• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Dracula

Wojciech Kilar / Krzysztof Pastor

  • AKT I

    55 min

  • Przerwa

    25 min

  • AKT II

    60 min

Czas trwania: 2 h 20 min

  • Zobacz zdjęcie: Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula) i Patryk Walczak (Jonathan), fot Ewa Krasucka Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula) i Patryk Walczak (Jonathan), fot Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Kristóf Szabó (Stary Dracula) oraz Diogo de Oliveira i Cezary Wąsik (Fantomy-Kamerdynerzy Draculi), fot Ewa Krasucka Kristóf Szabó (Stary Dracula) oraz Diogo de Oliveira i Cezary Wąsik (Fantomy-Kamerdynerzy Draculi), fot Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Chinara Alizade (Mina) i Ryota Kitai (Hrabia Dracula), fot. Ewa Krasucka Chinara Alizade (Mina) i Ryota Kitai (Hrabia Dracula), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Laurence Elliott (Jonathan), Anna Czeszejko i Aneta Zbrzeźniak (Wampirzyce), fot. Ewa Krasucka Laurence Elliott (Jonathan), Anna Czeszejko i Aneta Zbrzeźniak (Wampirzyce), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Yuka Ebihara (Mina) i Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula), fot. Ewa Krasucka Yuka Ebihara (Mina) i Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Chinara Alizade (Mina) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka Chinara Alizade (Mina) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Marco Esposito (Stary Dracula), Adam Myśliński i Cezary Wąsik (Fantomy), fot. Ewa Krasucka Marco Esposito (Stary Dracula), Adam Myśliński i Cezary Wąsik (Fantomy), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Mai Kageyama (Lucy) i Ana Kipshidze (Pani Westenra), fot Ewa Krasucka Mai Kageyama (Lucy) i Ana Kipshidze (Pani Westenra), fot Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Kilian Smith (Renfield) i Carlos Martín Pérez (Dr Seward), fot. Ewa Krasucka Kilian Smith (Renfield) i Carlos Martín Pérez (Dr Seward), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Yuka Ebihara (Mina) i Kristóf Szabó (Stary Dracula), fot. Ewa Krasucka Yuka Ebihara (Mina) i Kristóf Szabó (Stary Dracula), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Yuka Ebihara (Mina) i Patryk Walczak (Jonathan), fot. Ewa Krasucka Yuka Ebihara (Mina) i Patryk Walczak (Jonathan), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Ryota Kitai (Hrabia Dracula), Aneta Zbrzeźniak, Anna Czeszejko i Aoi Choji (Wampirzyce), fot. Ewa Krasucka Ryota Kitai (Hrabia Dracula), Aneta Zbrzeźniak, Anna Czeszejko i Aoi Choji (Wampirzyce), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Natalia Pasiut (Lucy) i Olga Yaroshenko (Pani Westenra), fot. Ewa Krasucka Natalia Pasiut (Lucy) i Olga Yaroshenko (Pani Westenra), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Ryota Kitai (Hrabia Dracula) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka Ryota Kitai (Hrabia Dracula) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Chinara Alizade (Mina) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka Chinara Alizade (Mina) i Laurence Elliott (Jonathan), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Adam Huczka (Dr Seward), Kristóf Szabó (Renfield), Łukasz Tużnik i Natalia Kamińska (Pacjenci szpitala dla obłąkanych), fot. Ewa Krasucka Adam Huczka (Dr Seward), Kristóf Szabó (Renfield), Łukasz Tużnik i Natalia Kamińska (Pacjenci szpitala dla obłąkanych), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Adam Myśliński i Diogo de Oliveira (Fantomy), fot. Ewa Krasucka Adam Myśliński i Diogo de Oliveira (Fantomy), fot. Ewa Krasucka
  • See photo: DRACULA - trailer DRACULA - trailer
  • See photo: Dlaczego Dracula? - Krzysztof Pastor opowiada o inspiracji powieścią Brama Stokera Dlaczego Dracula? - Krzysztof Pastor opowiada o inspiracji powieścią Brama Stokera
  • 15 września 2023 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 16 września 2023 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 17 września 2023 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 19 września 2023 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 20 września 2023 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 21 września 2023 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 16 maja 2024 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 17 maja 2024 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 18 maja 2024 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 19 maja 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 21 maja 2024 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 22 maja 2024 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 16 czerwca 2024 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

