• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Prometeusz

Philip Glass, Wolfgang Amadeus Mozart / Krzysztof Pastor

  • Akt I

    50 min

  • Przerwa

    30 min

  • Akt II

    55 min

Czas trwania: ok. 2 h 15 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat: Adam Żebrowski, zdjęcie: Łukasz Murgrabia, na zdjęciu: Ryota Kitai Plakat: Adam Żebrowski, zdjęcie: Łukasz Murgrabia, na zdjęciu: Ryota Kitai
  • See photo: PROMETEUSZ - teaser PROMETEUSZ - teaser
  • 18 czerwca 2025 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 20 czerwca 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 21 czerwca 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 22 czerwca 2025 niedziela 18:00 Sala Moniuszki W ROLI BOGINI GAI MARTA FIEDLER – POŻEGNANIE ZE SCENĄ
  • 25 czerwca 2025 środa 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 27 czerwca 2025 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 28 czerwca 2025 sobota 19:00 Sala Moniuszki W ROLI TYTUŁOWEJ PATRYK WALCZAK – POŻEGNANIE ZE SCENĄ Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w dwóch aktach
Muzyka:
Philip Glass (Symphony No. 11 i / and Mad Rush)
Wolfgang Amadeus Mozart (Requiem d-moll / in D minor)
Prapremiera: 18/06/2025, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Przypomnijmy krótko główny wątek tego wieloznacznego mitu. Tytan Prometeusz wykradł bogom ogień, jeden z atrybutów ich władzy nad światem, aby udostępnić jego korzyści zwykłym śmiertelnikom i przyczynić się do rozwoju ludzkości. Urażony tym świętokradztwem, Zeus postanowił zemścić się okrutnie zarówno na śmiałku, jak i na ludzkości. Prometeusza przykuł do skał Kaukazu i codziennie zsyłał Orła, który za dnia wyjadał wątrobę skazańca. W nocy wątroba odrastała, a całe cierpienie Prometeusza rozpoczynało się na nowo. Równocześnie władca Olimpu postanowił wystawić na próbę ludzkość. Polecił stworzyć kobietę o imieniu Pandora, którą bogowie obdarzyli olśniewającą urodą i wieloma talentami, a Zeus podarował jej tajemniczą Puszkę jako posag dla przyszłego męża. Podarunek obwarowany był jednak zakazem jego otwierania. Łatwowierny Epimeteusz, brat Prometeusza, poślubił Pandorę, która ulegając swojej ciekawości otworzyła Puszkę, uwalniając z niej wszelkie nieszczęścia jakie dotykają odtąd ludzkość. Szczęśliwie w Puszce Pandory ukryta była również Nadzieja, która wciąż tam pozostaje jako pocieszenie dla rodzaju ludzkiego.

Tyle mniej więcej wiemy z mitologii greckiej w różnych jej przekazach, ale mit prometejski żył przecież nadal i rozwijał się w kulturze stymulując różnego rodzaju twórczość artystyczną. Prometeusz stał się uosobieniem szlachetnej idei buntu przeciw tyranii i symbolem heroicznej walki o swobodę ducha i postęp, a jego postać i zasługi dla ludzkości przez wieki rozpalały wyobraźnię poetów i pisarzy, malarzy i rzeźbiarzy... Od ponad dwóch stuleci ma on również swoje trwałe miejsce w historii baletu za sprawą słynnego włoskiego choreografa Salvatore’a Viganò oraz Ludwiga van Beethovena, który skomponował oprawę muzyczną do jego wiedeńskiego przedstawienia baletowego Twory Prometeusza (1801). Po ten temat i tę muzykę sięgało później wielu innych choreografów, ale w bliższych nam czasach bardzo określona dramaturgia partytury Beethovena zaczęła krępować twórców baletu, którzy pragnęli zmierzyć się z mitem w szerszym wymiarze. Tak uczynił m.in. Maurice Béjart zapraszając ongiś do współpracy nad swoim Prometeuszem francuskiego kompozytora Maurice’a Ohane’a.

