Dama kameliowa
Fryderyk Chopin / John Neumeier
Balet Johna Neumeiera w trzech aktach z prologiem według powieści Aleksandra Dumasa (syna)
Prapremiera: 4.11.1978, Stuttgarter Ballet
Premiera polska: 20.04.2018, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Trwa aukcja pozostałości po jednej z najszykowniejszych kobiet dziewiętnastowiecznego Paryża, uwielbianej powszechnie kurtyzany Małgorzaty Gautier. Wśród zgromadzonych jest Armand Duval, który oddaje się wspomnieniom. To dzięki niemu Marguerite odkryła prawdziwą miłość. Kochankowie spędzili ze sobą długie lato, ciesząc się spokojem wiejskiego życia z dala od paryskiego półświatka. Ich związek stanowił jednak zagrożenie dla reputacji rodziny Armanda. Po interwencji jego ojca Małgorzata powróciła do swojego dawnego życia ku rozpaczy Armanda.
Gdy Aleksander Dumas (syn) opublikował w 1848 roku półautobiograficzną powieść Dama kameliowa, wspiął się na szczyt swojej popularności, bo stworzył jedną z najbardziej poruszających historii miłosnych. Pięć lat później Giuseppe Verdi zaprezentował w weneckim Teatro La Fenice swoją Traviatę, operę opartą na tej powieści. Tymczasem wybitne aktorki tamtych lat, takie jak Sarah Bernhardt, Eleonora Duse i Käthe Dorsch, triumfowały w teatralnej adaptacji powieści przygotowanej przez samego autora. Greta Garbo zagrała Marguerite na srebrnym ekranie, a w ślad za nią także inne gwiazdy filmu. Wśród adaptacji choreograficznych na szczególną uwagę zasługuje balet Marguerite i Armand stworzony w 1963 roku przez Fredericka Ashtona dla dwójki znakomitych tancerzy – Margot Fonteyn i Rudolfa Nuriejewa. Piętnaście lat później Balet Stuttgarcki zaprezentował Damę kameliową Johna Neumeiera w równie spektakularnej obsadzie, w skład której weszli m.in.: Marcia Haydée, Egon Madsen, Brigit Keil, Richard Cragun i Reid Anderson. Pełnospektaklowy balet narracyjny Neumeiera pozostaje do dziś nie tylko jednym z najbardziej wzruszających dzieł chorograficznych, ale także arcydziełem baletu współczesnego. Zachwyca zarówno strukturą dramatyczną, przejrzystością i ekspresją, a także subtelnością w sferze wizualnej i wspaniałymi kostiumami zaprojektowanym przez Jürgena Rosego, które w urzekający sposób przywołują czar dziewiętnastowiecznego Paryża.
Ta słynna choreografia pojawiła się dotąd w repertuarze zaledwie kilku zespołów na świecie pieczołowicie wybranych przez Johna Neumeiera. W 2018 roku do tego ekskluzywnego grona dołączył również Polski Balet Narodowy.
Choreograf prezentuje pełną pasji relację Armanda Duvala i Małgorzaty Gautier w retrospekcji. Para spotyka się po raz pierwszy w scenie „teatru w teatrze”, gdzie ona rozpoznaje z niepokojem podobieństwa między jej własnym życiem a historią prezentowaną przez tancerzy – tragicznymi losami Manon Lescaut i kawalera Des Grieux. Neumeier po mistrzowsku wykorzystuje dramaturgię filmową, nakładając na delikatnie zarysowane sceny życia paryskiej socjety obrazy odzwierciedlające stany emocjonalne bohaterów, a czyni to z dbałością o wszelkie niuanse psychologiczne – od elegancji i beztroskiej radości, pożądania i chęci życia, po kryzys egzystencjalny i bezbronność w obliczu śmierci.
W muzyce Fryderyka Chopina Neumeier odnalazł idealne połączenie wirtuozerii i melancholii, które pozwoliło mu oddać obyczajowość paryskich elit, ale też indywidualną ludzką namiętność. Powracającym motywem w partyturze całego baletu jest largo z Sonaty h-moll, ale w jej skład wchodzą także oba koncerty fortepianowe i inne utwory Chopina. Wykonanie tego chopinowskiego „maratonu” fortepianowego wykracza znacznie poza ramy typowego recitalu, stąd zostało przydzielone nie jednemu, a dwóm pianistom.
Realizatorzy
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Streszczenie
Sponsorzy
-
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej | Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner Polskiego Baletu Narodowego
-
Patroni medialni
-
Partner medialny