KUP PROGRAM ELEKTRONICZNY W FORMACIE EPUB I PDF

Balet w dwóch aktach z prologiem
Libretto: Paweł Chynowski według powieści Brama Stokera
Muzyka: Wojciech Kilar (utwory filmowe oraz fragmenty Kościelca 1909, Koncertu na fortepian i orkiestrę i V Symfonii)
Aranżacja: Michael Brett
Prapremiera: 6.09.2018, West Australian Ballet, Perth
Premiera polska: 28 kwietnia 2022, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Sopran (z taśmy): Belinda Butler
Nagranie: Malcolm Luker, Twin Palm Studios, Perth, Australia Zachodnia 

Dracula z muzyką Wojciecha Kilara i choreografią Krzysztofa Pastora stał się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth.

West Australian Ballet zapragnął mieć w swoim repertuarze baletową adaptację powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli, do której muzykę napisał Wojciech Kilar. Teatr zwrócił się z tą propozycję do Krzysztofa Pastora, który w swojej koncepcji dramaturgicznej postanowił nie odnosić się jednak wyłącznie do filmu Coppoli, lecz pokazać więcej muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl opiera się więc na starannie i precyzyjnie opracowanej partyturze (Michael Brett), na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora. Z teczki z jego muzyką filmową zaczerpnięto tematy z Ziemi obiecanej, Trędowatej, Kroniki wypadków miłosnych, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, Zazdrości i medycyny. Zaś z dorobku muzyki autonomicznej – fragmenty Kościelca 1909, V Symfonii „Adwentowej” i Koncertu na fortepian i orkiestrę.

Postać wampira, bladego arystokraty w czarnej pelerynie z czerwonym podbiciem, obdarzonego demoniczną seksualnością, który wysysa ludzką krew, pierwszy raz w literaturze pojawiła się w opowiadaniu Wampir Johna Williama Polidoriego (1819), inspirowanym podaniami z południa Europy. Autor tego literackiego utworu, młody lekarz o artystycznych aspiracjach, tak bardzo kochał się w angielskim poecie i dandysie, lordzie George’u Byronie, że tytułowemu wampirowi pojawiającemu się w opowiadaniu pod nazwiskiem lorda Ruthvena nadał cechy owego romantycznego artysty i podróżnika. I taki właśnie portret wzorowany na Byronie wszedł w XX w. do popkultury za sprawą licznych filmowych adaptacji. Wampir z powieści Irlandczyka Brama Stokera, tytułowy hrabia Drakula, luźno tylko związany z historyczną postacią średniowiecznego hospodara wołoskiego Włada III Palownika, miał nieco inną powierzchowność i nosił długi biały wąs. Najbardziej przerażającą postać wampira, mężczyzny przypominającego nietoperza, o nagiej czaszce, z ostrymi zębami i krogulczymi palcami stworzył w 1922 r., jeszcze w czasach kina niemego, niemiecki reżyser Friedrich Murnau, twórca Nosferatu – symfonii grozy, którego śladem ponad pół wieku później podążył Werner Herzog, reżyserując film Nosferatu wampir z Klausem Kinskim w roli tytułowej (1979).

Krzysztof Pastor powrócił do pierwowzoru pięknego arystokraty, smukłego bruneta z długimi włosami, człowieka prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość. Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o miłości, która żyje nawet po śmierci. Tytułowy hrabia idzie na wojnę i walczy na niej dzielnie (świetna scena walki na szable). Gdy jego żona Elizabeth dostaje fałszywą wiadomość o jego śmierci, zabija się. Dumny biskup odmawia pochówku, a wtedy zrozpaczony Dracula przebija go rapierem i zrywa ze swojej szyi krzyż. Dostaje się w szpony zła i zamienia się w zniszczonego życiem starca. Wyjeżdża do Londynu. Tam odbywa się wspaniała scena balu z muzyką z Trędowatej. Dracula – wciąż pod postacią pięknego młodzieńca – spotyka dziewczynę o imieniu Minna, niepokojąco podobną do jego zmarłej ukochanej żony. Właśnie Minna/Elizabeth pomoże nieszczęśnikowi uwolnić się od zła, a on z miłości do niej złoży najcenniejszą ofiarę – z własnego życia.

