Jezioro łabędzie / Montreal
Piotr Czajkowski / Krzysztof Pastor
-
AKT I
35 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT II
55 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT III
45 min
-
AKT I
35 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT II
55 min
-
Przerwa
20 min
-
AKT III
45 min
Czas trwania: 2 h 55 min
- Zobacz zdjęcie: 1. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 2. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 3. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 4. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 5. Kristóf Szabó (Porucznik Węgierski), Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) oraz Polski Balet Narodowy (Gwardziści) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 6. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa. Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 7. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska) oraz Damy na maskaradzie fot. Ewa. Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 8. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa. Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 9. Maja Brzyska, Cezary Wąsik (uczniowie szkoły baletowej jako Alix i Niki w młodości) i Monika Hallgren (Guwernantka) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 10. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 11. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 12. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) i Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 13. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 14. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Carlos Martín Pérez (Feliks Krzesiński) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 15. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) oraz Zbigniew Czapski-Kłoda (Marszałek Dworu) i uczniowie szkoły baletowej (rodzeństwo Nikiego) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 16. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 17. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 18. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 19. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 20. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 21. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Wojciech Ślęzak (Feliks Krzesiński), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 22. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 23. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 24. Uczennica szkoły baletowej Weronika Gałązka (mała Alix) i Monika Korzeniowska (Guwerantka), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 25. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 26. Marta Fiedler (Caryca Maria) i Carlos Martín Pérez (Car Aleksander), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 27. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 28. Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 29. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 30. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska), Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 31. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 32. Stella Walasik, Melissa Abel, Natalia Pasiut, Phoebe Liggins (Cztery łabędzie), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 33. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimich (Carwicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 34. Patryk Walczak (Huzar Wołkow), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 35. Marta Czerniawska, Aneta Wira, Marta Cerioli, Olga Yaroshenko (Taniec rosyjski), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 36. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 37. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: 38. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
- Zobacz zdjęcie: Jezioro Łabędzie plakat Teatr Wielki - Opera Narodowa Zdjęcie do plakatu Łukasz Murgrabia, projekt plakatu Adam Żebrowski
Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem
Nowe libretto: Paweł Chynowski
Muzyka: Piotr Czajkowski
Redakcja muzyczna: Paweł Chynowski i Alexei Baklan
Prapremiera: 4.03.1877, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera tej inscenizacji: 20.05.2017, TW-ON
Występy gościnne Polskiego Baletu Narodowego z towarzyszeniem Les Grands Ballets Orchestra w Place des Arts (Salle Wilfrid-Pelletier) w Montrealu, Kanada
Balet ikona w zderzeniu z żywą legendą. Primaballerina assoluta Matylda Krzesińska inspirowała historyków, pisarzy i filmowców. Tym razem została przywołana przez Pawła Chynowskiego, który wpisał wątek jej słynnego romansu z carewiczem Mikołajem w libretto najnowszej inscenizacji Jeziora łabędziego. We wspaniałej choreografii Krzysztofa Pastora Matylda zastępuje czarnego łabędzia i w wirze uczuć przechodzi od kuszącej dostojności do namiętnych płomieni. Uwodzi carewicza, choć on kocha już inną. Pulsowanie między marzeniem a namiętnością, między czułością a żarem przechyla szalę męskiego serca w kierunku księżniczki Alix – białego łabędzia. Decyzja twórców, by porzucić wystawianą zazwyczaj klasyczną wersję baletu Piotra Czajkowskiego o księciu zakochanym w dziewczynie-łabędziu na rzecz prawdziwej historii o miłosnym skandalu, którym żył cały Petersburg to odważny wybór. Świetnie przybliża tę historię współczesnym widzom. Uwiedzeni całą gamą rozgrywających się na scenie namiętności w kolejnych sekwencjach tańca i brzmień wśród pięknych kostiumów Luisy Spinatelli podążamy za każdym ruchem i gestem jak pochwyceni przez sen, nie tracąc poczucia realności.
