Król Roger
Karol Szymanowski
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz, Karol Szymanowski
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami
Wykonania odbywają się za zgodą Universal Edition A.G.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Prapremiera: 19.06.1926, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 2.12.2018, TW-ON
Koprodukcja: Kungliga Operan, Národní divadlo
W spektaklu użyto świateł stroboskopowych
Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych
Ruch w Wielkim – spotkanie przed operą Król Roger
TERMIN: 6 lutego, godz. 18.30 (Butik Teatru Wielkiego)
Gośćmi spotkania będą: Łukasz Goliński (Król Roger), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Michał Klauza (dyrygent)
Prowadzenie: Krzysztof Stefański > WIĘCEJ
Mariusz Treliński reżyserował Króla Rogera trzykrotnie. Pierwszy raz w 2000 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka, obsadzając w partii tytułowej Wojciecha Drabowicza. Inscenizacja ta przywoływała starożytne rytuały, symbole i archetypy, tworząc mistyczną opowieść o konflikcie kultów – chrześcijańskiego i dionizyjskiego, nowej religii ze starą.
Siedem lat później reżyserował Rogera w Operze Wrocławskiej we współpracy z Ewą Michnik – tam w głównej roli kreację stworzył Andrzej Dobber. Tym razem Treliński dokonał interpretacji w duchu współczesności – chodziło w niej o samopoznanie i kryzys psychiczny, pomagający Rogerowi dotrzeć do prawdy o sobie, a następnie dojrzeć do zmiany życia opartego na kulcie władzy i przemocy. Pasterz był outsiderem, buntownikiem, ale też uwodzicielskim posłańcem dobrej nowiny o możliwym wyjściu z pułapki złego życia.
Po 18 latach reżyser powrócił do tego tytułu w Operze Narodowej w koprodukcji z Operą Królewską w Sztokholmie i Národní divadlo w Pradze. Zdaniem Mariusza Trelińskiego, Król Roger to dzieło skomplikowane i trudne, lecz zarazem najpiękniejsze ze wszystkich polskich utworów muzycznych. Każda nowa inscenizacja jest jak podróż, a dzieło Szymanowskiego to jeden z kamieni milowych współczesnego myślenia o operze.
Król Roger istotnie jest dziełem o szerokich horyzontach intelektualnych i artystycznych, pokłosiem barwnych podróży Karola Szymanowskiego na południe Europy i jego pogłębionych wieloma lekturami zainteresowań kulturą antyczną i arabską. Egzotyka Orientu i mit dionizyjski, które tak bardzo go absorbowały, również w kontekście lektury dzieł Friedricha Nietzschego, połączyły się właśnie w tej operze.
W 1911 roku Szymanowski udał się na Sycylię z zamożnym przyjacielem, Stefanem Spiessem, przemysłowcem i miłośnikiem sztuki. Wrócili tam po trzech latach, powiększając zasięg wyprawy o Algier, Biskirę i Tunis, a w 1917 roku w głowie 35-letniego Karola i jego ukochanego kuzyna, poety i pisarza Jarosława Iwaszkiewicza powstał pomysł stworzenia „sycylijskiego dramatu”. Szymanowskiego ciągnęło do opery, choć jego pierwsza próba, jednoaktówka Hagith z 1914 roku, dzieło o biblijno-erotycznej tematyce, nie była zbyt udana – kompozytorowi nie udało się uniknąć błędów właściwych debiutantowi w tym trudnym gatunku muzyczno-scenicznym. A jednak opera nadal go kusiła: „Muzyka sceniczna jest naprawdę czarodziejskim środkiem” – uważał.
Pierwsze szkice Króla Rogera powstały w Elizawetgradzie na przełomie 1917 i 1918 roku, gdzie przebywał Iwaszkiewicz i dokąd przeprowadziła się z Tymoszówki rodzina Szymanowskich. Widząc upadek znanego sobie świata, obaj artyści szukali ucieczki w magicznej fikcji stworzonej we własnej wyobraźni.