Draculę Krzysztofa Pastora nominowano do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu oraz za kostiumy i aranżację muzyczną. Druga australijska premiera odbyła się w listopadzie 2021 roku w Queensland Ballet w Brisbane.

Obsada

2023-09-15 | 19:00
    • Vladimir Yaroshenko

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Patryk Walczak

      Jonathan
    • Yuka Ebihara

      Mina-Elisabeta
    • Mai Kageyama

      Lucy
    • Ana Kipshidze

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Diogo de Oliveira

      Fantom 1.
    • Łukasz Bałoniak
      (po raz pierwszy w roli)

      Renfield
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Kasper Górczak
      (po raz pierwszy w roli)

      Arthur
    • Marco Esposito

      Hrabia Dracula
    • Wojciech Ślęzak

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Natalia Pasiut

      Lucy
    • Marta Fiedler

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Tomasz Fabiański

      Arthur
    • Riccardo Rodighiero
      (po raz pierwszy w roli)

      Dr Seward
    • Matthieu Quincy

      Prof. Van Helsing
    • Kristóf Szabó

      Renfield
    • Marko Juusela

      Fantom 1.
    • Kasper Górczak

      Fantom 2.
    • Ryota Kitai

      Hrabia Dracula
    • Marco Esposito

      Stary Dracula
    • Dawid Trzensimiech

      Jonathan
    • Jaeeun Jung

      Mina-Elisabeta
    • Olga Yaroshenko

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Marko Juusela
      (po raz pierwszy w roli)

      Arthur
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Nikodem Bialik

      Prof. Van Helsing
    • Vadzim Kezik
      (po raz pierwszy w roli)

      Renfield
    • Alan Polański
      (po raz pierwszy w roli)

      Fantom 1.
    • Bartosz Zyśk

      Fantom 2.
    • Evelina Godunova
      (po raz pierwszy w roli)

      Lucy
    • Vladimir Yaroshenko

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Patryk Walczak

      Jonathan
    • Yuka Ebihara

      Mina-Elisabeta
    • Mai Kageyama

      Lucy
    • Ana Kipshidze

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Diogo de Oliveira

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Łukasz Bałoniak

      Renfield
    • Kasper Górczak

      Arthur
    • Marco Esposito

      Hrabia Dracula
    • Wojciech Ślęzak

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Natalia Pasiut

      Lucy
    • Marta Fiedler

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Tomasz Fabiański

      Arthur
    • Riccardo Rodighiero

      Dr Seward
    • Matthieu Quincy

      Prof. Van Helsing
    • Kristóf Szabó

      Renfield
    • Marko Juusela

      Fantom 1.
    • Kasper Górczak

      Fantom 2.
    • Ryota Kitai

      Hrabia Dracula
    • Marco Esposito

      Stary Dracula
    • Dawid Trzensimiech

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Olga Yaroshenko

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Marko Juusela

      Arthur
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Nikodem Bialik

      Prof. Van Helsing
    • Vadzim Kezik

      Renfield
    • Alan Polański

      Fantom 1.
    • Mikołaj Czyżowski

      Fantom 2.
    • Evelina Godunova

      Lucy
    • Vladimir Yaroshenko

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Yuka Ebihara

      Mina-Elisabeta
    • Mai Kageyama

      Lucy
    • Ana Kipshidze

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Paweł Koncewoj

      Arthur
    • Carlos Martín Pérez

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Łukasz Bałoniak

      Renfield
    • Diogo de Oliveira

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Ryota Kitai

      Hrabia Dracula
    • Marco Esposito

      Stary Dracula
    • Kasper Górczak
      (po raz pierwszy w roli)