Obsada
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
- Huzar Wołkow
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
-
Shunsuke Mizui
- Olga Prieobrażenska
- Car Aleksander
- Caryca Maria
-
Robert Bondara
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
- Huzar Wołkow
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
-
Shunsuke Mizui
- Olga Prieobrażenska
- Car Aleksander
- Caryca Maria
-
Robert Bondara
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
-
Francesco Leone
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
- Huzar Wołkow
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
-
Francesco Leone
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
- Huzar Wołkow
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
- Huzar Wołkow
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
- Carewicz Niki
- Alix-Odetta
- Matylda Krzesińska
-
Francesco Leone
- Olga Prieobrażenska
-
Robert Bondara
- Caryca Maria
- Krzesiński
Realizatorzy
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
- Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
- Dyrygent (21, 22, 23, 24 lutego 2019)
- Dyrygent (27, 28 lutego; 1, 2 marca 2019)
- Scenografia i kostiumy
- Realizacja sekwencji tradycyjnych
- Światła
- Muzyka
Polski Balet Narodowy
Les Grands Ballets Orchestra
Streszczenie
-
PROLOG (1884)
Zauroczenie
W Sankt Petersburgu gości 12-letnia księżniczka heska Alix. Rozmiłowany w muzyce Czajkowskiego, 16-letni carewicz Niki słyszy dobiegającą melodię z Jeziora łabędziego. To mała Alix gra na fortepianie wpatrzona w ukochaną lalkę łabędzia. Niki jest zauroczony widokiem rozmarzonej dziewczynki i natchniony kontynuuje z nią grę. Kiedy w pokoju muzycznym pojawia się car Aleksander, guwernantka w pośpiechu wyprowadza Alix. Speszony Niki przerywa grę i tuląc jej łabędzia wychodzi posłusznie pod karcącym wzrokiem ojca. Car nie pochwala romantycznych uniesień następcy tronu, więc odbiera mu lalkę księżniczki. -
Akt I (1890)
Obraz 1. Poselstwo
Sześć lat później na dwór rosyjski przybyło poselstwo Księstwa Hesji, by swatać księżniczkę Alix z następcą tronu rosyjskiego. Z tej okazji w pałacu trwa bal, na którym bryluje przystojny huzar Wołkow, adiutant Nikiego. W oczekiwaniu na carewicza proponuje on występ baletowy. Przedstawia rodzinie cesarskiej dwie młode baleriny, Polkę Matyldę Krzesińską i Rosjankę Olgę Preobrażenską, a potem sam popisuje się z nimi w tańcach. Wreszcie pojawia się następca tronu. Niki zauważa wychodzącą Matyldę, ale nadchodzą już posłowie hescy niosąc portret swojej księżniczki pogrążonej w lekturze. Carewicz jest urzeczony widokiem swojej młodzieńczej sympatii, lecz cesarz zdecydowanie odrzuca heską misję. Alix przesłała też Nikiemu swą ukochaną baśń o zaklętych łabędziach, jednak cara oburza ten przedwczesny podarek księżniczki dla syna, więc gniewnie opuszcza salę wraz z rodziną. Niki czuje się głęboko dotknięty arogancją ojca i poniżony w oczach dworu. Swoje zranione uczucie przelewa na sponiewieraną przez ojca książkę, która utrwala jego tęsknotę za Alix. -
AKT II (1890)
Obraz 2. Manewry
