Tosca
Giacomo Puccini
-
AKT I
50 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT II
45 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT III
30 min
Czas trwania: ok. 3 h
- Zobacz zdjęcie: proj. graf. Adam Żebrowski
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
- Zobacz zdjęcie: fot. Krzysztof Bieliński
Opera w trzech aktach
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa wg sztuki Victoriena Sardou
Prapremiera: 14.01.1900, Rzym
Premiera tej inscenizacji: 23.02.2019, TW-ON
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
Informujemy, że z niektórych miejsc III balkonu widoczność tablicy świetlnej może być ograniczona.
„W polu miłosnym chęć samobójstwa pojawia się często: wywołuje ją cokolwiek” – pisał Roland Barthes. W Tosce samobójstwo popełnia ta, która kochała, gdy już wie, że zabiła oprawcę, ale nie ocaliła ukochanego. Podwójna śmierć to finał miłości uwikłanej w tryby polityki. Śpiewaczka i malarz, miłość i zbrodnia – ten mroczny klasyk o zakochanej kobiecie, która angażuje się w niebezpieczną grę z władzą, nie przestaje budzić wielkich emocji. Od swojej premiery w rzymskim Teatro Constanzi w 1900 roku nęci kolejnych reżyserów. Kim okaże się dzisiaj heroina gotowa targować się ze śmiercią o życie ukochanego? Kogo w niej usłyszy Barbara Wysocka – reżyserka, która w 2009 roku podbiła publiczność swoim brawurowym wystawieniem Zagłady domu Usherów wyróżnionym Paszportem „Polityki”? Czekając w napięciu na nieuchronną śmierć Toski, zderzymy się ze szczątkami świata, który porusza swoją aktualnością.
Obsada
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
-
- Scarpia
- Spoletta
- Cavaradossi
- Zakrystian
- Tosca
- Angelotti
-
- Sciarrone
- Strażnik
-
Pastuszek
Antoni Karaś
Kosma Łoś
Leon Marut
Realizatorzy
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
-
- Scenografia
- Kostiumy
- Reżyseria świateł
- Projekcje video
- Reżyseria
- Choreografia
-
- Przygotowanie chóru
- Przygotowanie chóru dziecięcego
- Projekty charakteryzacji i fryzur
- Dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Streszczenie
-
AKT I
9:00 Mario Cavaradossi, artysta malarz, pracuje w zabytkowej kaplicy, odnawiając fresk przedstawiający Marię Magdalenę. Nie wie, że w świątyni ukrył się Cesare Angelotti, zbieg z więzienia. Zakrystian pomaga malarzowi w przygotowaniach, potem odchodzi. Angelotti, myśląc że jest sam, wychodzi i natyka się na Cavaradossiego. Ten obiecuje mu swoją pomoc. W tym momencie zjawia się jednak zazdrosna kochanka malarza, sławna śpiewaczka Floria Tosca. Cavaradossi ukrywa uciekiniera. Tosca widząc zmieszanie malarza, podejrzewa go o zdradę. Cavaradossi przekonuje ją o swojej miłości i odsyła, po czym wraz z Angelottim opuszczają kościół.
11:00 Zakrystian przekazuje wieść o domniemanym zwycięstwie wojsk systemowych nad siłami rewolucji.
Zarządzone zostają przygotowania do Te Deum oraz wieczorny specjalny koncert, podczas którego zaśpiewać ma Tosca. Nagle zjawia się Scarpia, prefekt rzymskiej policji, w asyście swoich ludzi. Przeszukuje kościół w poszukiwaniu zbiega i pośród wielu śladów obecności Angelottiego znajduje wachlarz hrabiny Attavanti, siostry Angelottiego, która najprawdopodobniej pomogła bratu się ukryć.
11:30 Powraca Tosca, szuka Cavaradossiego, ale zamiast niego spotyka Scarpię, który wyraźnie zabiega o jej względy i sugeruje, że Cavaradossi ma romans z hrabiną Attavanti. Doprowadza tym Toskę do wściekłości i rozpaczy. Kiedy zazdrosna Tosca wybiega z kościoła, by rozmówić się z narzeczonym w jego willi, Scarpia rozkazuje ją śledzić. Akt pierwszy kończy aria Scarpii, który daje wyraz swojemu pożądaniu. -
AKT II
20:00 Kwatera główna policji, Palazzo Farnese. Scarpia rozmyśla o Tosce. Przychodzi Spoletta i zdaje Scarpii raport z przeszukania willi Cavaradossiego: wprawdzie nie znalazł zbiega, ale za to aresztował malarza. W innej części budynku rozpoczyna się koncert Toski, transmitowany przez telewizję. Zostaje wprowadzony Cavaradossi – pytany o pomoc udzieloną Angelottiemu zaprzecza i wskazuje na brak dowodów.
21:00 Przychodzi Tosca. Cavaradossi zostaje odprowadzony na dalsze przesłuchanie i tortury. Scarpia szantażując Toskę cierpieniem ukochanego, próbuje wydobyć od niej informację o miejscu, gdzie schronił się więzień. Tosca pod wielkim naciskiem łamie się i zdradza tajemnicę: Cavaradossi ukrył Angelottiego w studni w ogrodzie. Sciarrone, jeden ze zbirów Scarpii przynosi wiadomość o klęsce wojsk reżimu. Cavaradossi szydzi ze Scarpii, ciesząc się z jego przegranej. Zostaje skazany na śmierć.
24:00 Tosca zostaje sama ze Scarpią, który wyznaje jej, że od dawna ją obserwuje i że jest ona obiektem jego pożądania. Zszokowana Tosca błaga go o uwolnienie Cavaradossiego. Jednak cena jest wysoka, śpiewaczka ostatecznie przystaje na układ, w którym w zamian za życie Cavaradossiego i przepustkę pozwalającą na opuszczenie Rzymu ma oddać się Scarpii. W kulminacyjnym momencie Tosca zabija Scarpię, zabiera podpisany przez niego glejt i ucieka. -
AKT III
03:00 nad ranem Zamek Świętego Anioła – więzienie, w którym Cavaradossi czeka na stracenie. Skazany odmawia spotkania z księdzem, ale chce napisać ostatni list do Toski. Wbiega Tosca. Opowiada o zabójstwie Scarpii oraz o pomyśle, który może ocalić życie ukochanego: instruuje go, jak powinien upaść po rozstrzelaniu, które zgodnie z ostatnim rozkazem Scarpii ma być mistyfikacją.
04:00 Cavaradossi zostaje odprowadzony na miejsce stracenia. Tosca obserwuje przygotowania do egzekucji, a potem fikcyjne rozstrzelanie. Kiedy jednak pełna nadziei podbiega do ukochanego, odkrywa, że Scarpia ją oszukał i Mario nie żyje. Wkracza policja, która w międzyczasie odkryła morderstwo Scarpii. Tosca wyrywa się strażnikom i popełnia samobójstwo.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni
-
Patron medialny premiery
-
Partner wydarzenia
-
Partner bankietu
Mikołaj Zalasiński
Mateusz Zajdel
Massimo Giordano
José Fardilha
Svetlana Kasyan
Jasin Rammal-Rykała
Adam Kruszewski
Michał Piskor
Artur Żołnacz
Krzysztof Szumański
Mickael Spadaccini
Ewa Vesin
Barbara Hanicka
Julia Kornacka
Marc Heinz
Lea Mattausch
Barbara Wysocka
Jacek Przybyłowicz
Mirosław Janowski
Danuta Chmurska
Mateusz Stępniak
Tadeusz Kozłowski