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Lucy
    • Olga Yaroshenko

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Marko Juusela

      Arthur
    • Riccardo Rodighiero

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Kristóf Szabó

      Renfield
    • Alan Polański

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Marco Esposito

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Natalia Pasiut

      Lucy
    • Marta Fiedler

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Tomasz Fabiański

      Arthur
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Nikodem Bialik

      Prof. Van Helsing
    • Vadzim Kezik

      Renfield
    • Marko Juusela

      Fantom 1.
    • Mikołaj Czyżowski

      Fantom 2.
    • Vladimir Yaroshenko

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Yuka Ebihara

      Mina-Elisabeta
    • Mai Kageyama

      Lucy
    • Ana Kipshidze

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Paweł Koncewoj

      Arthur
    • Carlos Martín Pérez

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Łukasz Bałoniak

      Renfield
    • Diogo de Oliveira

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Ryota Kitai

      Hrabia Dracula
    • Marco Esposito

      Stary Dracula
    • Kasper Górczak

      Jonathan
    • Jaeeun Jung

      Mina-Elisabeta
    • Lucy
    • Olga Yaroshenko

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Marko Juusela

      Arthur
    • Riccardo Rodighiero

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Kristóf Szabó

      Renfield
    • Alan Polański

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.
    • Marco Esposito

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Natalia Pasiut

      Lucy
    • Marta Fiedler

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Tomasz Fabiański

      Arthur
    • Adam Huczka

      Dr Seward
    • Nikodem Bialik

      Prof. Van Helsing
    • Vadzim Kezik

      Renfield
    • Marko Juusela

      Fantom 1.
    • Mikołaj Czyżowski

      Fantom 2.
    • Vladimir Yaroshenko

      Hrabia Dracula
    • Kristóf Szabó

      Stary Dracula
    • Laurence Elliott

      Jonathan
    • Chinara Alizade

      Mina-Elisabeta
    • Natalia Pasiut

      Lucy
    • Marta Fiedler

      Pani Westenra, matka Lucy
    • Paweł Koncewoj

      Arthur
    • Carlos Martín Pérez

      Dr Seward
    • Prof. Van Helsing
    • Łukasz Bałoniak

      Renfield
    • Alan Polański

      Fantom 1.
    • Cezary Wąsik

      Fantom 2.

Realizatorzy

    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia i reżyseria
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent 17, 21/05 i 16/06
    • Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels

      Scenografia i kostiumy
    • Jon Buswell

      Światła
    • Simonetta Lysy

      Asystentka choreografa
    • Cédric Ygnace

      Asystent choreografa
    • John-Paul Percox

      Adaptacja świateł

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • PROLOG

    W XV wieku dzielny hrabia Wład Dracula wyruszył na wojnę Turkami w obronie ojczyzny. Wkrótce rozniosły się pogłoski o jego bohaterskiej śmierci, a jego załamana żona Elisabeta odebrała sobie życie rzucając się z wieży. Jednak waleczny hrabia przeżył, a po powrocie popadł w rozpacz po stracie ukochanej. Kiedy zaś kler odmówił pochówku samobójczyni, Dracula obrócił się przeciw Bogu i ludziom, zmieniając się w okrutnego wampira.

  • AKT I

    Obraz 1. Pożegnanie Jonathana

    Londyn, koniec XIX w. Młody prawnik Jonathan wybiera się do Transylwanii, aby sfinalizować transakcję zakupu angielskiej posiadłości przez tajemniczego hrabiego Draculę. Przed wyjazdem wraz z narzeczoną Miną odwiedza dom jej przyjaciółki Lucy, aby pożegnać grono znajomych. Jej matka, pani Westenra jest chora na serce, dlatego jest otoczona troską ekscentrycznego profesora Van Helsinga. Zalotna Lucy ma dwóch adoratorów, arystokratę Arthura i psychiatrę doktora Sewarda, ale skłania się bardziej ku Arthurowi. Tymczasem Mina jest pełna złych przeczuć przed wyjazdem Jonathana do dalekiego kraju. Na pożegnanie ofiarowuje mu swoją podobiznę i dzieli się swym smutkiem z przyjaciółką.