Nad jeziorem w Krasnym Siole trwają manewry gwardzistów carewicza. Wśród rówieśników Niki stara się zapomnieć o konflikcie z ojcem, ale stale powraca myślami do Alix. Po ćwiczeniach gwardziści aranżują zabawę, by rozproszyć nostalgię carewicza. Męskie popisy przerywa nadejście cara. Odwiedza on żołnierzy na poligonie w towarzystwie ulubionego polskiego mazurzysty Feliksa Krzesińskiego i tancerek, z Matyldą i jej przyjaciółką Olgą na czele. Cesarz Aleksander chce udobruchać syna bratając się z jego rówieśnikami. Rozpoczynają się tańce, a mazur z udziałem Krzesińskiego i jego córki skupia uwagę Nikiego na Matyldzie, której udaje się nawet wciągnąć carewicza do wspólnego tańca. Kiedy car z Krzesińskim pozostawiają rozbawioną młodzież, gwardziści z tancerkami kończą zabawę w rytmie poloneza, a Niki ponownie sięga po swoją baśniową lekturę. Matylda wyczuła sympatię carewicza, więc raz jeszcze próbuje odmienić jego ponury nastrój. Niki ulega jej przez moment, ale traci pewność siebie i wraca do ukochanej książki. Prosi Wołkowa, by odprowadził Matyldę, a potem odprawia i jego, oddając się swojej nostalgii.Obraz 3. Sen o Alix
Carewicz powraca do swojego namiotu stęskniony za Alix i rozmarzony zasypia z jej książką w ręku. Jego sen wciąż zakłóca obraz dominującego ojca, ale silniejsze jest w nim jednak marzenie miłosne o Alix w świecie jej baśni o zaklętej w łabędzia Odetcie. Tymczasem, zafascynowana carewiczem Matylda nie poddaje się i nieśmiało podąża jego śladem. Kiedy Niki błądzi jeszcze we śnie wśród łabędzi, ona wkrada się jego namiotu. Przeglądając nieodłączną lekturę carewicza, zaczyna rozumieć jego romantyczne fantazje i z upodobaniem wypełnia je swoją realną obecnością. -
AKT III (1894)
Obraz 4. Maskarada
W cztery lata później Matylda jest już primabaleriną carskiego teatru i metresą następcy tronu. W swojej wytwornej rezydencji przyjmuje najlepsze towarzystwo. Znając słabość Nikiego do baśni o zaklętych łabędziach, kazała stosownie urządzić swoją oranżerię. Carewicz jest oczarowany, czuje się jak we śnie, choć tańce na maskaradzie nie przystają do poetycznego świata jego marzeń. Kiedy Matylda zdaje sobie z tego sprawę, za radą Olgi wymyka się niepostrzeżenie, by powrócić po chwili w łabędzim kostiumie. Pod wrażeniem jej nowego wcielenia Niki traci dystans i zachwycony poddaje się jej wdziękom. Krzesiński próbuje pohamować zachowanie córki, ale nie ma na nią wpływu. Gdy wszyscy zatracają się w zabawie, dociera niepokojąca wieść o chorobie cara Aleksandra. Niki jest wstrząśnięty. Oddając się rozrywkom zapomniał o ojcu i ukochanej Alix. Chce uciec od rzeczywistości.Obraz 5. Powrót do Alix
Ukojenie przychodzi znów w świecie jego imaginacji nad jeziorem łabędzim. Tam czeka wciąż na niego zdradzona Alix wśród swych łabędzich towarzyszek. Jako baśniowa Odetta wybacza mu wiarołomstwo, ale nie zmienia to sprzeciwu cesarza. Niki postanawia więc walczyć o swoją miłość, choćby i z własnym ojcem. Kiedy wyzwala się wreszcie spod jego dominacji, Odetta przybiera postać prawdziwej księżniczki Alix.Obraz 6. Pożegnanie z ojcem
Cesarz Aleksander złożony jest chorobą. W otoczeniu rodziny oczekuje już tylko na powrót następcy tronu. Przybywający Niki dostrzega z satysfakcją, że wśród najbliższych jest także jego ukochana Alix. W geście skruchy i pojednania car oddaje synowi zniszczoną lalkę łabędzia, którą odebrał mu przed laty. Błogosławi jego miłość i umiera pogodzony z synem.Obraz 7. Pożegnanie z Matyldą
Przed ślubem z Alix, carewicz pragnie pożegnać się jeszcze z Matyldą. Kochanka oczekuje go w miejscu, które ich połączyło. Pogrążonego w żałobnej zadumie, wita Nikiego jako nowego cara. Powracają słodkie wspomnienia. Jednak jezioro przypomina mu o Alix, więc carewicz żegna Matyldę na zawsze. -
Epilog (1896)
Umarł car, niech żyje car
Dworskie défilé na cześć koronacji Nikiego jako nowego cesarza Mikołaja II i Alix jako nowej cesarzowej Aleksandry. Spełniło się marzenie miłosne carewicza, ale przed nim wielka niewiadoma panowania. Widok Matyldy będzie mu odtąd towarzyszył jedynie na scenie carskiego teatru...
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni