Don Kichot
Ludwig Minkus / Marius Petipa, Aleksandr Gorski, Alexei Fadeyechev
-
Akt I
ok. 45 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt II
ok. 40 min
-
Przerwa
20 min
-
Akt III
ok. 35 min
Czas trwania: 2 h 40 min
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./fhoto by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: plakat, autor: Adam Żebrowski
Balet w trzech aktach
Libretto: Marius Petipa według Miguela de Cervantesa
Prapremiera: 14/12/1869, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera polska: 9/04/1964, Państwowa Opera, Warszawa
Premiera obecnej wersji: 29/05/2014, Polski Balet Narodowy
Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia
Jeden z najważniejszych baletów wielkiego francuskiego choreografa Mariusa Petipy, który zyskał sobie miano ojca baletu klasycznego. Stworzył on Don Kichota w 1869 roku dla moskiewskiego Teatru Bolszoj i dwa lata później wystawił go w nowej wersji dla petersburskiego Teatru Maryjskiego. Sięgnął w nim do epizodu ze słynnej powieści Miguela de Cervantesa i skorzystał z bogatej, ponad stuletniej tradycji tego tematu na europejskich scenach baletowych. Nową muzykę skomponował według wytycznych choreografia związany przez wiele lat z Rosją austriacki skrzypek i kompozytor baletowy Ludwig Minkus. Dzieło Petipy wzbogacił w 1900 roku o nowe tańce moskiewski choreograf Aleksandr Gorski. Dlatego dziś autorstwo baletu oddaje się obu tym choreografom.
Powieść europejska u swego zarania oddawała się gawędzie bez granic, tworząc świat uniwersalny, obejmujący całość ludzkiego doświadczenia. Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy Miguela de Cervantesa z 1605 roku to epos prosty i wyrafinowany zarazem, w którym kolejne przygody błędnego rycerza przechodzą naturalnie i organicznie jedna w drugą. Przenieść to uniwersum na język innej sztuki nie sposób, ale czerpać z niej poszczególne wątki można bez końca.
Don Kichot był jednym z najbardziej udanych efektów współpracy Petipy z Minkusem (podobnie jak ich wspólna Bajadera). Z eposu rycerskiego o charakterze heroikomicznym, jakim jest powieść Cervantesa, w balecie zostało jednak niewiele. Choreograf i zarazem autor libretta wybrał z niej wątek poboczny – miłosne perypetie córki oberżysty Kitri i cyrulika Basilia. Zgodnie z oczekiwaniami publiczności i prawami gatunku, które w tamtych czasach nakazywały, aby widowisko baletowe było przede wszystkim źródłem dobrej rozrywki, Don Kichot nabrał cech widowiskowych i komediowych. Błędny rycerz i jego sługa Sancho Panza są w nim spoiwem pomiędzy cieszącymi oko scenami, a te stały się istną feerią choreograficznych pomysłów Petipy, efektownej hiszpańskiej ornamentyki ruchowej i różnorodnych popisów tanecznych.
W 2014 roku Polski Balet Narodowy przygotował nową, niezwykle barwną i dynamiczną wersję choreograficzną Don Kichota zrealizowaną przez zamieszkałego obecnie w Finlandii słynnego rosyjskiego tancerza i baletmistrza Alexeia Fadeyecheva oraz pod kierownictwem muzycznym wybitnego ukraińskiego dyrygenta Alexeia Baklana. Po kilku latach przerwy balet powrócił teraz do repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w tym opracowaniu, ale także pod batutą Marty Kluczyńskiej.
Obsada
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Królowa Driad
- Don Kichot
-
- Sancho Panza
- Juanita
-
Piccilia
-
Amorek
- Gamache
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Don Kichot
- Sancho Panza
-
- Juanita
-
Piccilia
Aoi Choji
(po raz pierwszy w roli) - Gamache
- Amorek
- Królowa Driad
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Królowa Driad
-
Don Kichot
Matthieu Quincy
(po raz pierwszy w roli)
-
- Sancho Panza
- Piccilia
- Amorek
-
Gamache
- Juanita
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Królowa Driad
- Don Kichot
-
- Sancho Panza
-
Piccilia
-
Amorek
- Gamache
- Juanita
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
-
Królowa Driad
Oliwia Górecka
(po raz pierwszy w roli) - Don Kichot
-
- Sancho Panza
- Juanita
-
Piccilia
- Amorek
- Gamache
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
-
Espada
Adam Huczka
(po raz pierwszy w roli) -
Królowa Driad
Daria Majewska
(po raz pierwszy w roli) - Don Kichot
- Sancho Panza
-
- Juanita
-
Piccilia
Aoi Choji -
Amorek
- Gamache
-
Tancerka Uliczna
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Królowa Driad
- Don Kichot
-
- Sancho Panza
- Juanita
-
Piccilia
- Amorek
- Gamache
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
-
Królowa Driad
Daria Majewska - Don Kichot
-
- Sancho Panza
- Juanita
-
Piccilia
Aoi Choji - Amorek
-
Gamache
-
- Kitri-Dulcynea
- Basilio
- Tancerka Uliczna
- Espada
- Królowa Driad
-
Don Kichot
Nikodem Bialik
(po raz pierwszy w roli)
-
- Sancho Panza
- Juanita
-
Piccilia
-
Amorek
-
Gamache
Antonio Lanzo
(po raz pierwszy w roli)
Realizatorzy
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
-
-
Choreografia
Marius Petipa
Aleksandr Gorski - Wersja choreograficzna
- Dyrygent (wrzesień '22)
- Dyrygent (grudzień '22, marzec '23)
- Scenografia i kostiumy
- Asystentka choreografa
-
-
- Światła
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
-
Prolog
Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Panzę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.
-
Akt I
W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache’a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.
W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.
Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako „damę swego serca”. Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.
-
Akt II
Scena 1
Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.Scena 2
Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Kiedy łapie skrzydło wiatraka, najpierw szybuje w górę, a następnie upada na ziemię.Scena 3
Ranny Don Kichot wraz z Sancho Panzą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Panza układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi „damę swego serca”, Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Panza powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku. -
Akt III
Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota.
Usłyszawszy od Sancho Panzy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za „damę ze snów”. Jednak Księciu i Sancho Panzie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem.
Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.
Sponsorzy
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni
Chinara Alizade
Vladimir Yaroshenko
Ana Kipshidze
Ryota Kitai
Jaeeun Jung
Łukasz Tużnik
Paweł Koncewoj
Aneta Zbrzeźniak
Carlos Martín Pérez
Mai Kageyama
Diogo de Oliveira
Marco Esposito
Michał Chróścielewski
Vadzim Kezik
Magda Studzińska
Bartosz Zyśk
Anastasiia Bilokon
Anna Czeszejko
Melissa Abel
Patryk Walczak
Natalia Pasiut
Kristóf Szabó
Kilian Smith
Dawid Trzensimiech
Marko Juusela
Palina Rusetskaya
Alexei Fadeyechev
Alexei Baklan
Marta Kluczyńska
Thomas Mika
Ekaterina Shavlishvili
Tatyana Rastorgueva
Steen Bjarke