    Obraz 2. Przed zamkiem Draculi

    Powóz z Jonathanem zatrzymuje się przed posiadłością hrabiego Draculi w Transylwanii. Wśród podróżnych jest również kobieta z niemowlęciem i małym chłopcem. Wysiadając, Jonathan zauważa niezrozumiały niepokój pozostałych pasażerów.

    Obraz 3. Wieczerza u hrabiego

    W zamku Draculi trwa wieczerza. Jonathan nie podejrzewa jeszcze, że to spotkanie wampirów, ale czuje się niekomfortowo napastowany przez kobiety. W końcu gospodarz odprawia swoje towarzystwo, a prawnik od razu przechodzi do interesów. Gdy finalizują transakcję, Jonathan niechcący kaleczy się w palec. Dracula jest podekscytowany i próbuje wyssać krew z jego dłoni. Nagle znajduje w torbie Jonathana podobiznę Miny i dostrzega jej niezwykłe podobieństwo do swojej zmarłej tragicznie, ukochanej żony Elisabety.

    Kiedy znużony podróżą Jonathan zostaje sam w sypialni znów niepokoją go natrętne wampirzyce. Z opresji wyzwala go Dracula, odwracając ich uwagę widokiem przyniesionego niemowlęcia. Natarczywe zachowanie gospodarza wzbudza jednak niepokój Jonathana, dlatego postanawia go śledzić.

    Tymczasem zrozpaczona matka, którą Jonathan spotkał w podróży, poszukuje u wrót zamku swoich zaginionych dzieci. Niestety siostry zakonne przyprowadzają tylko jedno z nich, bo niemowlę zaginęło bez wieści.

    Obraz 4. Legowisko wampirów

    Wampiry gromadzą się w mrocznym podziemiu zamku hrabiego i wiodą swój upiorny taniec. Dociera tam również Dracula, zamyka w skrzyniach półprzytomnych towarzyszy i zajmuje także swoje miejsce. Wchodzący ukradkiem Jonathan dostrzega już tylko domykające się wieko jego skrzyni, a kiedy zagląda do legowiska Draculi, ten próbuje wciągnąć go do środka. Ratuje go matka zaginionego niemowlęcia, która w poszukiwaniu dziecka pojawia się niespodziewanie w piwnicy z krzyżem w ręku. Dracula zatrzaskuje się w skrzyni, a dzielna kobieta uwalnia zszokowanego Jonathana.

  • AKT II

    Obraz 1. Pacjent Renfield

    W londyńskim szpitalu dla obłąkanych wśród podopiecznych doktora Sewarda jest osobliwy pacjent Renfield. Ma on obsesję na punkcie owadów i ptaków, które maniakalnie zjada. Jego wzmagająca się zawziętość niepokoi lekarza i przeraża pozostałych pacjentów. Wykazuje szczególną nerwowość, kiedy za oknem przemieszczają się tragarze przenoszący skrzynie Draculi z zamku w Transylwanii. W trosce o bezpieczeństwo pozostałych chorych doktor wyprowadza ich z sali, a za oknem pojawia się także sam Dracula. Renfield zaprasza go i deklaruje swoją uległość.

    Obraz 2. Zaręczyny Lucy

    Pani Westenra urządza zaręczyny swojej córki Lucy z Arthurem. Goście nie przeczuwają, że są obserwowani. Kiedy przenoszą się do ogrodu, wyczerpana tańcem Lucy zasypia. Wtedy pojawia się przy niej Dracula. Dawka świeżej krwi Lucy przywraca mu znów postać młodego hrabiego, który wtapia się niezauważony w powracające towarzystwo.