Odrębną drogą podąża dziś Krzysztof Pastor, który postanowił rozwinąć w swoim przedstawieniu ideę mitu prometejskiego przy muzyce Philipa Glassa i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Choreograf nie kryje swojej fascynacji symboliką postaci Prometeusza, ale też z niepokojem spogląda na wciąż nowe konsekwencje jego mitycznego czynu. Wykradając bogom ogień i dzieląc się nim z człowiekiem przyczynił się wprawdzie do rozwoju ludzkości, lecz ten postęp cywilizacyjny ma również swoje mroczne strony, bo prowadzi niestety do powolnego wyniszczenia otaczającego nas świata. Nowy balet naszego choreografa zapowiada się więc jako próba reinterpretacji mitu o Prometeuszu, o jego bracie Epimeteuszu, o mściwym Zeusie i o Pandorze z jej symboliczną Puszką, z której wylało się tyle nieszczęść dotykających ludzkość. Z pewnością nie będzie to jednak dosłowna opowieść wywodząca się z mitologii, ale raczej poetycka wizja choreograficzna tej historii ze wskazaniem na wnioski, jakie mit niesie dziś nam współczesnym.

Osnową muzyczną pierwszej części baletu, nawiązującej wprost do mitu, będzie muzyka Philipa Glassa, a dokładnie pierwsza i druga część jego XI Symfonii, przedzielone jego utworem fortepianowym Mad Rush. Z kolei w drugiej części przedstawienia usłyszymy przejmujące Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ponadczasową głębię wyrazu tego arcydzieła muzycznego można interpretować na wiele sposobów, nawiązując do różnych tematów i koncepcji. W tym przypadku ma ona wesprzeć przestrogę przed zagrożeniami naszych czasów.

OD CHOREOGRAFA

MÓJ PROMETEUSZ

Mój balet to opowieść o Prometeuszu, mitycznym tytanie, który wykradł bogom ogień, obdarzając ludzkość nie tylko ciepłem i możliwością przygotowywania pożywienia, lecz także zdolnością do dynamicznego rozwoju cywilizacyjnego. W tym kontekście ogień staje się symbolem zarówno potęgi, jak i postępu, który prowadzi nas ku wyżynom cywilizacji. Lecz ogień ma także swoją mroczną stronę, uosabiając destrukcję natury oraz niepohamowany rozwój, który nieuchronnie wiedzie nas ku zagładzie. Ta dwojaka natura ognia – jako siły tworzenia i niszczenia – ujawnia się np. w potężnych, nieokiełznanych pożarach, które każdego roku nawiedzają naszą planetę, stanowiąc wymowny skutek niezrównoważonego rozwoju.

Z drugiej strony, ta opowieść podejmuje także temat kary. Zeus, najwyższy z bogów, postanowił ukarać Prometeusza za jego świętokradztwo i bunt przeciw boskiej władzy absolutnej, przykuwając go do skały i skazując na wieczne cierpienie – każdego dnia orzeł wyjadał mu wątrobę, która nocą odrastała, by następnego ranka tortura mogła zacząć się od nowa. Ta bezustanna męka jest symbolem wiecznego poświęcenia jednostki dla dobra ogółu.

Mściwy Zeus nie poprzestał wyłącznie na ukaraniu samego Prometeusza. Postanowił zemścić się również na ludzkości za przyjęcie skradzionego ognia. W tym celu polecił podopiecznym bogom stworzenie Pandory, kobiety o nadzwyczajnej urodzie i cnotach, obdarzonej inteligencją, muzykalnością i gracją. Epimeteusz, brat Prometeusza, zakochał się w niej bezgranicznie i postanowił poślubić. Podstępny Zeus ofiarował jej jednak przed ślubem tajemniczy posag zamknięty w szkatule, znanej dziś jako „Puszka Pandory”, ale z surowym zakazem jej otwierania. Tymczasem Pandora, ulegając nieodpartej ciekawości, uchyliła wieko, wypuszczając na świat wszystkie plagi: choroby, wojny, nienawiść, zarazy, pandemie, powodzie, ulewy i niszczycielskie pożary, które na zawsze miały nękać ludzkość. Przerażona swoim czynem, szybko zamknęła szkatułę, szczęśliwie zatrzymując na samym dnie iskierkę nadziei, którą do dziś nosimy w sobie wierząc, że nie wszystko jest stracone. Ta nadzieja, krucha lecz trwała, ma moc zarówno nas zwodzić, jak i ocalić.

Takie jest sedno mojego Prometeusza. Oczywiście balet będzie dotykał wszystkich tych tematów w sposób symboliczny i metaforyczny, posługując się abstrakcyjnym językiem tańca. Nie będzie więc dosłowną opowieścią, ale raczej baletem poetyckim, który umożliwia widzowi dużą swobodę osobistych emocji i interpretacji.

