• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Król Roger

Karol Szymanowski

  • Część I

    1 h 10 min

  • Przerwa

    30 min

  • Część II

    30 min

Czas trwania: 2 h 10 min

  • Zobacz zdjęcie: Koncepcja i projekt graf. Adam Żebrowski / fot. Denis Belyaevskiy Koncepcja i projekt graf. Adam Żebrowski / fot. Denis Belyaevskiy
  • Zobacz zdjęcie: fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • Zobacz zdjęcie: fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • Zobacz zdjęcie: fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • Zobacz zdjęcie: fot. Magda Hueckel fot. Magda Hueckel
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • 2 grudnia 2018 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 4 grudnia 2018 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 6 grudnia 2018 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 8 grudnia 2018 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 11 grudnia 2018 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz, Karol Szymanowski
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami
Wykonania odbywają się za zgodą Universal Edition A.G.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Prapremiera: 19.06.1926, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 2.12.2018, TW-ON
Koprodukcja: Kungliga Operan, Národní divadlo

W spektaklu użyto świateł stroboskopowych

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych

Wyobraźnia płonęła. Stymulował ją śródziemnomorski żar i tajemnicze legendy włoskiej wyspy. Tworzenie baśniowego świata zaczerpniętego ze średniowiecznej Sycylii odbywało się w czasie, gdy na południu Rosji, na Ukrainie, w Elizawetgradzie, Odessie i Tymoszówce – utraconym majątku rodzinnym kompozytora – trwała wojenna zawierucha. Dla Szymanowskiego i jego kuzyna Iwaszkiewicza – autora libretta "wymyślanie złudnych światów" było nadzieją na przetrwanie trudnego czasu. Prapremiera Króla Rogera odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie, po dwóch latach starań Szymanowskiego. Miała być zwieńczeniem jego fascynacji starożytnością i orientalnym światem, ale okazała się klęską. Mariusz Treliński zachwycił Królem Rogerem publiczność Warszawy, Wrocławia, Petersburga i Edynburga. Po latach znów do niej powraca w nowej inscenizacji opartej na dramaturgii Piotra Gruszczyńskiego. Podąża jak zwykle za muzyką. Zgrzytliwą, ekspresyjną i piękną. Chwilami dionizyjską, choć bliższą lodu niż słońca. Buduje świat w wysmakowanych obrazach niezawodnego Borisa Kudlički. Kim okaże się dzisiaj bohater Szymanowskiego – pewny siebie władca, szczęśliwy małżonek, człowiek, który sądził, że zdobył wszystko w zderzeniu z potężną siłą, która podważy jego dokonania, przewartościuje całe życie? Treliński jak zwykle wydobywa ze swojego bohatera przestrzenie jego kruchości. Zaskakuje i porusza dotkliwe rewiry. Wytrąca widza z tego co wygodne, bezpieczne, przewidywalne.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Tancerze, aktorzy oraz dzieci z Chóru Dziecięcego „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Obsada