Iwaszkiewicz domknął libretto w 1920 roku, a Szymanowski sporo do niego dopisał, dodając girlandy słów. Praca szła mu opornie, bo czasy się zmieniły. Kompozytor myślami był już gdzie indziej – w górach, przy podhalańskim folklorze, którym zachwycił się podczas pierwszego pobytu w Zakopanem w 1921 roku. Tak jakby osiedlenie się na stałe w Polsce, gdzie zamieszkał po wojnie, porzuciwszy z konieczności ukraińskie stepy, w których się wychował, oraz podróże na Południe, wybudziło go z orientalnego snu młodości.
„Psiakrewską operę”, jak ją wówczas nazywał, ukończył w lecie 1924 roku, a najwięcej czasu zajęła mu instrumentacja całego, niezbyt przecież obszernego utworu. Premierowa inscenizacja odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie 19 czerwca 1926 roku – dyrygował Emil Młynarski, reżyserował Adolf Popławski, scenografię projektował Wincenty Drabik. Premierowym Rogerem był Eugeniusz Mossakowski, Pasterzem Adam Dobosz. Siostra kompozytora, Stanisława Szymanowska wcieliła się w postać królewskiej żony, Roksany.
Król Roger zamknął ufundowany na fascynacji antykiem i Orientem okres w twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały tak piękne, sensualne dzieła, jak Pieśni miłosne Hafiza, Mity na skrzypce i fortepian, III Symfonia „Pieśń o nocy” do słów perskiego poety Rumiego czy I Koncert skrzypcowy. Gdy w Warszawie grano Rogera, jego twórca miał już za sobą inspirowane ludowym katolicyzmem Stabat Mater i myślał poważnie o Harnasiach. A jednak po latach uznał Króla Rogera za najlepszą muzykę, jaka wyszła spod jego pióra. W 1949 roku dzieło wystawiono na Sycylii, w górującym nad Palermo Teatro Massimo. Świadkiem tego wydarzenia był Jarosław Iwaszkiewicz, który napisał, że przedstawienie w reżyserii Bronisława Horowicza, ucznia Leona Schillera, „było bliskie doskonałości”. Córce Iwaszkiewicza, która wraz z ojcem oglądała spektakl, rzeczywista Sycylia wydała się jednak odległa od tej wyśnionej, wymarzonej, mistycznej, którą w operze ukazał Karol Szymanowski. Nie mogło być jednak inaczej. „Sycylia Króla Rogera to jest teren duszy samego kompozytora” – przyznawał Jarosław Iwaszkiewicz w Spotkaniach z Szymanowskim.
Międzynarodowy renesans Króla Rogera nastąpił w 1998 roku, gdy Simon Rattle, szef City of Birmingham Symphony Orchestra, zadyrygował Rogerem na londyńskich Promsach i nagrał go w całości na płytach wytwórni EMI. Od tego czasu „psiakrewską operę” grano m. in. w Paryżu, Londynie, Madrycie i Bilbao, Santa Fe, Frankfurcie i Bregencji, w Sydney i Melbourne. Szymanowski byłby zadowolony.
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Tancerze, aktorzy: Olga Briks, Michał Ciećka, Sebastian Cynk, Krzysztof Czerny, Helena Gandzalian-Pisarek, Ilona Gumowska, Katarzyna Koziorz, Tomasz Nerkowski, Karolina Porcari, Filip Szatarski, Klaudia Szmytka, Marek Żerański
oraz dzieci z Chóru Dziecięcego „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
Sponsorzy
-
Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022
-
Spektakl wyprodukowano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music oraz programu Polska 100, międzynarodowego programu kulturalnego ogłoszonego dla uczczenia Stulecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Spektakl w koprodukcji z
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni
Łukasz Goliński
Ruslana Koval
Tomasz Rak
Anna Bernacka
Pavlo Tolstoy
Grzegorz Pelutis
Mariusz Treliński
Boris Kudlička
Konrad Parol
Marc Heinz
Bartek Macias
Tomasz Jan Wygoda
Piotr Gruszczyński
Waldemar Pokromski
Mirosław Janowski
Danuta Chmurska
Michał Klauza