    Widząc zemdloną Lucy jej matka prosi o interwencję doktora Sewarda i prof. Van Helsinga, który uchodzi za znawcę zjawisk nadprzyrodzonych. To on odkrywa ukąszenie na szyi Lucy i razem z Arthurem wyprowadza ją z salonu. Ale zabawa trwa nadal, a Mina zwraca uwagę na przystojnego nieznajomego. Dracula rozpoznaje w niej dziewczynę z medalionu Jonathana i uznaje, że jest ona wcieleniem jego ukochanej żony Elisabety. Ich relacja przeradza się we wzajemną fascynację.

    Zatroskana stanem zdrowia córki pani Westenra żegna gości. Pozostaje jedynie Mina, zadziwiona swą niezrozumiałą słabością do obcego mężczyzny. Nagle zauważa lunatykującą Lucy, która zmierza wprost w złowieszcze ramiona Draculi. Spłoszony obecnością Miny, wampir pozostawia omdlałą ofiarę. Zaniepokojona Mina budzi przyjaciółkę uświadamiając sobie, że jej prześladowca to nieznajomy, który ją także dzisiaj zauroczył.

    Pani Westenra i przyjaciele domu są zaniepokojeni słabością Lucy. Prof. Van Helsing podejrzewa, że to skutek działania wampira, dlatego próbuje zabezpieczyć dziewczynę przed ponownym niebezpieczeństwem. Girlandy z czosnku mają uchronić ją przed kolejnym atakiem siły nieczystej. Matka decyduje się czuwać przy osłabionej córce, ale kiedy zasypia znużona znów pojawia się Dracula. Przebudzona kobieta doznaje z przerażenia ataku serca, niszcząc niechcący zabezpieczenia profesora. Teraz już nic nie powstrzymuje wampira, który wypija resztkę krwi z bezwolnej Lucy.

    Obraz 3. Powrót Jonathana

    Jonathan wraca z Transylwanii i spotyka wytęsknioną Minę, której radość z powrotu ukochanego tłumi jednak żal po śmierci przyjaciółki i jej matki. Oboje odwiedzają szpital ich przyjaciela, gdzie spotykają Arthura i prof. Van Helsinga, z którym dr Seward konsultuje przypadek chorobowy Renfielda. Zauważają, że na widok Miny pacjent jest dziwnie ożywiony, choć wyczuwają raczej jego troskę niż agresję, jakby chciał ją ostrzec i chronić.

    Przyjaciele dostają się do grobu Lucy, aby uchronić ją przed losem wampirzycy. Nie odnajdują jednak ciała dziewczyny. Tymczasem ona krąży po cmentarzu próbując zbliżyć się do Arthura, by napiętnować narzeczonego złowrogim pocałunkiem. W ostatniej chwili ochrania go jednak zapobiegliwy prof. Van Helsing, a dr Seward wbija osinowy kołek w serce wampirzycy. Zrozpaczony Arthur przyłącza się do unicestwienia wampirzycy i uwalniając tym ukochaną od wiecznego potępienia.

    Obraz 5. Śmierć Draculi

    Mina pragnie ochronić Renfielda przed zemstą wampira, ale przybywa za późno. Jej ponowne spotkanie z Draculą jest pełne pasji. Kiedy hrabia pokazuje jej portret Elisabety, Mina od razu dostrzega jej podobieństwo do siebie. Rozumie teraz ból Draculi i jego tęsknotę za zmarłą żoną. Wzruszona dziewczyna machinalnie poddaje się mocy wampira.

    Nadchodzący przyjaciele są przerażeni tym widokiem, a zaskoczony wampir ucieka przed ich pogonią. Jedynie Jonathan pozostaje, aby chronić narzeczoną. Jednak Dracula pojawia się ponownie pod postacią starca i instynktownie lgnie do Miny jak do ukochanej żony. Jeden z przyjaciół rani go nożem, ale ona powstrzymuje go przed dalszymi ciosami. Pełna empatii dla nieszczęsnego hrabiego zdobywa się na niezwykły gest i czule całuje odrażającego wampira. Wzruszony starzec pragnie ustrzec ją przed własnym losem, dlatego błaga by pomogła mu umrzeć, uwalniając od wiecznej udręki. Gdy umiera znów młodym hrabią Draculą.

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • Partner medialny

  • - Ruch Muzyczny
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''