• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Jezioro łabędzie

Piotr Czajkowski / Krzysztof Pastor

  • AKT I

    35 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT II

    55 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT III

    45 min

  • AKT I

    35 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT II

    55 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT III

    45 min

Czas trwania: 2 h 55 min

  • Zobacz zdjęcie: 1. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 1. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 2. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 2. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 3. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka 3. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 4. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka 4. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 5. Kristóf Szabó (Porucznik Węgierski), Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) oraz Polski Balet Narodowy (Gwardziści) fot. Ewa Krasucka 5. Kristóf Szabó (Porucznik Węgierski), Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) oraz Polski Balet Narodowy (Gwardziści) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 6. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa. Krasucka 6. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa. Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 7. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska) oraz Damy na maskaradzie fot. Ewa. Krasucka 7. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska) oraz Damy na maskaradzie fot. Ewa. Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 8. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa. Krasucka 8. Chinara Alizade (Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa. Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 9. Maja Brzyska, Cezary Wąsik (uczniowie szkoły baletowej jako Alix i Niki w młodości) i Monika Hallgren (Guwernantka) fot. Ewa Krasucka 9. Maja Brzyska, Cezary Wąsik (uczniowie szkoły baletowej jako Alix i Niki w młodości) i Monika Hallgren (Guwernantka) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 10. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka 10. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 11. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 11. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 12. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) i Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) fot. Ewa Krasucka 12. Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), Maksim Woitiul (Huzar Wołkow) i Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 13. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka 13. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 14. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Carlos Martín Pérez (Feliks Krzesiński) fot. Ewa Krasucka 14. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Carlos Martín Pérez (Feliks Krzesiński) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 15. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) oraz Zbigniew Czapski-Kłoda (Marszałek Dworu) i uczniowie szkoły baletowej (rodzeństwo Nikiego) fot. Ewa Krasucka 15. Dominika Krysztoforska (Caryca Maria) i Robert Bondara (Car Aleksander) oraz Zbigniew Czapski-Kłoda (Marszałek Dworu) i uczniowie szkoły baletowej (rodzeństwo Nikiego) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 16. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka 16. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 17. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka 17. Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki), Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Robert Bondara (Car Aleksander) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 18. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 18. Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 19. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 19. Chinara Alizade (Księżniczka Alix-Odetta) i Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 20. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka 20. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 21. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Wojciech Ślęzak (Feliks Krzesiński), fot. Ewa Krasucka 21. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Wojciech Ślęzak (Feliks Krzesiński), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 22. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta), fot. Ewa Krasucka 22. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 23. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 23. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 24. Uczennica szkoły baletowej Weronika Gałązka (mała Alix) i Monika Korzeniowska (Guwerantka), fot. Ewa Krasucka 24. Uczennica szkoły baletowej Weronika Gałązka (mała Alix) i Monika Korzeniowska (Guwerantka), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 25. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 25. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 26. Marta Fiedler (Caryca Maria) i Carlos Martín Pérez (Car Aleksander), fot. Ewa Krasucka 26. Marta Fiedler (Caryca Maria) i Carlos Martín Pérez (Car Aleksander), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 27. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 27. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 28. Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 28. Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 29. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie), fot. Ewa Krasucka 29. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki) oraz Polski Balet Narodowy (Łabędzie), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 30. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska), Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), fot. Ewa Krasucka 30. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska), Patryk Walczak (Huzar Wołkow) i Emilia Stachurska (Olga Prieobrażenska), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 31. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 31. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 32. Stella Walasik, Melissa Abel, Natalia Pasiut, Phoebe Liggins (Cztery łabędzie), fot. Ewa Krasucka 32. Stella Walasik, Melissa Abel, Natalia Pasiut, Phoebe Liggins (Cztery łabędzie), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 33. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimich (Carwicz Niki), fot. Ewa Krasucka 33. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimich (Carwicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 34. Patryk Walczak (Huzar Wołkow), fot. Ewa Krasucka 34. Patryk Walczak (Huzar Wołkow), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 35. Marta Czerniawska, Aneta Wira, Marta Cerioli, Olga Yaroshenko (Taniec rosyjski), fot. Ewa Krasucka 35. Marta Czerniawska, Aneta Wira, Marta Cerioli, Olga Yaroshenko (Taniec rosyjski), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 36. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 36. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 37. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 37. Mai Kageyama (Matylda Krzesińska) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: 38. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka 38. Melissa Hamilton (Księżniczka Alix-Odetta) i Dawid Trzensimiech (Carewicz Niki), fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Jezioro Łabędzie plakat Teatr Wielki - Opera Narodowa Zdjęcie do plakatu Łukasz Murgrabia, projekt plakatu Adam Żebrowski Jezioro Łabędzie plakat Teatr Wielki - Opera Narodowa Zdjęcie do plakatu Łukasz Murgrabia, projekt plakatu Adam Żebrowski
  • 25 września 2019 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 26 września 2019 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 1 października 2019 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
  • 2 października 2019 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 3 października 2019 czwartek 19:00 Sala Moniuszki
  • 4 października 2019 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 5 października 2019 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 6 października 2019 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem
Nowe libretto: Paweł Chynowski
Muzyka: Piotr Czajkowski
Redakcja muzyczna: Paweł Chynowski i Alexei Baklan
Prapremiera: 4.03.1877, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera tej inscenizacji: 20.05.2017, TW-ON

