Tosca
Giacomo Puccini
-
AKT I
50 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT II
45 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT III
30 min
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
Opera w trzech aktach
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa wg sztuki Victoriena Sardou
Prapremiera: 14.01.1900, Rzym
Premiera tej inscenizacji: 23.02.2019, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Informujemy, że z niektórych miejsc III balkonu widoczność tablicy świetlnej może być ograniczona.
„W polu miłosnym chęć samobójstwa pojawia się często: wywołuje ją cokolwiek” – pisał Roland Barthes. W Tosce samobójstwo popełnia ta, która kochała, gdy już wie, że zabiła oprawcę, ale nie ocaliła ukochanego. Podwójna śmierć to finał miłości uwikłanej w tryby polityki. Śpiewaczka i malarz, miłość i zbrodnia – ten mroczny klasyk o zakochanej kobiecie, która angażuje się w niebezpieczną grę z władzą, nie przestaje budzić wielkich emocji. Od swojej premiery w rzymskim Teatro Constanzi w 1900 roku nęci kolejnych reżyserów. Kim okaże się dzisiaj heroina gotowa targować się ze śmiercią o życie ukochanego? Kogo w niej usłyszy Barbara Wysocka – reżyserka, która w 2009 roku podbiła publiczność swoim brawurowym wystawieniem Zagłady domu Usherów wyróżnionym Paszportem „Polityki”? Czekając w napięciu na nieuchronną śmierć Toski, zderzymy się ze szczątkami świata, który porusza swoją aktualnością.
Obsada
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
- Sciarrone
- Strażnik
-
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
Realizatorzy
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
-
AKT I
9:00 Mario Cavaradossi, artysta malarz, pracuje w zabytkowej kaplicy, odnawiając fresk przedstawiający Marię Magdalenę. Nie wie, że w świątyni ukrył się Cesare Angelotti, zbieg z więzienia. Zakrystian pomaga malarzowi w przygotowaniach, potem odchodzi. Angelotti, myśląc że jest sam, wychodzi i natyka się na Cavaradossiego. Ten obiecuje mu swoją pomoc. W tym momencie zjawia się jednak zazdrosna kochanka malarza, sławna śpiewaczka Floria Tosca. Cavaradossi ukrywa uciekiniera. Tosca widząc zmieszanie malarza, podejrzewa go o zdradę. Cavaradossi przekonuje ją o swojej miłości i odsyła, po czym wraz z Angelottim opuszczają kościół.
11:00 Zakrystian przekazuje wieść o domniemanym zwycięstwie wojsk systemowych nad siłami rewolucji.
Zarządzone zostają przygotowania do Te Deum oraz wieczorny specjalny koncert, podczas którego zaśpiewać ma Tosca. Nagle zjawia się Scarpia, prefekt rzymskiej policji, w asyście swoich ludzi. Przeszukuje kościół w poszukiwaniu zbiega i pośród wielu śladów obecności Angelottiego znajduje wachlarz hrabiny Attavanti, siostry Angelottiego, która najprawdopodobniej pomogła bratu się ukryć.
11:30 Powraca Tosca, szuka Cavaradossiego, ale zamiast niego spotyka Scarpię, który wyraźnie zabiega o jej względy i sugeruje, że Cavaradossi ma romans z hrabiną Attavanti. Doprowadza tym Toskę do wściekłości i rozpaczy. Kiedy zazdrosna Tosca wybiega z kościoła, by rozmówić się z narzeczonym w jego willi, Scarpia rozkazuje ją śledzić. Akt pierwszy kończy aria Scarpii, który daje wyraz swojemu pożądaniu. -
AKT II
20:00 Kwatera główna policji, Palazzo Farnese. Scarpia rozmyśla o Tosce. Przychodzi Spoletta i zdaje Scarpii raport z przeszukania willi Cavaradossiego: wprawdzie nie znalazł zbiega, ale za to aresztował malarza. W innej części budynku rozpoczyna się koncert Toski, transmitowany przez telewizję. Zostaje wprowadzony Cavaradossi – pytany o pomoc udzieloną Angelottiemu zaprzecza i wskazuje na brak dowodów.
21:00 Przychodzi Tosca. Cavaradossi zostaje odprowadzony na dalsze przesłuchanie i tortury. Scarpia szantażując Toskę cierpieniem ukochanego, próbuje wydobyć od niej informację o miejscu, gdzie schronił się więzień. Tosca pod wielkim naciskiem łamie się i zdradza tajemnicę: Cavaradossi ukrył Angelottiego w studni w ogrodzie. Sciarrone, jeden ze zbirów Scarpii przynosi wiadomość o klęsce wojsk reżimu. Cavaradossi szydzi ze Scarpii, ciesząc się z jego przegranej. Zostaje skazany na śmierć.
24:00 Tosca zostaje sama ze Scarpią, który wyznaje jej, że od dawna ją obserwuje i że jest ona obiektem jego pożądania. Zszokowana Tosca błaga go o uwolnienie Cavaradossiego. Jednak cena jest wysoka, śpiewaczka ostatecznie przystaje na układ, w którym w zamian za życie Cavaradossiego i przepustkę pozwalającą na opuszczenie Rzymu ma oddać się Scarpii. W kulminacyjnym momencie Tosca zabija Scarpię, zabiera podpisany przez niego glejt i ucieka. -
AKT III
03:00 nad ranem Zamek Świętego Anioła – więzienie, w którym Cavaradossi czeka na stracenie. Skazany odmawia spotkania z księdzem, ale chce napisać ostatni list do Toski. Wbiega Tosca. Opowiada o zabójstwie Scarpii oraz o pomyśle, który może ocalić życie ukochanego: instruuje go, jak powinien upaść po rozstrzelaniu, które zgodnie z ostatnim rozkazem Scarpii ma być mistyfikacją.
04:00 Cavaradossi zostaje odprowadzony na miejsce stracenia. Tosca obserwuje przygotowania do egzekucji, a potem fikcyjne rozstrzelanie. Kiedy jednak pełna nadziei podbiega do ukochanego, odkrywa, że Scarpia ją oszukał i Mario nie żyje. Wkracza policja, która w międzyczasie odkryła morderstwo Scarpii. Tosca wyrywa się strażnikom i popełnia samobójstwo.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni
-
Patron medialny premiery
-
Partner wydarzenia
-
Partner bankietu