podczas którego zaśpiewać ma Tosca. Nagle zjawia się Scarpia, prefekt rzymskiej policji, w asyście swoich ludzi. Przeszukuje kościół w poszukiwaniu zbiega i pośród wielu śladów obecności Angelottiego znajduje wachlarz hrabiny Attavanti, siostry Angelottiego, która najprawdopodobniej pomogła bratu się ukryć.
11:30 Powraca Tosca, szuka Cavaradossiego, ale zamiast niego spotyka Scarpię, który wyraźnie zabiega o jej względy i sugeruje, że Cavaradossi ma romans z hrabiną Attavanti. Doprowadza tym Toskę do wściekłości i rozpaczy. Kiedy zazdrosna Tosca wybiega z kościoła, by rozmówić się z narzeczonym w jego willi, Scarpia rozkazuje ją śledzić. Akt pierwszy kończy aria Scarpii, który daje wyraz swojemu pożądaniu. -
AKT II
20:00 Kwatera główna policji, Palazzo Farnese. Scarpia rozmyśla o Tosce. Przychodzi Spoletta i zdaje Scarpii raport z przeszukania willi Cavaradossiego: wprawdzie nie znalazł zbiega, ale za to aresztował malarza. W innej części budynku rozpoczyna się koncert Toski, transmitowany przez telewizję. Zostaje wprowadzony Cavaradossi – pytany o pomoc udzieloną Angelottiemu zaprzecza i wskazuje na brak dowodów.
21:00 Przychodzi Tosca. Cavaradossi zostaje odprowadzony na dalsze przesłuchanie i tortury. Scarpia szantażując Toskę cierpieniem ukochanego, próbuje wydobyć od niej informację o miejscu, gdzie schronił się więzień. Tosca pod wielkim naciskiem łamie się i zdradza tajemnicę: Cavaradossi ukrył Angelottiego w studni w ogrodzie. Sciarrone, jeden ze zbirów Scarpii przynosi wiadomość o klęsce wojsk reżimu. Cavaradossi szydzi ze Scarpii, ciesząc się z jego przegranej. Zostaje skazany na śmierć.
24:00 Tosca zostaje sama ze Scarpią, który wyznaje jej, że od dawna ją obserwuje i że jest ona obiektem jego pożądania. Zszokowana Tosca błaga go o uwolnienie Cavaradossiego. Jednak cena jest wysoka, śpiewaczka ostatecznie przystaje na układ, w którym w zamian za życie Cavaradossiego i przepustkę pozwalającą na opuszczenie Rzymu ma oddać się Scarpii. W kulminacyjnym momencie Tosca zabija Scarpię, zabiera podpisany przez niego glejt i ucieka. -
AKT III
03:00 nad ranem Zamek Świętego Anioła – więzienie, w którym Cavaradossi czeka na stracenie. Skazany odmawia spotkania z księdzem, ale chce napisać ostatni list do Toski. Wbiega Tosca. Opowiada o zabójstwie Scarpii oraz o pomyśle, który może ocalić życie ukochanego: instruuje go, jak powinien upaść po rozstrzelaniu, które zgodnie z ostatnim rozkazem Scarpii ma być mistyfikacją.
04:00 Cavaradossi zostaje odprowadzony na miejsce stracenia. Tosca obserwuje przygotowania do egzekucji, a potem fikcyjne rozstrzelanie. Kiedy jednak pełna nadziei podbiega do ukochanego, odkrywa, że Scarpia ją oszukał i Mario nie żyje. Wkracza policja, która w międzyczasie odkryła morderstwo Scarpii. Tosca wyrywa się strażnikom i popełnia samobójstwo.
Sponsorzy
-
Więcej wydarzeń ze świata muzyki klasycznej w aplikacji ONSTAGE
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni
-
Partner wydarzenia