 

4, 5, 6/10/2019

Spotkania wprowadzające z udziałem gości specjalnych
Prowadzenie: Maciej Krawiec

Foyer Główne / 45 minut przed przedstawieniem / Wstęp za okazaniem biletu na spektakl

Lista gości:

4/10 - Mai Kageyama, pierwsza solistka PBN
5/10 - Krzysztof Pastor, choreograf przedstawienia

Piotr Czajkowski olśniony występem Matyldy Krzesińskiej w Śpiącej królewnie obiecał napisać następny balet specjalnie dla niej. Cóż, kiedy niebawem utopił się w szklance wody, a ściślej – beztrosko wypił ją wraz z przecinkowcem petersburskiej cholery. Po latach librecista Paweł Chynowski postanowił naprawić błąd przeznaczenia. Młoda balerina miała szczęście wpaść z wzajemnością w oko także młodszemu i zdrowszemu (choć wicher rewolucji nie pozwolił mu na długowieczność) carewiczowi Mikołajowi z Romanowów. Zrodził się z ich spotkania ognisty romans, przerwany dopiero dyplomatycznym mariażem z księżniczką heską. Twórcy nowej wersji Jeziora łabędziego bajkowe postaci klasycznego baletu zastępują postaciami historycznymi i odtwarzają dzieje carskiego mezaliansu. Zmianie uległa struktura partytury, kolejność muzycznych epizodów, a Krzysztof Pastor stworzył nową choreografię, ale – bądźmy spokojni – pozostawił ikoniczny, „biały” drugi akt w wersji nienaruszonej. Na tę świętość baletu nie zamachnął się przecież nie z braku odwagi, lecz z uznania dla tego klasycznego układu, który „jest kompozycyjnie dość prosty, ale jego czystość, muzykalność, szacunek dla czasu składają się na niezwykłe, wyrafinowane piękno”.

Obsada

2019-09-25 | 19:00
    • Dawid Trzensimiech

      Carewicz Niki
    • Jaeeun Jung

      Alix-Odetta
    • Yuka Ebihara

      Matylda Krzesińska
    • Olga Prieobrażenska
    • Carlos Martín Pérez

      Car Aleksander
    • Joanna Drabik

      Caryca Maria
    • Wojciech Ślęzak

      Krzesiński
    • Rinaldo Venuti

      Huzar Wołkow
    • Patryk Walczak

      Carewicz Niki
    • Yuka Ebihara

      Alix-Odetta
    • Mai Kageyama

      Matylda Krzesińska
    • Rinaldo Venuti

      Huzar Wołkow
    • Yurika Kitano

      Olga Prieobrażenska
    • Car Aleksander
    • Anna Lorenc

      Caryca Maria
    • Łukasz Tużnik

      Krzesiński
    • Vladimir Yaroshenko

      Carewicz Niki
    • Jaeeun Jung

      Alix-Odetta
    • Ksenia Ovsyanick

      Matylda Krzesińska
    • Maksim Woitiul

      Huzar Wołkow
    • Olga Prieobrażenska
    • Carlos Martín Pérez

      Car Aleksander
    • Joanna Drabik

      Caryca Maria
    • Wojciech Ślęzak

      Krzesiński
    • Patryk Walczak

      Carewicz Niki
    • Yuka Ebihara

      Alix-Odetta
    • Mai Kageyama

      Matylda Krzesińska
    • Rinaldo Venuti

      Huzar Wołkow
    • Yurika Kitano

      Olga Prieobrażenska
    • Car Aleksander
    • Anna Lorenc

      Caryca Maria
    • Łukasz Tużnik

      Krzesiński
    • Vladimir Yaroshenko

      Carewicz Niki
    • Jaeeun Jung

      Alix-Odetta
    • Ksenia Ovsyanick

      Matylda Krzesińska
    • Maksim Woitiul

      Huzar Wołkow
    • Olga Prieobrażenska
    • Robert Bondara

      Car Aleksander
    • Joanna Drabik

      Caryca Maria
    • Wojciech Ślęzak

      Krzesiński
    • Dawid Trzensimiech

      Carewicz Niki
    • Yuka Ebihara

      Alix-Odetta
    • Melissa Abel
      (po raz pierwszy w roli)

