• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

La bohème

Giacomo Puccini

  • Część I

    1 h

  • Przerwa

    20 min

  • Część II

    1 h

Czas trwania: ok. 2 h 20 min

  • Zobacz zdjęcie: Plakat: Adam Żebrowski Plakat: Adam Żebrowski
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński fot. Krzysztof Bieliński
  • See photo: LA BOHÈME - teaser LA BOHÈME - teaser
  • See photo: LA BOHÈME - trailer LA BOHÈME - trailer
  • See photo: LA BOHÈME - making of LA BOHÈME - making of
  • See photo: Za kulisami odc.4 „La Bohème” i jej obsada Za kulisami odc.4 „La Bohème” i jej obsada
  • See photo: Ruch w Wielkim - spotkanie przed premierą „La Bohème” Ruch w Wielkim - spotkanie przed premierą „La Bohème”
  • 16 stycznia 2026 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 17 stycznia 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 18 stycznia 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 23 stycznia 2026 piątek 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 24 stycznia 2026 sobota 19:00 Sala Moniuszki Kup bilet
  • 25 stycznia 2026 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Kup bilet
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Sceny liryczne w czterech obrazach (aktach)
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa
Prapremiera:1.02.1896, Teatro Regio w Turynie
Premiera tej inscenizacji: 3.12.2021, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami i audiodeskrypcją

Zanim Giacomo Puccini przystąpił do komponowania La Bohème, która stała się jedną z najczęściej grywanych oper świata, planował operę o życiu Buddy. Jednocześnie pociągała go przesycona erotyką Wilczyca z akcją rozgrywającą się na Sycylii. Od tego drugiego projektu odwiodła go pasierbica Wagnera, a wnuczka Liszta, którą przeraziło w tej historii nasilenie brutalności. Puccini z pomocą wytrawnych librecistów – Luigiego Illiki i Giovanniego Giacosy – przystąpił do swobodnej adaptacji Scen z życia cyganerii, głośnej książki Henry’ego Murgera, bez upiększeń ukazującej nędzną wegetację paryskiego „proletariatu artystycznego”. Książka podbiła mnie z miejsca. Poczułem się jak w rodzinie: świeżość, młodość, namiętność, wesołość, łzy wylane w milczeniu, miłość, która daje radość i każe cierpieć. Są tam ludzie, uczucia, jest serce. Ale nade wszystko jest poezja, boska Poezja – zachwycał się Puccini, który znalazł u Murgera sporo znanych sobie przeżyć. Po sukcesie Manon Lescaut (1892) mógł sobie kupić willę w Torre del Lago, ale pamiętał jeszcze głodne i chłodne lata studenckie, które spędził w Mediolanie.

Nic dziwnego, że ten sam temat zainteresował innego kompozytora, który wydźwignął się z biedy i chciał w operze ukazywać „prawdziwe życie”. Mniej więcej w tym samym czasie co Puccini, do komponowania La Bohème przystąpił Ruggero Leoncavallo, autor genialnych Pajaców. Obaj twórcy starli się ze sobą w polemice prasowej, ale to Puccini rozstrzygnął spór: Niech on komponuje, i ja będę komponował, a publiczność osądzi. Tak też się stało ze stratą dla Leoncavalla, o którego La Bohème nikt dziś nie pamięta, tak bardzo przesłonił ją czar nieśmiertelnej muzyki rywala.

Czwórka młodych artystów: Schaunard, Rodolfo, Colline i Marcello wyrusza w miasto w zimowy wieczór. Kiedy Rodolfo poznaje Mimi, jest to miłość od pierwszego wejrzenia. Zakochują się w sobie, zanim zdążą się sobie przedstawić. Marcello natomiast jest zdruzgotany, ponieważ spotyka swą byłą kochankę Musettę, która teraz owija sobie wokół palca bogatego Alcindora. To czas miłości i szalonej zabawy. Kilka miesięcy później Marcello znów żyje w burzliwym związku z Musettą, a borykający się z brakiem pieniędzy Rodolfo porzuca ciężko chorą Mimi, sfrustrowany i przerażony swoją bezradnością wobec jej cierpienia. To czas frustracji, zazdrości i zagubienia. Mimi i Rodolfo spotkają się ponownie, jednak wtedy na pomoc i na miłość będzie już za późno.

La Bohème reżyseruje Barbara Wysocka, która inscenizowała wcześniej na warszawskiej scenie opery Philipa Glassa (Zagłada domu Usherów), Pascala Dusapina (Medeamaterial), Eugeniusza Knapika (Moby Dick), Ludomira Różyckiego (Eros i Psyche) i Giacoma Pucciniego (Tosca). 

Barbara Wysocka, reżyserka: La Bohème to opowieść o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie. Co będzie w tej inscenizacji najważniejsze? Obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, temat choroby jako „nocnej strony życia” i historia miłości, która nie zawsze zwycięża i czasem jednak przegrywa z chorobą i śmiercią.

KUP PROGRAM ELEKTRONICZNY W FORMACIE EPUB I PDF 

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
oraz tancerze, epizodyści

Obsada

2026-01-16 | 19:00
    • Aleksandra Kurzak

      Mimì
    • Piotr Buszewski

      Rodolfo
    • Aleksandra Orłowska

      Musetta
    • Szymon Mechliński

      Marcello
    • Jan Żądło

      Schaunard
    • Jerzy Butryn

      Colline
    • Dariusz Machej

      Benoît
    • Gabriela Legun

      Mimì
    • Konu Kim

      Rodolfo
    • Joanna Kędzior

      Musetta
    • Tomasz Rak

      Marcello
    • Filip Rutkowski

      Colline
    • Grzegorz Szostak

      Benoît
    • Aleksandra Kurzak

      Mimì
    • Piotr Buszewski

      Rodolfo
    • Aleksandra Orłowska

      Musetta
    • Szymon Mechliński

      Marcello
    • Jan Żądło

      Schaunard
    • Jerzy Butryn

      Colline
    • Dariusz Machej

      Benoît
    • Gabriela Legun

      Mimì
    • Konu Kim

      Rodolfo
    • Joanna Kędzior

      Musetta
    • Tomasz Rak

      Marcello
    • Filip Rutkowski

      Colline
    • Grzegorz Szostak

      Benoît
    • Aleksandra Kurzak

      Mimì
    • Piotr Buszewski

      Rodolfo
    • Aleksandra Orłowska

      Musetta
    • Szymon Mechliński

      Marcello
    • Jan Żądło

      Schaunard
    • Jerzy Butryn

      Colline
    • Dariusz Machej

      Benoît
    • Gabriela Legun

      Mimì
    • Konu Kim

      Rodolfo
    • Joanna Kędzior

      Musetta
    • Tomasz Rak

      Marcello
    • Filip Rutkowski

      Colline
    • Grzegorz Szostak

      Benoît

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Barbara Wysocka Barbara Wysocka

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Julia Kornacka

      Kostiumy
    • Tomasz Jan Wygoda

      Choreografia
    • Marc Heinz

      Reżyseria świateł
    • Lea Mattausch

      Artur Sienicki

      Projekcje video
    • Łukasz Hermanowicz

      Przygotowanie chóru
    • Izabela Kłosińska

      Casting director
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego

Streszczenie

  • AKT I

    Zimowy wieczór. Przyjaciele artyści, Rodolfo i Marcello, marzną w wynajmowanym wspólnie mieszkaniu. Warunki są trudne, odcięto im ogrzewanie. Rodolfo decyduje się poświęcić swój scenariusz, by choć na chwilę wzniecić ogień i się ogrzać. Dołącza do nich Colline, a następnie Schaunard z torbą jedzenia, winem i pieniędzmi. Mężczyźni postanawiają wyjść na miasto, pojawia się jednak Benoît, właściciel budynku, żądając zaległego czynszu. Przyjaciele w sprytny sposób pozbywają się go. Gaśnie światło - w budynku wyłączono prąd. Marcel, Colline i Schaunard wychodzą, Rodolfo zostaje, by przy świetle świec dokończyć artykuł. Do mieszkania przychodzi dziewczyna, prosi o ogień. Przedstawia się jako Mimì, jest zmarznięta i osłabiona. Rodolfo jest nią oczarowany, nalewa jej wina, rozmawiają. Błyskawicznie rodzi się między nimi uczucie. Wychodzą, by dołączyć do pozostałych przyjaciół.

  • AKT II

    Miasto tętni świąteczną energią. Przyjaciele przechadzają się w tłumie. Bawią się, tańczą, rozmawiają. Schaunard kupuje gitarę, a Colline płaszcz. Marcello szuka towarzystwa kobiet. Trwa występ ulicznego akrobaty, Parpignola. Siadają w Cafè Momus. Tam dołączają do nich Mimì i Rodolfo. Rodolfo przedstawia Mimì przyjaciołom. Nagle pojawia się Musetta, dawna kochanka Marcella, z nowym partnerem u boku. Alcindoro jest bogaczem. Wściekła, że Marcello ją ignoruje, Musetta próbuje zwrócić jego uwagę, a następnie pozbywa się Alcindora, by spędzić resztę wieczoru z Marcellem. Panuje atmosfera radości i podniecenia, a śpiew przyjaciół miesza się z dźwiękami orkiestry i okrzykami pijanego tłumu.

  • AKT III

    Świt, przedmieścia. Świat wydaje się ginąć pod śniegiem. Na ulicy pojawia się Mimì. Szuka Marcella, mówi mu, że Rodolfo ją opuścił. Kiedy nadchodzi Rodolfo, Mimì chowa się w pobliżu i słyszy jego rozmowę z Marcellem. Rodolfo ujawnia, że zostawił Mimì, ponieważ przeraża go jej choroba. Mimì wybiega z ukrycia, kochankowie w gorzkiej rozmowie wspominają chwile spędzone razem, odwlekają moment rozstania. W tym samym czasie Marcello kłóci się z Musettą.

  • AKT IV

    Rodolfo i Marcello próbują pracować. Obaj tęsknią za swoimi kochankami. Schaunard i Colline przychodzą z kolacją, która tym razem okazuje się dość podła. Artyści poprawiają sobie nastrój szaleńczym tańcem, który przerywa niespodziewane pojawienie się Musetty. Za Musettą wchodzi wycieńczona Mimì. Jej stan jest ciężki. Przyjaciele wiedzą, że nie pozostało jej wiele czasu, więc zostawiają ją i Rodolfa samych. Mimì i Rodolfo rozmawiają o miłości i szczęściu, wspominają dobry czas. Wracają pozostali. Mimì zasypia w towarzystwie przyjaciół. Rodolfo jest pełen nadziei, jednak Mimì umiera we śnie.

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''