2018-12-02 | 18:00
    • Łukasz Goliński

      Król Roger
    • Arnold Rutkowski

      Pasterz
    • Tomasz Rak

      Edrisi
    • Elin Rombo

      Roksana
    • Wojtek Śmiłek

      Archiereios
    • Anna Bernacka

      Diakonissa
    • Łukasz Goliński

      Król Roger
    • Arnold Rutkowski

      Pasterz
    • Tomasz Rak

      Edrisi
    • Elin Rombo

      Roksana
    • Wojtek Śmiłek

      Archiereios
    • Anna Bernacka

      Diakonissa
    • Łukasz Goliński

      Król Roger
    • Arnold Rutkowski

      Pasterz
    • Tomasz Rak

      Edrisi
    • Elin Rombo

      Roksana
    • Wojtek Śmiłek

      Archiereios
    • Anna Bernacka

      Diakonissa
    • Łukasz Goliński

      Król Roger
    • Arnold Rutkowski

      Pasterz
    • Tomasz Rak

      Edrisi
    • Elin Rombo

      Roksana
    • Wojtek Śmiłek

      Archiereios
    • Anna Bernacka

      Diakonissa
    • Łukasz Goliński

      Król Roger
    • Arnold Rutkowski

      Pasterz
    • Tomasz Rak

      Edrisi
    • Elin Rombo

      Roksana
    • Wojtek Śmiłek

      Archiereios
    • Anna Bernacka

      Diakonissa

Realizatorzy

    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Grzegorz Nowak

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Piotr Gruszczyński

      Dramaturg
    • Konrad Parol

      Kostiumy
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Grzegorz Nowak

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Piotr Gruszczyński

      Dramaturg
    • Konrad Parol

      Kostiumy
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Grzegorz Nowak

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Piotr Gruszczyński

      Dramaturg
    • Konrad Parol

      Kostiumy
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Grzegorz Nowak

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Piotr Gruszczyński

      Dramaturg
    • Konrad Parol

      Kostiumy
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Boris Kudlička

      Scenografia
    • Grzegorz Nowak

      Dyrygent
    • Mariusz Treliński

      Reżyseria
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Piotr Gruszczyński

      Dramaturg
    • Konrad Parol

      Kostiumy
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Bartek Macias

      Projekcje video
    • Waldemar Pokromski

      Projekty charakteryzacji i fryzur
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego

Streszczenie

  • Część pierwsza

    Ciszę i bezruch przerywa krzyk Rogera. Koszmarny sen skończył się, czy dopiero zaczyna? Słychać chóralny śpiew wielbiący Boga i władcę. Roger słucha go samotnie. Próbuje dojść do siebie, ale złe widma nadal go prześladują. Widzi siebie martwego, przygotowanego do uroczystego pogrzebu. Trwa narada. Okazuje się, że jego dobrze zorganizowane państwo jest zagrożone. Pojawił się tajemniczy Pasterz, który głosi nową wiarę, zyskując zwolenników. Dostojnicy państwowi w tym przedstawiciele episkopatu, domagają się, by Roger zatrzymał i ukarał Pasterza. Żądają kary śmierci. Roksana, żona Rogera, nonszalancko namawia go na spotkanie z przybyszem i sprawiedliwy osąd. Roger każe przyprowadzić Pasterza. Pasterz pojawia się nagle w centrum obrad niezauważony przez nikogo. Spadł nie wiadomo skąd i zawiesił na chwilę rzeczywistość. Dostrzega go tylko Roger. Zadaje pytania. Pasterz mówi o Bogu, który go posłał: Mój Bóg jest piękny jako ja. Ten Bóg jest wolnym bogiem miłości i wyzwolenia. Pasterz przejmuje kontrolę nad sytuacją. Zaczynają dziać się cuda. Małe sztuczki i wielkie sprawy, kapryśnie nietrwałe, jak uzdrowienie sparaliżowanej Diakonissy. Roger traci panowanie nad sytuacją. Ludzie Rogera pogrążają się w obłędzie. Nawet Roksana przechodzi na stronę przybysza. Sprowokowany Roger zaczyna impulsywnie bić Pasterza. Wszyscy zanurzają się w orgii agresji. Przerażony Roger zatrzymuje tę niebezpieczną sytuację. Jego Dość! przywraca świat do normy. Pasterz znika. Przynajmniej na chwilę. Kiedy Roger zostaje sam, Pasterz pojawia się znowu, tym razem w lustrze, zapowiada swoje przybycie. Hasło dla straży to „Pasterz”. Pasterz ma odpowiedzieć „Roger”. Tożsamości zostają zamienione. Roger i Pasterz łączą się w jedno w lustrzanym odbiciu. Zapadła ciężka noc. Roger przysypia, budzi się, czekając na Pasterza. Jest przy nim Edrisi, rozmawiają o Roksanie. Pyta Rogera, jak dawno z rozkoszą szukał ust Roksany? Zamiast odpowiedzi pojawia się Roksana w ekstazie. Prosi o łaskę dla Pasterza. Roger jest przerażony, Edrisi zdaje się ją rozumieć. Rzeczywistość odczuwana jest przez każdego inaczej. Dla Roksany to noc pokoju i harmonii, dla Rogera ekstremalnego napięcia. W oddali słychać hasło: „Pasterz”. Nadchodzi nieuchronne. Pasterz pojawia się w lustrze, pozdrawia Rogera imieniem wielkiej miłości. Jego obecność się zwielokrotnia. Przesłuchiwany przez Rogera udziela coraz bardziej zuchwałych odpowiedzi, nazywa się posłanym przez Boga. Świat wokół staje się podejrzany. Ludzie z otoczenia Rogera popadają w ekstazę. Roksana wciąż prosi o łaskę dla Pasterza. Wytwarza się dziwny trójkąt, w którym Roksana stopniowo przybliża się do Pasterza. Roger traci swoją przestrzeń, swoją żonę, swoich ludzi. W halucynacyjnej wizji pojawia się Pasterz w rytualnym stroju Kozła, dołącza do niego przystrojona rogami Roksana. Rozpoczyna się zapowiedziane przez Pasterza misterium. Roger ma zostać złożony w ofierze. Znajduje się na stole, który zamienia się w ołtarz. Jego ciało zostaje poćwiartowane. Staje się łaźnią krwi dla Roksany i jego współpracowników. Roger, będący uczestnikiem i obserwatorem tej sceny, przerywa ją, każąc pojmać Pasterza. Ale nie można pojmać kogoś, kogo istnienie jest wątpliwe. Wyczerpany Roger pada na ziemię. Traci siły, słabnie. Pasterz spokojnie patrzy na jego agonię. Zaprasza umierającego do siebie, „na swój słoneczny brzeg”. Kiedy Pasterz odchodzi, pojawia się Edrisi. Słyszy ostatnie słowa Rogera: Pątnikiem stał się król!