Krzysztof Pastor

Polski Balet Narodowy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Kuba Matuszczyk - pianista (Mad Rush P. Glassa)

OBSADA WOKALNA W REQUIEM W. A. MOZARTA:

Sopran
Justyna Khil 18, 21, 25, 28 VI
Izabella Fabrycka 20, 22, 27 VI

Tenor

Piotr Maciejowski 18, 21, 25, 28 VI
Adam Walasek 20, 22, 27 VI

Alt
Emilia Rabczak 18, 21, 25, 28 VI
Nataliia Tepla 20, 22, 27 VI

Bas
Filip Rutkowski 18, 21, 25, 28 VI
Michał Romanowski 20, 22, 27 VI

Obsada

2025-06-18 | 19:00
    • Patryk Walczak

      Prometeusz
    • Chinara Alizade

      Pandora
    • Paweł Koncewoj

      Epimeteusz
    • Vladimir Yaroshenko

      Zeus
    • Kristóf Szabó

      Orzeł
    • Joanna Drabik

      Gaja
    • Wojciech Ślęzak

      Uranos
    • Anna Czeszejko

      Gracja 1.
    • Hannah Cho

      Gracja 2.
    • Daria Majewska

      Gracja 3.
    • Ryota Kitai

      Prometeusz
    • Jaeeun Jung

      Pandora
    • Marko Juusela

      Epimeteusz
    • Marco Esposito

      Zeus
    • Nikodem Bialik

      Orzeł
    • Marta Fiedler

      Gaja
    • Carlos Martín Pérez

      Uranos
    • Mar Bonet Sans

      Gracja 1.
    • Paulina Magier

      Gracja 2.
    • Yume Okano

      Gracja 3.
    • Patryk Walczak

      Prometeusz
    • Chinara Alizade

      Pandora
    • Paweł Koncewoj

      Epimeteusz
    • Vladimir Yaroshenko

      Zeus
    • Kristóf Szabó

      Orzeł
    • Joanna Drabik

      Gaja
    • Wojciech Ślęzak

      Uranos
    • Anna Czeszejko

      Gracja 1.
    • Hannah Cho

      Gracja 2.
    • Daria Majewska

      Gracja 3.
    • Ryota Kitai

      Prometeusz
    • Jaeeun Jung

      Pandora
    • Marko Juusela

      Epimeteusz
    • Marco Esposito

      Zeus
    • Nikodem Bialik

      Orzeł
    • Marta Fiedler POŻEGNANIE ZE SCENĄ

      Gaja
    • Carlos Martín Pérez

      Uranos
    • Mar Bonet Sans

      Gracja 1.
    • Paulina Magier

      Gracja 2.
    • Yume Okano

      Gracja 3.
    • Patryk Walczak

      Prometeusz
    • Mai Kageyama
      (po raz pierwszy w roli)

      Pandora
    • Paweł Koncewoj

      Epimeteusz
    • Vladimir Yaroshenko

      Zeus
    • Kristóf Szabó

      Orzeł
    • Joanna Drabik

      Gaja
    • Wojciech Ślęzak

      Uranos
    • Anna Czeszejko

      Gracja 1.
    • Hannah Cho

      Gracja 2.
    • Daria Majewska

      Gracja 3.
    • Ryota Kitai

      Prometeusz
    • Jaeeun Jung

      Pandora
    • Marko Juusela

      Epimeteusz
    • Marco Esposito

      Zeus
    • Nikodem Bialik

      Orzeł
    • Joanna Drabik

      Gaja
    • Wojciech Ślęzak

      Uranos
    • Mar Bonet Sans

      Gracja 1.
    • Paulina Magier

      Gracja 2.
    • Yume Okano

      Gracja 3.
    • Patryk Walczak POŻEGNANIE ZE SCENĄ

      Prometeusz
    • Chinara Alizade

      Pandora
    • Paweł Koncewoj

      Epimeteusz
    • Vladimir Yaroshenko

      Zeus
    • Kristóf Szabó

      Orzeł
    • Joanna Drabik

      Gaja
    • Wojciech Ślęzak

      Uranos
    • Anna Czeszejko

      Gracja 1.
    • Hannah Cho

      Gracja 2.
    • Daria Majewska

      Gracja 3.

Realizatorzy

    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Tatyana van Walsum

      Scenografia i kostiumy
    • Klaus Bertisch

      Dramaturgia
    • Jean Kalman

      Światła
    • Bartek Macias

      Projekcje wideo
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Partner koktajlu

  • Mazurkas Catering
  • Mazurkas Conference Centre & Hotel
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''