      Matylda Krzesińska
    • Patryk Walczak

      Huzar Wołkow
    • Aneta Zbrzeźniak

      Olga Prieobrażenska
    • Carlos Martín Pérez

      Car Aleksander
    • Anna Lorenc

      Caryca Maria
    • Łukasz Tużnik

      Krzesiński
    • Vladimir Yaroshenko

      Carewicz Niki
    • Jaeeun Jung

      Alix-Odetta
    • Ksenia Ovsyanick

      Matylda Krzesińska
    • Maksim Woitiul

      Huzar Wołkow
    • Olga Prieobrażenska
    • Robert Bondara

      Car Aleksander
    • Joanna Drabik

      Caryca Maria
    • Wojciech Ślęzak

      Krzesiński
    • Dawid Trzensimiech

      Carewicz Niki
    • Yuka Ebihara

      Alix-Odetta
    • Melissa Abel

      Matylda Krzesińska
    • Patryk Walczak

      Huzar Wołkow
    • Aneta Zbrzeźniak

      Olga Prieobrażenska
    • Carlos Martín Pérez

      Car Aleksander
    • Anna Lorenc

      Caryca Maria
    • Łukasz Tużnik

      Krzesiński

Realizatorzy

    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia (z właczeniem sekwencji tradycyjnych)
    • Piotr Czajkowski

      Muzyka
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Luisa Spinatelli

      Scenografia i kostiumy
    • Simonetta Lysy

      Realizacja sekwencji tradycyjnych
    • Steen Bjarke

      Światła

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • PROLOG (1884)

    Zauroczenie
    W Sankt Petersburgu gości 12-letnia księżniczka heska Alix. Rozmiłowany w muzyce Czajkowskiego, 16-letni carewicz Niki słyszy dobiegającą melodię z Jeziora łabędziego. To mała Alix gra na fortepianie wpatrzona w ukochaną lalkę łabędzia. Niki jest zauroczony widokiem rozmarzonej dziewczynki i natchniony kontynuuje z nią grę. Kiedy w pokoju muzycznym pojawia się car Aleksander, guwernantka w pośpiechu wyprowadza Alix. Speszony Niki przerywa grę i tuląc jej łabędzia wychodzi posłusznie pod karcącym wzrokiem ojca. Car nie pochwala romantycznych uniesień następcy tronu, więc odbiera mu lalkę księżniczki. 

  • Akt I (1890)

    Obraz 1. Poselstwo
    Sześć lat później na dwór rosyjski przybyło poselstwo Księstwa Hesji, by swatać księżniczkę Alix z następcą tronu rosyjskiego. Z tej okazji w pałacu trwa bal, na którym bryluje przystojny huzar Wołkow, adiutant Nikiego. W oczekiwaniu na carewicza proponuje on występ baletowy. Przedstawia rodzinie cesarskiej dwie młode baleriny, Polkę Matyldę Krzesińską i Rosjankę Olgę Preobrażenską, a potem sam popisuje się z nimi w tańcach. Wreszcie pojawia się następca tronu. Niki zauważa wychodzącą Matyldę, ale nadchodzą już posłowie hescy niosąc portret swojej księżniczki pogrążonej w lekturze. Carewicz jest urzeczony widokiem swojej młodzieńczej sympatii, lecz cesarz zdecydowanie odrzuca heską misję. Alix przesłała też Nikiemu swą ukochaną baśń o zaklętych łabędziach, jednak cara oburza ten przedwczesny podarek księżniczki dla syna, więc gniewnie opuszcza salę wraz z rodziną. Niki czuje się głęboko dotknięty arogancją ojca i poniżony w oczach dworu. Swoje zranione uczucie przelewa na sponiewieraną przez ojca książkę, która utrwala jego tęsknotę za Alix.

