Manru
Ignacy Jan Paderewski
Opera w trzech aktach
Libretto: Alfred Nossig
Prapremiera: 29.05.1901, Drezno
Premiera tej inscenizacji: 12.10.2018, TW-ON
Koprodukcja: Teatr Wielki w Poznaniu
Polska wersja językowa z angielskimi napisami
Ekstaza tłumów, seryjne omdlenia i ataki histerii, walka wręcz podnieconych dziewcząt o miejsce przy scenie, kolejki fanek przed hotelami, komitety powitalne z orkiestrami na dworcach, cały rynek gadżetów towarzyszących od szamponów, przez zabawki, peruki, a nawet lizaki w kształcie artysty – wbrew pozorom to nie opis tournée jednego ze współczesnych tytanów popu. Tak w 1891 oszalała Ameryka na punkcie pianisty z Polski. Ignacy Jan Paderewski zagrał 107 koncertów w 117 dni, a Paddymania nie wygasła aż do śmierci artysty i sprawiła, że jego jedyne dzieło sceniczne wystawiono w Metropolitan Opera jeszcze przed premierą warszawską. I do dziś to jedyna polska opera, która gościła na deskach MET. Wedle muzykologów to rzecz wcale dobrze skomponowana, tym atrakcyjniejsza, że wzbogacona o inspirowane muzyką romską solowe partie skrzypiec i wstawki baletowe. Nie brakuje jawnych inspiracji klasyką, jak choćby w arii Cyganki Azy, niemal wprost cytującej słynne „tralalala” Carmen. Marek Weiss też cytuje klasyka – w jego interpretacji Cyganie są hipisami, a wierzchowce w taborze zastąpiły motory – jak w słynnej Balladynie Adama Hanuszkiewicza, którego Weiss było ongiś asystentem. Historia o wykluczeniu, ksenofobii, agresji tłumu zniewolonego stereotypami nabrała niechcianej aktualności na stulecie Niepodległości, która to oczywista okoliczność była przyczynkiem do odkurzenia nieco zapomnianego utworu.
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej,
tancerze Białego Teatru Tańca, statyści,
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Koprodukcja
-
Partner spektaklu
-
Patroni medialni