Pinokio
Mieczysław Wajnberg / Anna Hop
Balet w dwóch aktach
Libretto: Anna Hop wg powieści Carla Collodiego
Muzyka: Mieczysław Wajnberg
Redakcja muzyczna: Anna Hop i Marta Kluczyńska
Prapremiera: 21.04.2024, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Wykonania odbywają się z materiałów i za zgodą wydawnictwa Peermusic Classical GmbH
23 kwietnia (wtorek) o 18.00 zapraszamy do foyer głównego na spotkanie przed baletem. Gośćmi będą: Anna Hop (choreografka), Marta Kluczyńska (dyrygentka). Zapis spotkania na naszym kanale YouTube.
Uwaga!
Od 26/04 od godz. 22.00 do 29/04 do godz. 4.00 remontowana będzie nawierzchnia dookoła placu Teatralnego. Więcej o utrudnieniach pod linkiem.
Zainteresowanie twórczością Mieczysława Wajnberga – fascynującego kompozytora tworzącego na styku kultury polskiej, żydowskiej i rosyjskiej – sprawia, że jego dzieła pojawiają się nie tylko na nagraniach płytowych i w repertuarach filharmonii, lecz także na deskach teatrów. Coraz lepiej poznawana jest jego twórczość operowa (Pasażerkę można było oglądać na naszej scenie), przyszedł czas na odkrycie także baletu Wajnberga – przeznaczonego dla dzieci Złotego kluczyka.
Opowieść o Pinokiu – pajacyku z drewna, który ożywa – zna każde dziecko. Twórcą tej postaci był Carlo Collodi, warto jednak podkreślić, że każda epoka ma własną wersję historii. Balet Wajnberga opiera się na przetworzeniu oryginalnej powieści – książce pt. Buratino napisanej przez Aleksieja Tołstoja, dalekiego kuzyna sławnego pisarza, który korzystał obficie z Collodiego, pozwolił sobie jednak na dość dalekie odstępstwa fabularne.
Balet Wajnberga inspirowany jest tradycją commedia dell’arte – burattino oznacza po włosku marionetkę, ale jest to także imię jednej z postaci znanych z improwizowanych komedii. Na początku XX wieku po bohatera z tego kręgu sięgnął także Igor Strawiński w Pietruszce. O ile jednak ten balet przeznaczony był dla dorosłych, Wajnberg stworzył dzieło dla młodego widza, choć można w nim także odnaleźć, zrozumiałą jedynie dla dorosłych, aluzję do opresyjnej rzeczywistości radzieckiej. Balet powstał w latach 1954–1955, jego druga wersja została skomponowana w latach 1961–1962. W Złotym kluczyku czuć ducha Dmitrija Szostakowicza, kompozytora, z którym Wajnberg był zaprzyjaźniony, choć jego muzyka baletowa jest na wskroś oryginalna. To mieniąca się różnymi barwami opowieść, w której można odnaleźć zarówno dowcip, jak i liryzm, zawierająca przy tym odwołania do znanych tańców (walc, tarantela).
Anna Hop, inspirując się Pinokiem Collodiego, tworzy własną oryginalną historię dostosowaną do współczesnych czasów. Jedno pozostało jednak niezmienne – uniwersalne przesłanie opowieści o trudach procesu dojrzewania. Spektakl jest także okazją do ukazania magii teatru za sprawą serii bajkowych przygód chłopca, który podróżuje po różnych światach, by ostatecznie powrócić do domu i skonfrontować się z własną przeszłością.
Pinokio to balet familijny – świetna zabawa dla dzieci, ale również spektakl, którym zachwycą się dorośli. A wszystko to dzięki pełnej humoru muzyce Wajnberga, pięknu tańca, magii teatralnych obrazów oraz bogatej w znaczenia opowieści: o tryumfie słabości nad przemocą, o poszukiwaniu wolności i o błądzeniu, które konieczne jest dla rozwoju osobistego.
Obsada
Realizatorzy
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni
-
Partner medialny
-
Partner koktajlu
Anastasiia Bilokon
Diogo de Oliveira
Vladimir Yaroshenko
Łukasz Tużnik
Marko Juusela
Kristóf Szabó
Karolina Kiermut
Evelina Godunova
Mai Kageyama
Yuka Ebihara
Yume Okano
Joanna Drabik
Paweł Koncewoj
Ryota Kitai
Marco Esposito
Wiktoria Kotlińska
Barbara Derleta
Paulina Magier
Eugénie Hecquet
Cezary Wąsik
Kasper Górczak
Aoi Choji
Jaeeun Jung
Łukasz Bałoniak
Mar Bonet Sans
Nikola Dworecka
Natalia Pasiut
Mikołaj Czyżowski
Laurence Elliott
Anna Hop
Marta Kluczyńska
Małgorzata Szabłowska
Katarzyna Rott
Lidia Wajdyk-Szmańda
Piotr Stańczyk