  • AKT II (1890)

    Obraz 2. Manewry
    Nad jeziorem w Krasnym Siole trwają manewry gwardzistów carewicza. Wśród rówieśników Niki stara się zapomnieć o konflikcie z ojcem, ale stale powraca myślami do Alix. Po ćwiczeniach gwardziści aranżują zabawę, by rozproszyć nostalgię carewicza. Męskie popisy przerywa nadejście cara. Odwiedza on żołnierzy na poligonie w towarzystwie ulubionego polskiego mazurzysty Feliksa Krzesińskiego i tancerek, z Matyldą i jej przyjaciółką Olgą na czele. Cesarz Aleksander chce udobruchać syna bratając się z jego rówieśnikami. Rozpoczynają się tańce, a mazur z udziałem Krzesińskiego i jego córki skupia uwagę Nikiego na Matyldzie, której udaje się nawet wciągnąć carewicza do wspólnego tańca. Kiedy car z Krzesińskim pozostawiają rozbawioną młodzież, gwardziści z tancerkami kończą zabawę w rytmie poloneza, a Niki ponownie sięga po swoją baśniową lekturę. Matylda wyczuła sympatię carewicza, więc raz jeszcze próbuje odmienić jego ponury nastrój. Niki ulega jej przez moment, ale traci pewność siebie i wraca do ukochanej książki. Prosi Wołkowa, by odprowadził Matyldę, a potem odprawia i jego, oddając się swojej nostalgii.

    Obraz 3. Sen o Alix
    Carewicz powraca do swojego namiotu stęskniony za Alix i rozmarzony zasypia z jej książką w ręku. Jego sen wciąż zakłóca obraz dominującego ojca, ale silniejsze jest w nim jednak marzenie miłosne o Alix w świecie jej baśni o zaklętej w łabędzia Odetcie. Tymczasem, zafascynowana carewiczem Matylda nie poddaje się i nieśmiało podąża jego śladem. Kiedy Niki błądzi jeszcze we śnie wśród łabędzi, ona wkrada się jego namiotu. Przeglądając nieodłączną lekturę carewicza, zaczyna rozumieć jego romantyczne fantazje i z upodobaniem wypełnia je swoją realną obecnością.

  • AKT III (1894)

    Obraz 4. Maskarada
    W cztery lata później Matylda jest już primabaleriną carskiego teatru i metresą następcy tronu. W swojej wytwornej rezydencji przyjmuje najlepsze towarzystwo. Znając słabość Nikiego do baśni o zaklętych łabędziach, kazała stosownie urządzić swoją oranżerię. Carewicz jest oczarowany, czuje się jak we śnie, choć tańce na maskaradzie nie przystają do poetycznego świata jego marzeń. Kiedy Matylda zdaje sobie z tego sprawę, za radą Olgi wymyka się niepostrzeżenie, by powrócić po chwili w łabędzim kostiumie. Pod wrażeniem jej nowego wcielenia Niki traci dystans i zachwycony poddaje się jej wdziękom. Krzesiński próbuje pohamować zachowanie córki, ale nie ma na nią wpływu. Gdy wszyscy zatracają się w zabawie, dociera niepokojąca wieść o chorobie cara Aleksandra. Niki jest wstrząśnięty. Oddając się rozrywkom zapomniał o ojcu i ukochanej Alix. Chce uciec od rzeczywistości.

    Obraz 5. Powrót do Alix
    Ukojenie przychodzi znów w świecie jego imaginacji nad jeziorem łabędzim. Tam czeka wciąż na niego zdradzona Alix wśród swych łabędzich towarzyszek. Jako baśniowa Odetta wybacza mu wiarołomstwo, ale nie zmienia to sprzeciwu cesarza. Niki postanawia więc walczyć o swoją miłość, choćby i z własnym ojcem. Kiedy wyzwala się wreszcie spod jego dominacji, Odetta przybiera postać prawdziwej księżniczki Alix.

    Obraz 6. Pożegnanie z ojcem
    Cesarz Aleksander złożony jest chorobą. W otoczeniu rodziny oczekuje już tylko na powrót następcy tronu. Przybywający Niki dostrzega z satysfakcją, że wśród najbliższych jest także jego ukochana Alix. W geście skruchy i pojednania car oddaje synowi zniszczoną lalkę łabędzia, którą odebrał mu przed laty. Błogosławi jego miłość i umiera pogodzony z synem.

    Obraz 7. Pożegnanie z Matyldą
    Przed ślubem z Alix, carewicz pragnie pożegnać się jeszcze z Matyldą. Kochanka oczekuje go w miejscu, które ich połączyło. Pogrążonego w żałobnej zadumie, wita Nikiego jako nowego cara. Powracają słodkie wspomnienia. Jednak jezioro przypomina mu o Alix, więc carewicz żegna Matyldę na zawsze. 

  • Epilog (1896)

    Umarł car, niech żyje car
    Dworskie défilé na cześć koronacji Nikiego jako nowego cesarza Mikołaja II i Alix jako nowej cesarzowej Aleksandry. Spełniło się marzenie miłosne carewicza, ale przed nim wielka niewiadoma panowania. Widok Matyldy będzie mu odtąd towarzyszył jedynie na scenie carskiego teatru...

Sponsorzy

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Inglot
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Harvard Business Review Polska
  • Pani
  • Twój Styl
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''