  • Część druga

    Kolejny etap duchowej wędrówki Rogera odbywa się po jego śmierci. W przeraźliwie białej przestrzeni Roger tkwi w letargu. Wokół martwota głazów, sina nieskończoność mórz. W pustych ramach luster pojawiają się postaci z życia Rogera. Są zdeformowane, groźne, groteskowe: Diakonissa i Archireios, morderczy Kozioł, zakrwawiona Roksana. Figury z przeszłości próbują ułożyć kod przyszłości. Roger wyprany z jakichkolwiek uczuć, autystyczny, pusty krąży w labiryncie odbić. Słychać wezwanie: Zawołaj, zawołaj, zbudź! Roger woła głośno imię Roksany, ale odpowiada mu tylko głos Pasterza. Wreszcie zjawia się przywoływana przez Rogera Roksana. Jest brzemienna. Wraca, zapewniając męża o swojej miłości. Roger niepokoi się Pasterzem, podejrzewa Roksanę o związek z nim. Gra nieufności i przyciągania toczy się wokół ciąży Roksany. Czy w jej łonie odrodził się Roger? Czy jego życie ma szansę na odrodzenie przez śmierć? Padają sobie w objęcia. Rozpoczyna się ostateczne misterium ofiarowania i odrodzenia. Wiedziony głosem Pasterza Roger podąża ku iluminacji i przemianie. Z otchłani mocy mej przejrzyste wyrwę serce, w ofierze słońcu dam! Roger spotyka siebie. Pełnia stała się ciałem.

Sponsorzy

  • Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022

  • Niepodległa
  • Spektakl wyprodukowano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music oraz programu Polska 100, międzynarodowego programu kulturalnego ogłoszonego dla uczczenia Stulecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości

  • IAM
  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Partnerzy bankietu

  • PVA
  • Spektakl w koprodukcji z

  • The Royal Swedish Opera
  • Narodni Divadlo
  • Patroni medialni

  • Harvard Business Review Polska
  • - Polskie Radio Program 2
  • Pani
  • Twój Styl
  • Patron medialny premiery

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''